Drømmeanlegg vs romstørrelse...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Drømmeanlegg vs romstørrelse...

Heihå!

Som sikkert mange andre her inne, så drømmer jeg stadig om å oppnå mitt eget lydnirvana. Dette innebærer jo selvsagt at man har det riktige oppsettet.

Jeg vet at jeg kommer til å oppgradere høyttalerne mine ytterligere, men det blir nok først etter at jeg blir ferdig med studiene og kjøper egen leilighet om et par år. Mest sannsynlig så vil min fremtidige stue bli ganske liten, og jeg er da litt i tvil hvordan dette kommer til å bli med nye høyttalere. Idag kjører jeg SA Mantra 60 på min Hegel H300 forsterker. Jeg er veldig fornøyd med oppsettet, til tross for at det er på hengende håret at stua er for liten.

Mine drømmehøyttalere for øyeblikket, som jeg svært gjerne ville prøvd på Hegelen, er Audiovector Si3 Avantgarde Arreté. Vil disse høyttalerne være fullstendig skivebom med tanke på liten stue? Litt kjedelig å drømme om noe som til slutt viser seg å ikke være mulig.

Hvilke krav stiller de forskjellige høyttalerklassene til rommets størrelse? Er det bare å droppe mine drømmer om en knakende god gulvstående, og heller legge pengene i en knakende god stativhøyttaler istedenfor? Hegelen min kommer jeg til opplysning å beholde, da dette er en knallforsterker med masse potensiale... :-)

Noen som har vært borti dette dilemmaet selv og kan dele sine erfaringer?

Takker for alle svar! :-)

EDIT: Utifra annonser på FINN, så kan vi vel estimere den fremtidige stua til 20 - 30 kvadratmeter +/-
    Hi-Fi: Hegel H300 - System Audio Explorer Master - Sonos Connect

Head-Fi: Musical Fidelity M1 HPA - Hegel HD11 - Beyerdynamic DT770 - Macbook Pro Retina

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vei ikke hvor lite rom det snakk om, men jeg fikk mine audiov m3 til å fungere bra i rom str på 18kvm. noe mindre enn det ville jeg nok satsa på bokhøytallere.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er snakk om en "normal" stue på 20-30 kvm, vil det, etter min vurdering, være helt uproblematisk med et par Audiovector Si3. L-form, skråtak, steingulv og harde flater ellers etc. kan gjøre det hele mer usikkert - men det gjelder uansett romstørrelse.

Datteren min og mannen hennes bruker forresten en Hegel H200 i samspill med et par Audiovector M3 Signature - mine gamle - og det låter bra, også for en litt over middels kresen lytter som meg. Og da kan jeg tilføye de samme høyttalerne i en kort periode ble brukt i en TV-stue på en 15-16 kvm - og det gikk helt fint.

Jeg har også gode erfaringer med stativhøyttaldere + sub - jfr. signaturen min. Absolutt en mulighet også i litt større stuer. Men man mister en del av den uanstrengte klangen når man drar på litt - der har små høyttalere en helt naturlig begrensning.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •