Hvordan bruke subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bruke subwoofer

Hvordan brukes subwooferen? Hva gjør dere med delefrekvens og nivå på subben for musikk og film?

Jeg har B&W DM603 S3 fronter med ASW 600 sub. Jeg har to måter å bruke anlegget på: til film og til musikk. Jeg har vært igjennom noen tekniske målinger med REW, samt egenlytting og finner ut at jeg må gjøre noen valg:

Til musikk finner jeg at jeg gjerne vil bruke subben til å fylle trøkken i musikken. Siden musikk gjerne er høyere "tunet" enn film, ender jeg opp med en delefrekvens på 80-90Hz. Jeg hører også at her fungerer godt med en relativt jevn frekvensgang. Det låter bra med mye fylde og punch.

Til film, derimot, heller jeg mot å sette ned delefrekvensen til 40Hz og heller bruke subben til å hjelpe til i kjelleren. Her låter det også bedre å ha litt mer volum på subben slik at det trekker frekvensreponsen noe nedover for at det skal rumle godt. Men å ha en delefrekvens på 80-90Hz blir alt for dominerende og dermed i konflikt med musikkbehovet.

Hvilke avveininger og tanker har dere gjort i denne forbindelsen? Jeg vet ikke om jeg helt fikk frem poenget, men skjønner dere problemstillingen?

PS! Er det slik at LFE kanalen på film er mikset for å gjenskapes helt og fullt ut, dvs opp til 120Hz, eller kan man dele den på f.eks. 40Hz? Mister man noe?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Hvordan brukes subwooferen? Hva gjør dere med delefrekvens og nivå på subben for musikk og film?

Jeg har B&W DM603 S3 fronter med ASW 600 sub. Jeg har to måter å bruke anlegget på: til film og til musikk. Jeg har vært igjennom noen tekniske målinger med REW, samt egenlytting og finner ut at jeg må gjøre noen valg:

Til musikk finner jeg at jeg gjerne vil bruke subben til å fylle trøkken i musikken. Siden musikk gjerne er høyere "tunet" enn film, ender jeg opp med en delefrekvens på 80-90Hz. Jeg hører også at her fungerer godt med en relativt jevn frekvensgang. Det låter bra med mye fylde og punch.

Til film, derimot, heller jeg mot å sette ned delefrekvensen til 40Hz og heller bruke subben til å hjelpe til i kjelleren. Her låter det også bedre å ha litt mer volum på subben slik at det trekker frekvensreponsen noe nedover for at det skal rumle godt. Men å ha en delefrekvens på 80-90Hz blir alt for dominerende og dermed i konflikt med musikkbehovet.

Hvilke avveininger og tanker har dere gjort i denne forbindelsen? Jeg vet ikke om jeg helt fikk frem poenget, men skjønner dere problemstillingen?

PS! Er det slik at LFE kanalen på film er mikset for å gjenskapes helt og fullt ut, dvs opp til 120Hz, eller kan man dele den på f.eks. 40Hz? Mister man noe?
    Ja, vil en ikke bruke to pre/pro så må det inngås noen kompromisser.

LFE inneholder som regel lave frekvenser opp til 120Hz, ja.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Ja, vil en ikke bruke to pre/pro så må det inngås noen kompromisser.

LFE inneholder som regel lave frekvenser opp til 120Hz, ja.
    pre/pro?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener Pre-Processor - en for musikk og en for film
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en egen subb for å ta det dypeste?

Hos meg er det 2 veis subløsning (forstår ikke at flere ikke har det )
    Dali ikon 6: 151hz og opp.
    BMS subber: 42-151hz
    DIY SVS tuber: 17-42hz

Alt styrt med DSP.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg savner er å ha en receiver som har ulik høyttalerinnstilling for musikk (stereo) og film. Hadde receiver hatt den stereo mode og film mode som stilte crossover, gain, delay, etc, så hadde jeg sluppet dette kompromisset. Vet ikke om nyere receivere støtter dette.

En kan si mye om å kjøre en 7 kanals receiver, men det øker innsatsen og kostnadene en del hakk dersom man skal kjøre ekstern prosessor. Et av problemene er jo at receiverene ikke har pre-in. De har gjerne pre-out, men som f.eks. på Yamaha er dette bare en uttapping av signalet etter effekttrinnet og dermed kan man ikke føre et signal tilbake. Det betyr at dersom man skal bruke ekstern prosessering, må man også ha ekstern amp.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har både en rimelig Denon og Onkyo receiver som er etpar år gamle (ikke støtte for HDMI 1.4 f eks) som har presets, f eks for stereo og 7.1.

Er 95% sikker(alt står nedpakket atm)på at du her kan sette presets med forskjellig delefrekvens for sub og om den skal spille LFE+L/R bass eller ikke, individuell - crappy - 6 eller 8 bånds eq. Usikker på om du kan sette forskjellige høyttaleravstander(delay i praksis) for de forskjellige presettene.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Det jeg savner er å ha en receiver som har ulik høyttalerinnstilling for musikk (stereo) og film. Hadde receiver hatt den stereo mode og film mode som stilte crossover, gain, delay, etc, så hadde jeg sluppet dette kompromisset. Vet ikke om nyere receivere støtter dette.

En kan si mye om å kjøre en 7 kanals receiver, men det øker innsatsen og kostnadene en del hakk dersom man skal kjøre ekstern prosessor. Et av problemene er jo at receiverene ikke har pre-in. De har gjerne pre-out, men som f.eks. på Yamaha er dette bare en uttapping av signalet etter effekttrinnet og dermed kan man ikke føre et signal tilbake. Det betyr at dersom man skal bruke ekstern prosessering, må man også ha ekstern amp.
    Jeg hadde en Yamaha 1800 en gang og der hadde jeg 4 minner hvor jeg la inn forskjellige høyttalerinnstillinger, delefrekvens osv.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hva med en egen subb for å ta det dypeste?

Hos meg er det 2 veis subløsning (forstår ikke at flere ikke har det )
    Dali ikon 6: 151hz og opp.
    BMS subber: 42-151hz
    DIY SVS tuber: 17-42hz

Alt styrt med DSP.
    Overraskende høy deling mellom BMS og Dali hos deg. 151Hz. Det er jo veldig høyt. Så høyt at man klarer å høre retningen lyden kommer fra og dermed har du to BMS som står i nærheten av Ikonene vil jeg tro. Noen spesiell grunn til det? Ikon burde klare å henge med en del lengre ned enn det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •