Brukt eller nytt - mest for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukt eller nytt - mest for pengene?

Når jeg følger litt med på annonsene her på forumet og på finn.no ser jeg at eldre høyttalere i High-end-klassen ofte selges for en brøkdel av opprinnelig pris når de har fått noen år på baken. Det er jo en helt naturlig utvikling, men det vekker jo noen tanker om hva som egentlig gir best lyd for pengene.

La oss f.eks si at jeg har ca 4 - 5.000 til rådighet for gulvstående fronthøyttalere. For omtrent den prisen kan jeg f.eks få et par nye Dali Concept 6. Eller jeg kan få 8 - 10 år gamle høyttalere som i sin storhetstid kostet mellom 20 -og 30.000, f.eks et par pent brukte Audiovector Mi3Super, Audi Physic Spark IV og en rekke andre alternativer i samme gate.

Jeg er klar over at brukte høyttalere kan være en risiko i forhold til hard bruk, morkne oppheng etc. Men forutsatt at de har blitt pent behandlet og er teknisk OK, gir en gammel high-end høyttaler mer lyd for pengene enn en ny budsjetthøyttaler? Hva mener dere?

(Jeg beklager hvis dette spørsmålet er stilt tidligere her på forumet, men søkefunksjonen gir meg bare en blank side så jeg fant ikke ut om så er tilfelle.)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får mest får pengene når man handler brukt.
    Og jo mer penger man har til rådighet jo større er den forskjellen som regel.
    Men det er også avhengig av hva man kjøper. For eks. selv rimeligere recievere idag kan matche lyden med en reciever som kostet kanskje 2-3 ganger mere for 5-7år siden.
    Et annet eksempel, nylig i avtorget så var det til salgs M.L CLS for 7K. Dette var vel HT for 50-70K for 15-20 år siden. Jeg har selv hatt et slik par som var så gamle for ca. 2år siden. Det er ingen HT for 7K som kan matche den lyden, ja, jeg våger å påstå til og med nye HT for 15K.

Jeg har mange ulike eksempler på dette, har hatt ulike forsterkere og HT som jeg har prøvd opp gjennom årene, og det som alltid vil utgjøre en faktor er hva du kjøper. Dyrt er ikke nødvendigvis bra heller.

Men det er som du sier det kan være ulemper med å kjøpe brukt.
    Men skulle jeg få tak i brukt utstyr som er et godt kjøp og er bare noen år gammelt så ville jeg gått for det.
    Og så lenge utstyret er i den tilstanden selger sier og svarer dine forventninger så mener jeg det er som regel trygt. Er det ikke så gammelt så har du da kanskje til og med reklamasjon enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et svare ditt eksempel,
    Dali Concept 6 er ikke på samme nivå med Audiovector Mi3Super, Audi Physic som var i 20-30K klassen. Om de nå er gamle er lyden noe helt annet sammenlignet med Concept 6.

Se det på den måten, Dali concept 6 er konstruert begrenset av prisen. Bunn og grunn vil det si rimelige komponenter, konstruksjon og materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spissformulere litt så er det begrenset hva som skjer utviklingsmessig på høyralerfronten ift andre komponenter. Det som var gode høytalere for noen år siden er fortsatt gode høytalere og vil være et godt kjøp brukt. Alt som har mye elektronikk, receivere, bluray, etc er jeg generelt skeptisk til da teknologi som codec etc utvikles i en rasende fart som fort gjør komponenter som er noen år i sort case utdatert eller at teknologien har blitt såpass mye billigere at dagens økonomi modeller fort kan måle seg med gårsdagens high-end, dvs bruktpris må være rimelig og opprinnelig kjøpspris er nesten irrelevant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Har hatt mye de samme tankene selv. En grei DAC, en skikkelig forsterker med rikelig kraft, og en brukt HT i god stand, så tror jeg faktisk det går an å få mye (og bra) lyd på et forholdsvis stramt budsjett.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt any day of the week. Høyttalere holder seg mye lenger enn elektronikk. Utviklingen der dreier seg mest om design. Og dessverre dreier det seg ofte om å få ting til å se ut som om de er mer verdt enn de faktisk er.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste par åra har det ikke skjedd så mye på receivere med unntak av 3d og airplay, så kan sikkert finne en 2-3 år gamle receivere til 1/3 av ny prisen dems.

Spessielt siden 4k er 'rett' rundt hjørne med sikkert noen nye standarder for hdmi etc igjen så kan man heller kjøpe ny receiver når dette er ferdig utvikla.

Som nevnt det som var gode høytalere for 10 år siden er gode høytalere enda (om de er behandla pent)

Har selv hatt concept 6 i 5-6 år og det er mye høytaler for penga, men det var et kvante sprang i lydkvalitet og få inn M6 istedet. Om du er ute etter og være veldig knipen så kan du sikkert finne concept 6 på brukten til knapt tusenlappen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter ikke HDMI 1.4a uansett 4k? Så dersom dette er tilfelle, så burde alle 1.4a forsterkere/receivere støtte 4k passthrough i det minste?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alle nevner her kan man spare masse på og kjøpe brukt.
    Har selv kjøpt masse brukt og enda ikke hatt noe problemer.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser heller ingen problemer med å kjøpe brukt. Jeg har bestemt meg for min neste oppgradering på HT-fronten, og har derfor gluggene åpne i tilfelle de kommer på brukten

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart brukt!
    Jeg har kjøpt frontene min for nesten halv pris og da var de ett år gamle, senter for under halv pris og sparte ca 18k på receiveren min som er 2 år gammel
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Jeg ser heller ingen problemer med å kjøpe brukt. Jeg har bestemt meg for min neste oppgradering på HT-fronten, og har derfor gluggene åpne i tilfelle de kommer på brukten

Hva ser du etter?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i utgangspunktet bare én god grunn til å kjøpe nytt, det er om du har bestemt deg for at du skal ha et helt konkret produkt, og det ikke er å finne på bruktmarkedet innenfor den tidsperioden du er villig til å vente.

I tillegg er surroundreceivere og TVer et lite unntak til regelen da den teknologiske utviklingen går veldig fort her.

På alt annet så er å kjøpe nytt som å kaste penger ut av vinduet
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Hva ser du etter?
    Som jeg nettopp skreiv i forumet "B&W eller Dali", så synes jeg CM9 lacker litt på trykket, også var jeg innom HFK og lyttet til Mentor 8. HT var nye ut av esken, men for en lyd :-D

Hadde ikke takket nei om jeg hadde funnet et par vennlig priset 803

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisene på brukt toppklasse og high-end utstyr er så lave att det nesten ikke er til å tro, så det grenser til galskap å kjøpe nytt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Som jeg nettopp skreiv i forumet "B&W eller Dali", så synes jeg CM9 lacker litt på trykket, også var jeg innom HFK og lyttet til Mentor 8. HT var nye ut av esken, men for en lyd :-D

Hadde ikke takket nei om jeg hadde funnet et par vennlig priset 803
    Her er det jo litt og spare:
    Dali Mentor 8 - Torget

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er vel i utgangspunktet bare én god grunn til å kjøpe nytt, det er om du har bestemt deg for at du skal ha et helt konkret produkt, og det ikke er å finne på bruktmarkedet innenfor den tidsperioden du er villig til å vente.

I tillegg er surroundreceivere og TVer et lite unntak til regelen da den teknologiske utviklingen går veldig fort her.

På alt annet så er å kjøpe nytt som å kaste penger ut av vinduet
    Nå gjalt vel hovedspørsmålet for og fremst om høyttalere,men uansett om det er det eller annet utstyr så er det ikke bare ÉN grunn til å kjøpe nytt. Veldig enig i det ene punktet ditt Hybris,men for mange så er det flere andre fordeler med å kjøpe nytt. Man vet at man i de fleste tilfeller får det man betaler for,altså et nytt produkt som det er garanti på dersom det skulle være noe feil med det. På bruktkjøp (særlig elektronikk) så kan det i mange tilfeller være et sjangsespill da man ikke vet hvordan utstyret har blitt behandlet av forrige eier. Blir litt som med bilkjøp. Man kan spare mye på å kjøpe brukt,men da skal man gjerne ha litt peiling på hva man driver med. Handler man nytt i en butikk så har man ( i hvertfall noen av oss) litt bedre samvittighet dersom man benytter butikkens kunnskap for å svare på spørsmål ang det produktet man har kjøpt. Eller få hjelp til andre problemer. God service er noe de fleste har bruk for.... :-D

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en eldre høytaler(gjerne hi-end) trenger ofte en del krefter og vil kansje ikke låte helt som de skal med en pioneer 2x50watts forsterker. du får en dyr og fin høytaler, men så spiller det ikke helt slikt som det skulle gjøre om man hadde hatt en primare forsterker til.

nå får du vel også ikon serien til dali på brukten til 5000kr, dette er høytalere som låter godt selv med en billig(eller svak) forsterker.

brukt b&w etter mitt hode og erfaringer er at de skal ha mye krefter fra forsterkeren for å spille skikkelig godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt OT, men hva med å kjøpe brukte kabler? Så fremt isolasjonen på kabelen er hel og ikke blitt sprø, kan man da egentlig slite ut en kabel?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Nå gjalt vel hovedspørsmålet for og fremst om høyttalere,men uansett om det er det eller annet utstyr så er det ikke bare ÉN grunn til å kjøpe nytt. Veldig enig i det ene punktet ditt Hybris,men for mange så er det flere andre fordeler med å kjøpe nytt. Man vet at man i de fleste tilfeller får det man betaler for,altså et nytt produkt som det er garanti på dersom det skulle være noe feil med det. På bruktkjøp (særlig elektronikk) så kan det i mange tilfeller være et sjangsespill da man ikke vet hvordan utstyret har blitt behandlet av forrige eier. Blir litt som med bilkjøp. Man kan spare mye på å kjøpe brukt,men da skal man gjerne ha litt peiling på hva man driver med. Handler man nytt i en butikk så har man ( i hvertfall noen av oss) litt bedre samvittighet dersom man benytter butikkens kunnskap for å svare på spørsmål ang det produktet man har kjøpt. Eller få hjelp til andre problemer. God service er noe de fleste har bruk for.... :-D
    Når det gjelder elektronikk skal det være bra stygt behandlet for ikke å fungere, hva gjelder høyttalere er det naturligvis litt mer sjansespill - og er nok å foretrekke å handle personlig hvis man kjøper brukt. Altså at man både får sjansen til å vurdere selger og lytte til høyttalerne før man kjøper. Men snakker vi om f.eks å kjøpe gamle "high-end"-høyttalere, så er jo folk som eier dette gjerne lydentusiaster, så i praksis er nok sannsynligheten for at de har blitt mishandlet liten.

Jeg har kjøpt MYE brukt hifi de siste 20-25 årene, og aldri hatt noen dårlige erfaringer. Man kan selvsagt bli direkte lurt og ikke få varen man betaler for, men foregår selve salget på redelig vis er sjansen for å få et produkt som ikke svarer til forventningen lav. Man kan jo også velge å kjøpe relativt nytt brukt hvis man vil redusere risikoen.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •