Innfelling av vanlige høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innfelling av vanlige høyttalere?

Mulig jeg "banner i kirka" nå, men jeg har ingen anelse så derfor spør jeg dere:

Må man kjøpe dedikerte innfellingshøyttalere for å felle inn i veggen, eller kan man felle inn vanlige høyttaleren og få like god lyd?

På grunn av faktorer som utseende, ytelse og pris vurderer jeg å kjøpe to stk såkalte "bokhøyttalere" av god kvalitet og felle de inn i veggen i stedenfor å kjøpe innfellingshøyttalere.

I mitt hode skal det gå fint, og ikke forringe lyden. Elementet er jo i et lukket kabinett, og da vil det vel ikke ha noe særlig å si om kabinettet er inne i veggen eller ikke? Eller er jeg helt på jordet nå?

Hovedgrunnen til at det finnes egne innfellingshøyttalere er vel for å begrense dybden, men så lenge jeg har god nok plass i veggen bør det vel bli vel så god lyd med noen vanlige kvalitetshøyttalere felt inn i veggen?

På forhånd takk for svar :-)

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er bassporten plassert på høyttaleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha Har sett på flere modeller. Mener et par av dem har porten foran, mens de fleste har bak. Ser for meg at port bak vil være "problematisk"? :-P

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Aha Har sett på flere modeller. Mener et par av dem har porten foran, mens de fleste har bak. Ser for meg at port bak vil være "problematisk"? :-P
    Mildt sagt problematisk ja :P Dersom du får dempet vibrasjoner fra høyttaleren og har en bassport i front, kan jeg ikke se at dette skal være problematisk. Men hvorfor ikke gå for en dedikert inwall? Det finnes mange på markedet som låter like bra (om ikke bedre) som frittstående.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et svært godt spørsmål :-)
    Utfordringen ligger dels i at de inwallhøyttalerne jeg har funnet gjerne er dyrere i forhold til ytelsen, og dels i fruen. Hun er kresen, og hennes velsignelse teller jo litt når man skal svi av tusenlapper på noe hun mener er unødvendig. Kjent problem for mange regner jeg med :-P

Tanken er nå å "felle inn" to hyller i veggen hvis du skjønner. Og la bokhøyttalerne stå fritt i hylla, med fronten stokkender et par mm utenfor veggen. (Det er vel litt fordi at det muligens er lettere å selge leiligheten igjen med to hyller i veggen enn to hull..

Men hvis du kan tipse om noen gode inwall høyttalere i til max 7000 pr stk / 14000 pr par så vil jeg absolutt ta en titt på de!

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et svært godt spørsmål :-)
    Utfordringen ligger dels i at de inwallhøyttalerne jeg har funnet gjerne er dyrere i forhold til ytelsen, og dels i fruen. Hun er kresen, og hennes velsignelse teller jo litt når man skal svi av tusenlapper på noe hun mener er unødvendig. Kjent problem for mange regner jeg med :-P

Tanken er nå å "felle inn" to hyller i veggen hvis du skjønner. Og la bokhøyttalerne stå fritt i hylla, med fronten stokkender et par mm utenfor veggen. (Det er vel litt fordi at det muligens er lettere å selge leiligheten igjen med to hyller i veggen enn to hull..

Men hvis du kan tipse om noen gode inwall høyttalere i til max 7000 pr stk / 14000 pr par så vil jeg absolutt ta en titt på de!
    Jeg synes B&W CWM7.4 låter meget bra dersom den kombineres med en habil forsterker. Denon Pma-1510 er en meget god combo. Men her finnes det mange alternativer. Denne er lett og montere, og kommer levert med bakboks.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet kan vel gjerne være dybden, eller hva? En vegg har ofte bare 10cm å gå på, mens en vanlig høyttaler kanske er 35-45cm dyp. Hvordan skjule det som stikker ut på baksiden? Jeg sysler med tanken selv, jeg. Har lyst på å montere inn 4*18" subb i en innervegg, og bruke det som stikker ut på baksiden i det tilstøtende rommet som benk. Altså montering nært gulvet. Men jeg sliter litt med hvordan jeg skal få til en grei løsning på store kabinett høyttalere som er bygget inn. Det blir et massivt bruk av lufta i tilstøtende rom. Men det er en morsom tanke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den har jeg sett på. Det er den som blir mitt valg hvis det blir inwall.

Har ikke helt skjønt dette med Ohm heller. Denne er jo 6 Ohm mens mine øvrige høyttalere er 8 Ohm. Har det noe å si?

Kan de drives av min Yamaha RX-v773?

Jeg må vel kanskje ha meg ny forsterker uansett, siden den ikke gir mulighet til å sette individuell crossover frekvens for de ulike høyttalerne. Ønsker jo å sette crossover lavere på de nye fronthøyttalerne, hvis ikke blir litt av poenget borte...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel kanskje ha meg ny forsterker uansett, siden den ikke gir mulighet til å sette individuell crossover frekvens for de ulike høyttalerne. Ønsker jo å sette crossover lavere på de nye fronthøyttalerne, hvis ikke blir litt av poenget borte...
    Jeg kom til å tenke på at det kanskje går allikevel?

Hvis jeg setter fronthøyttalerne til "large", mens øvrige satellitter er "small", og velger "extra bass", så vil vel satellittene kun spille alt over den satte crossover'en, mens sub'en spiller frekvensene under, i tillegg til at fronthøyttalerne spiller alt. Stemmer ikke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den har jeg sett på. Det er den som blir mitt valg hvis det blir inwall.

Har ikke helt skjønt dette med Ohm heller. Denne er jo 6 Ohm mens mine øvrige høyttalere er 8 Ohm. Har det noe å si?

Kan de drives av min Yamaha RX-v773?

Forsterkeren din skal ikke ha noe problem med å drive 6 ohms høytalere.
    Selv om inwall kanskje er noen kroner dyrere enn en kabinetthøyaler (?); Tror du ikke at du "styrer" mer enn det er verdt ved å lage hyller og bygge inn en kabinetthøyaler? Ift estetikk så tror jeg nok at en inwall blir penere. Du vil ha en høytaler som flukten pent med veggen og de fleste har jo også lakkbare gitter slik at du kan få høytalerene til å blende fint inn ift veggfargen. Ift et prisspenn opp mot 7000 burde det være mye å velge mellom her, eks :
    B&W CWM663 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    JBL HTI6, vegghøyttaler - Hvit
    Definitive Technology UIW RLS III - Custom install

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FilmThor
    Problemet kan vel gjerne være dybden, eller hva? En vegg har ofte bare 10cm å gå på, mens en vanlig høyttaler kanske er 35-45cm dyp. Hvordan skjule det som stikker ut på baksiden? Jeg sysler med tanken selv, jeg. Har lyst på å montere inn 4*18" subb i en innervegg, og bruke det som stikker ut på baksiden i det tilstøtende rommet som benk. Altså montering nært gulvet. Men jeg sliter litt med hvordan jeg skal få til en grei løsning på store kabinett høyttalere som er bygget inn. Det blir et massivt bruk av lufta i tilstøtende rom. Men det er en morsom tanke.
    Min plan er rett og slett å sette opp en falsk vegg ca. 45 cm ut fra den originale veggen. Ja, jeg mister 2 m2 areal i leiligheten (4.3 meter bred vegg), men de hadde uansett for det meste gått tapt til tv-benk, receiver og gulvstativ etc. Jeg har tenkt til å bygge alt inn i veggen, slik at alt går i flukt med veggen. Bygger inn et rack til receiver, bluray, dekoder etc. Det eneste man ser er en sotet glassdør. Så bygger jeg inn front- og centerhøyttaler. TV'en bygger jeg inn med ca 10 cm klaring rundt hele, og monterer horisontal skinne over og under. På skinnene monterer jeg et todelt stort lerret med et fint motiv. På den måten er det mye lettere å få godkjenning fra fruen til stooor tv :-P Til vanlig vil altså veggen være preget av et stort bilde og ingen tv. Når vi skal se film skyver jeg bildene til hver sin side, og tv'en åpenbarer seg! Frontene monteres 80 cm ut til hver side av tv'en, slik at bildet (2 x 80*100cm) ikke dekker over høyttalerne når de er skjøvet til side. Ingen synlige ledninger, diskret og fint. Og jeg får god lyd og stor tv, uten nevneverdig krangling og misnøye

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plan er rett og slett å sette opp en falsk vegg ca. 45 cm ut fra den originale veggen. Ja, jeg mister 2 m2 areal i leiligheten (4.3 meter bred vegg), men de hadde uansett for det meste gått tapt til tv-benk, receiver og gulvstativ etc. Jeg har tenkt til å bygge alt inn i veggen, slik at alt går i flukt med veggen. Bygger inn et rack til receiver, bluray, dekoder etc. Det eneste man ser er en sotet glassdør. Så bygger jeg inn front- og centerhøyttaler. TV'en bygger jeg inn med ca 10 cm klaring rundt hele, og monterer horisontal skinne over og under. På skinnene monterer jeg et todelt stort lerret med et fint motiv. På den måten er det mye lettere å få godkjenning fra fruen til stooor tv :-P Til vanlig vil altså veggen være preget av et stort bilde og ingen tv. Når vi skal se film skyver jeg bildene til hver sin side, og tv'en åpenbarer seg! Frontene monteres 80 cm ut til hver side av tv'en, slik at bildet (2 x 80*100cm) ikke dekker over høyttalerne når de er skjøvet til side. Ingen synlige ledninger, diskret og fint. Og jeg får god lyd og stor tv, uten nevneverdig krangling og misnøye
    morsomt prosjekt!! Kan du ikke holde oss oppdatert? Har du bilder underveis? jeg er i samme situasjon , og vurderere noe tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre Kan ta litt tid før jeg starter, må finne ut av alt først.

B&W dm685 virket fine forresten. Vet ikke om de er gode nok til å matche kef'ene lydmessig, men. De er vel litt "enklere" enn 3005 settet mitt tror jeg?

Inwall: KEF Ci160QL ser også veldig interessante ut!

Edit: Jeg tror jeg har funnet høyttaleren for meg: KEF Q300 i hvit! Har gjort det svært bra i test, frekvensområde ned til 42hz, "bare" 30 cm dyp, bassport foran, samme uni-Q teknologi og KEF lysbilder Ligger på 5990,- for et par hos budalradio.no :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som kan svare meg på dette med crossover frekvens? Så vidt jeg har forstått kan jeg på en måte sette individuell crossover på fronthøyttalerne ved å sette disse til "large", resten som "small". Og deretter velge "extra bass" slik at lavfrekvensene sendes til både sub'en og fronthøyttalerne. Men det er vel ikke helt bra for fronthøyttalerne med frekvensområde ned til 42hz å få tilsendt lyd ned mot 20hz? Vil jeg ved høyt volum risikere å skade høyttalerne/få forvrenging? Eller "velger" høyttaleren bare å gjengi de frekvensene den har mulighet til å gjengi? (Muligens noe klønete formulert :-P)
    Spørsmålet er vel egentlig: Må jeg bytte ut receiveren med en Hvor jeg kan sette individuell crossover for frontene, eller vil det gå knallbra med oppskriften beskrevet over?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det går bra slik som du beskriver, jeg. Forsterkeren din er jo innmari bra!
    Hadde du hatt en "jumper" mellom pre og power amp så hadde det vært morsomt på sette mellom et aktivt delefilter hvor du kunne ha skilt vekk det du ønsket bare skulle gå til subben. Etter hva jeg kunne finne ut på Google så har ikke forsterkeren din den muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som kan svare meg på dette med crossover frekvens? Så vidt jeg har forstått kan jeg på en måte sette individuell crossover på fronthøyttalerne ved å sette disse til "large", resten som "small". Og deretter velge "extra bass" slik at lavfrekvensene sendes til både sub'en og fronthøyttalerne. Men det er vel ikke helt bra for fronthøyttalerne med frekvensområde ned til 42hz å få tilsendt lyd ned mot 20hz? Vil jeg ved høyt volum risikere å skade høyttalerne/få forvrenging? Eller "velger" høyttaleren bare å gjengi de frekvensene den har mulighet til å gjengi? (Muligens noe klønete formulert :-P)
    Spørsmålet er vel egentlig: Må jeg bytte ut receiveren med en Hvor jeg kan sette individuell crossover for frontene, eller vil det gå knallbra med oppskriften beskrevet over?
    Du risikerer ikke å ødelegge høyttalerne med å gi de lave frekvenser. Frekvensområdet for høyttalerne videre bare hvilket område de har noenlunde jevn frekvensrespons ( innenfor avvik på 3db). Lavere frekvenser vil jo da høytalerene "naturlig" dempe. For best mulig lydbilde vil jeg nok unngå overlapp mellom høytaler og sub og heller sikre at du får en crossover mellom disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert SpeakerCraft?
    AIM - Mono AS
    Jeg har fylt veggene med disse, veldig fornøyd. Har også sub som får plass i en 10cm vegg. På denne måten kan veggen din bli tynnere, så kan du bruke et skap/eller annet rom til elektronikken.

DrErling viser hvordan:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ft-inwall.html

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Du risikerer ikke å ødelegge høyttalerne med å gi de lave frekvenser. Frekvensområdet for høyttalerne videre bare hvilket område de har noenlunde jevn frekvensrespons ( innenfor avvik på 3db). Lavere frekvenser vil jo da høytalerene "naturlig" dempe. For best mulig lydbilde vil jeg nok unngå overlapp mellom høytaler og sub og heller sikre at du får en crossover mellom disse.
    1hz:
    https://www.youtube.com/watch?v=NDrXYjWjC0s

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Hva tenkte du på, Einis?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Du risikerer ikke å ødelegge høyttalerne med å gi de lave frekvenser. Frekvensområdet for høyttalerne videre bare hvilket område de har noenlunde jevn frekvensrespons ( innenfor avvik på 3db).
    Lurer litt på hvor du har dette ifra. Men er uansett et ganske risikofylt råd å gi.
    Er flere ting som kommer inn i bildet her. Men for å gjøre det veldig kort:

En ting mange glemmer er varmeutvikling. Svingspolen vil, ved samme effekt (la oss si 10W), bli varmere ved 1 Hz enn på 10 Hz, bare sånn for å ta et eksempel. Selv om noen høyttalere demper membranbevegelsen nok på lave frekvenser til å forhindre permanent skade innenfor oppgitt effekttoleranse, må man huske på at spolen fremdeles mottar belastningen helt ned til 0hz, å man kan derfor brenne spolen selv om man ikke hører at noe er feil lydmessig.
    Men når det er sakt, er det mange elementer som ikke demper lave frekvenser nok til til forhindre skade. Dette kan oppstå på flere steder avhengi av hvordan elementet er bygd.
    Det vanligste er at spolen går først, ved at den slår inn i magneten. Her skal det ikke mange slag til for å permanent skade spolen fysisk, og hvis du da tenker på at spolen blir slått mot magneten, la oss si 20 ganger i sekundet ved 20Hz, så har du ikke mange sekunder på deg for å redde elementet.
    Andre mer uvanlige skader er at spideren eller opphengt revner/løsner.

Det er faktisk betydelig flere høyttalere som tar skade av for lave frekvenser innenfor oppgitt effekttoleranse enn de som ikke tar skade av det.

Men on topic; så lenge du opererer med porten fremover, eller med et lukket kabinett, burde det ikke være noe hinder.

Alternativt kan du jo droppe hele kassen, forsterke hele veggen, og bruke hele veggen som kasse = potensialet for veldig dyp tuning uten risiko for portstøy pga du kan ha stor port ved stort kabinettvolum.
    Men det er jo absolutt ulemper med dette også da. Så ta det forslaget med en spade salt, og ikke forsøk med mindre du vet hva du gjør. ^^

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •