Innfelling av vanlige høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også forstått det slik som du beskriver Jan Erik. Jeg spurte KEF sentralt for en tid tilbake siden, om hvorfor de har oppgitt anbefalt crossover frekvens på 3005-settet til 120hz, når høyttalerne har referanseområde ned til 70hz, og forhandler (soundgarden) anbefalte å sette den til 80hz.

Svaret jeg fikk var:
    We recommend 120 Hz as the crossover point for our satellites as the LFE boundary/cut off is normally at 120Hz.
    Most subwoofers can more than adequately handle frequencies below 120Hz and this will leave the satellites to concentrate on anything above 120Hz more efficiently.
    There is a little bit of leeway if you want to crossover at a lower frequency (no lower than 90hz) but there will be more chance of damaging the speaker at higher volumes.

Best Regards
    Andy Gough
    Service Manager
    andy.gough@kef
    www.kef.com
    Direct Line: +44 1622 766624"

Så jeg har forstått det slik at høyttaleren kan bli skadet på høyere volum fordi den får alt for mye å jobbe med, når den skal prøve å formidle hele spekteret av frekvenser, noe den ikke er dimensjonert for.

Andre synspunkter rundt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du alleredet har forstått det viktigste vedrørende delefrekvens. Altså å ikke belast en høyttaler med frekvenser den ikke er beregnet for å gjengi da den normalt vil bli unødvendig belastet av det, og det vil kun føre til ekstra forvrengning, mindre effekt til de frekvensene den Kan gjengi, og større kjangse for å ødelegge elementene.

Eneste jeg kanskje er litt usikker på 120Hz, da mange er i stand til å retningsbestemme hvor lyden kommer ifra når man når såpass høye frekvenser som 120-140Hz som suben da vil gjengi, og det kan gi et litt feil lydbildet. Men ville bare prøvd meg frem anngående dette. Du finner ganske fort ut hva du liker best.

Personlig har jeg prøvd alt fra 40Hz til 120Hz, og merket faktisk ikke all verdens forskjell på lydbildet med tanke på retningen lyden kommer ifra, men så står suben min helt i senter, men senter oppå og frontene helt inntil på hver sin side da, så blir minimal forskyvning av lydbildet i mitt tilfelle.
    Men i større rom har jeg faktisk måtte dele ved ~50Hz eller lavere på suben for å ikke endre på retningen lyden kommer ifra.

Kan desverre ikke hjelpe til noe mer vedrørende innfelling da jeg ikke har mye erfaring med det fra tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putter du et høytaler element inn i en boks oppstår et fenomen som kalles "Baffle step" dette betyr i hovedsak at lydtrykket under en viss frekvens svekkes 3-6db, hvilken frekvens avhenger av bredden på boksen. en 20cm bred bokhylle høytaler vil feks ha merkbart svekket bass og mellomtone nivå under 600hz.

Høytalerprodusentene korrigerer som oftest for dette i delefiltret, og hvor mye som korrigeres bestemmer produsenten seg for etter hvor han vil anbefale kunden å plassere høytaleren., feks 3db ekstra for en høytaler som skal brukes tett inntil veggen (oppå ei hylle eller lign) eller 6db ekstra for en stativhøytaler anbefalt plassert godt ut fra veggen.

Problemet da blir at om du nå feller en høytaler inn i veggen, så trengs ikke denne korrekjonen, og du kan ende opp med noe som fort kan låte litt vel tungt og mørkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Problemet da blir at om du nå feller en høytaler inn i veggen, så trengs ikke denne korrekjonen, og du kan ende opp med noe som fort kan låte litt vel tungt og mørkt.
    Men blir det et problem når bassporten er plassert på fremsiden av høyttaleren, og fronten er 1-2 mm utenfor veggoverflaten?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette fordi produsenten som oftest har designet delefilteret for å fremheve de tonene som blir svekket i det området som blir påvirket av bredden på høytaler kassen. feller du inn høytaleren i veggen endrer du i prinsipp bredden på kassen fra feks 20cm til flere meter.

Du vil med andre ord få dette problemet selv med høytalere uten bassporter.

Norcad gir en grei forklaring på fenomet "bafflestep" i denne posten

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •