Quad ELS 63 til surround!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Quad ELS 63 til surround!!!

Jeg har lest her og andre steder om hvor viktig det er å ha samme type høytaler til senter som man har til vestre og høyre fronthøytaler. Jeg har vurdert å kjøpe en ekstra quad og muligens bygge den om slik at den kan plasseres i senter. Akkurat nå bruker jeg en hjemmesnekra senter som består av 2 stk. 3.5" bass og en diskant. Bygget etter spec i et amerikansk blad.

For å si det rett ut så er jeg overvettes fornøyd med filmlyden i anlegget mitt og det spiller faktisk høyt nok. Med Quad som fronthøytalere oppnår man en definisjon og oppløsning som de fleste dynamiske høytalere ikke har mulighet til. Men viktigst av alt, overgangen mellom venstre - senter - høyre opplever jeg jeg helt uproblematisk og legger aldri merke til panoreringer.

Det er vel knapt mulig å finne mer ulike høytalere enn Quad ESL og en hjemmesnekra dynamisk senter, men det fungerer svært bra. For meg er det viktigste at de ulike høytalerne låter bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er null problem å få en dynamisk høyttaler til å spille som en elektrostat når vi snakker om voicematching. Problemet er å få den nøyaktig så oppløst. Men til film betyr ikke det noe da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våre oppfatninger styres for mye av boksebushere og halvseriøse magasiner. Virkeligheten er at når lyd blir mikset til flere kanaler så er det ikke mye lyd som i virkeligheten forflytter seg fra venstre til senter og videre til høyre kanal. I mange tilfeller så er lyd som oppfattes som senterlyd, i virkeligheten et monosignal som sendes til venstre og høyre kanal med samme nivå - og dermed oppfattes som senter. Dermed er behovet for at disse høytalerne skal ha samme elementer og egenskaper sterkt overdrevet. Ingen ulempe, men heller ikke sååå nødvendig.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Quad Esl

Jeg har et par Quad ESL som fungerer alldeles glimrende i mitt surround oppsett.

Jeg bruker dem som senter, siden det er der de passer best.

Quad'ene får dialogen til å fremtre midt i rommet, ikke midt mellom frontene, men midt i rommet! Det er som karakterene i filmen er i rommet ;-)

Fantastisk spør du meg ...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom (snip)
    Akkurat nå bruker jeg en hjemmesnekra senter som består av 2 stk. 3.5" bass og en diskant. Bygget etter spec i et amerikansk blad.
    Vanskelig å se at 3,5" er en bass. Mer mellomtone spør du meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •