B&W eller Dali

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W eller Dali

Skal anskaffe et rent stereo oppsett til stuen. I den forbindelse skal jeg gå til innkjøp av en NAD M3 (fruen syntes den var fin.....) Når det gjelder å pare den med høyttalere står det mellom Dali mentor 6 og B&W CM9. Det lyttes mest til tung rock/metal som Led Zeppelin, Metallica, Satyricon, Lamb of god etc samt endel elektronica som Røyksopp, Com Truise, Santigold etc. Noen som har erfaringer med disse høyttalerne som kan komme med gode tips? Forøvrig er jeg låst på NADen....

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker rock og CM-serien, men det er nok ikke akkurat rockhøyttalere.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor rocker mer enn CM serien, så enkelt er det. CM blir for tam. Men er jo et hav å velge i den prisklassa da .

Ville sett og hørt på Vienna Acoustics Mozart Grand SE iallefall. Men jeg er utrolig glad i Dali Mentor også .

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har kjøpt NADen fra Hfk er de sikkert behjelpelig med hjemlån. Da kan du jo lytte til begge høyttalerne hjemme hos deg.

Mine penger ligger på Mentor. Det er i mine øyne en mye mer rocket alround høyttaler enn CM er.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som trådstarter og jeg delvis deler musikksmak! :wink: Jeg var innom HFK i høst for å forsøke og danne meg et inntrykk av hva jeg kunne få for ca 20.000 i høyttalere. CM9 og Mentor 6 ble begge lyttet til, men i 2 forskjellige omganger. CM9 ble matet fra en NAD 777-reciever når jeg var innom. Dette låt ikke spesielt bra! I mine ører er det noe som mangler nedover i frekvens hos B&W. Det er en flott øvre mellomtone og diskant, men fra nedre mellomtone blir det tamt. I tillegg syntes jeg det ble vel mye av de øvre frekvenser, det var nesten slik at dette tok overhånd. Dett kan ha en sammenheng med at det rett og slett var for lite lengre ned i frekvensområdet. Mentor 6 syntes jeg hadde en mye bedre lyd! Når jeg hørte på disse, ble de matet fra en NAD M3, og det ble vekslet mellom Mentor 6 og B&W 805 Diamond stativhøyttalere. Jeg husker at jeg reagerte på den relativt saftige prisdifferansen mellom disse høyttalerne, og den ikke fullt så store forskjellen i lyd. I forhold til min musikksmak ville Mentor 6 gått av med seieren.
    Men, som andre har skrevet over her, så finnes det mange andre høyttalere i samme prissjikt! Er du heldig finner du kanskje noe brukt? Selv vil jeg anbefale deg en tur til hifihuset i Asker om du har mulighet, og be om å få høre på Monitor Audio, for eksempel GX-serien. :wink:
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge

CM9 ble matet fra en NAD 777-reciever når jeg var innom.

Mentor 6 ble matet fra en NAD M3

Skulle egentlig ikke være nødvendig å si så mye mer..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    He he nei du sier noe. For øvrig så er jeg ikke i tvil om at det er Mentor som gir best lyd på slik musikk. Hovedgrunnen mener jeg er at til tross for størrelsen så gir de utrolig bra trøkk og bass i rett oppstilling. Selv om B&W også kan funke til rock og metal så mener jeg lyden blir for "tørr" på slik musikk til at det skaper noe liv. Korrekt og flott gjengivelse veier ikke opp for at rock og metal trenger en HT med bånndrag og litt "fyldig" lyd. Det skal tross alt være moro å rocke litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    8) Det var helt klart forskjell på drivkilden ja! Men det interessante var at Mentor 6 låt så bra som det gjorde i en direkte sammeligning med 805 Diamond. 805'en inklusive stativer er vel 40k+ ? Altså dobbel pris.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man kanskje ikke tenker over/hører ved første lytt på forskjellen mellom 805 og Mentor, er at ved 805, så kommer lyden som ut fra intet og ved Mentor 6, så hører man etterhvert at lyden kommer fra en boks. Spesielt nedre sikt av mellomtonen.

Dette er vel også største forskjellen på gulvhøyttalere og stativhøyttalere. Det og at stativ ikke har dypbass.

Når det har sagt, så venter jeg selv på Mentor 6 og skal straks legge ut mine 805N for salg på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lytter til mye av den musikken TS nevnte i første innlegg, og etter og hatt CM9 i hus i over et år, synes jeg fortsatt det er noe som mangler. På blues derimot kommer de virkelig til sin rette
    Nå vet jeg ikke hvor mye plass du har til rådighet, men jeg har mine HT 75 cm fra veggen, og det skulle gjerne vært litt mer. B&W trenger en del luft for å spille optimalt.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører selv på samme type musikk som ble nevnt i første innlegg.
    Jeg liker B&W lyden veldig godt,men ser flere inne her syns Cm blir litt tamme nedover.

Har du sett på andre merker?

En bekjent av meg har Canton,noe som spiller meget bra.

Her har du feks et bra tilbud:
    Canton Vento Reference 7

Ville også tatt en titt på Vienna.

Er du interessert i å kjøpe brukt er det også mye og velge i til den prisen du er ute etter.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg har hørt CM9 spille skikkeligbra en eller to ganger, da var det på NAD M2. Mentor6 spiller bra på det meste .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok at CM-serien lacker litt på bass, og man må gjerne opp på 804 eller 803 for å få skikkelig trykk fra B&W. Synd, for lyden i B&W er noe jeg virkelig har falt for...

Har bare hørt mentor 8, men det er meget mulig det blir min neste oppgradering. Hvis Mentor 6 spiller like pent, må det der være knall

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok at CM-serien lacker litt på bass, og man må gjerne opp på 804 eller 803 for å få skikkelig trykk fra B&W. Synd, for lyden i B&W er noe jeg virkelig har falt for...

Har bare hørt mentor 8, men det er meget mulig det blir min neste oppgradering. Hvis Mentor 6 spiller like pent, må det der være knall

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian

Edit: Før du gjordet om innlegget.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...7225&cat=last7

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0