Høyttalere som brukes til fest utendørs (lav budsjett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere som brukes til fest utendørs (lav budsjett)

Er på jakt etter nye høyttaler i alle rom for tiden, og i denne tråden lurer jeg på tips til anlegg som skal brukes hovedsaklig ute, kun til party. Så er interessert i noe som spiller HØYT OG med bra BASS.

Noen som har noen formeninger om f.eks disse? Hva bør jeg gå for?

CERWIN-VEGA XLS-12 Høyttalere

CERWIN-VEGA VE-12F Høyttalere

Fence Audio Boost-212

Boost 212 SPESIAL EDITION

Fence Audio Stage-1515-3

Fence Audio Stage-1212mk2

På forhånd takk

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du noe brukt av feks. Cerwin Vega, så kommer du et stykke lenger med tanke på råskap! Hva slags forsterker har du planer om å bruke? Det er utrolig viktig når man skal spille opp til fest.. Kjipt om en diskant ryker 20 minutter inn i festen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger forslag til både forsterker og høyttaler, men det ser ikke ut til at det kan diskuteres i samme tråd derfor jeg ikke har spørt om det.

Har brent meg et par ganger på og kjøpe brukt. Så er først og fremst interessert i nytt.

Men ja, må være en forsterker som holder til oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst på mye bass så kjøper du ikke pa-topper. Da må du i såfall supplere med subwoofer(e)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rMx
    Har du lyst på mye bass så kjøper du ikke pa-topper. Da må du i såfall supplere med subwoofer(e)
    Hva er det som er PA-topper?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har gått galt når du har kjøpt brukt? VE-12F som du har listet opp får du for 1500,- på brukten, penger og spare og mer kan brukes til forsterker.

Jeg har selv CV VS120 til festbruk, disse kjøpte jeg for 500,- De er helt fine, fungerer akkurat slik de skal og har fått sin dose med juling(av meg) som de helt fint har tålt. Jeg kjører Midgard Oberon 6.1(kont. 2x600w ved 8ohm) på disse, to monoblokker som fint driver 2 par CLSC-215 uten problemer.
    Prøvde en 120watts Parasound og det gav ikke like mye morro, så mer effekt, jo bedre vil jeg nå si.

Hadde CLSC-12 før, forgjengeren til XLS-12 og de ble også svært glade når Midgard Oberon ble brukt! Spilte temmelig rått iforhold til alt annet jeg kjørte på de. En billig PA-amp du kan se på er Behringer Europower 4000, denne fungerer greit, men fikk mine gamle CLSC-12 til å bunne ganske raskt, dette skjedde aldri med Oberon. Det vil nok si at EP4000 ikke hadde god nok kontroll på bassen når man guffet på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jakey
    Hva er det som er PA-topper?
    Pa-høytalere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MB-S124: Kjøpte dobble cerwin vega 12" til bilen, for noen år tilbake. (kjøpte de en kveld det var mørkt) oppdaget senere at det var et lite hull/revnet i det ene elementet. Etter 1 mnd. kanskje sluttet det og spille i det hele tatt. Har kjøpt andre høyttalere f.eks. som det er for liten forsterker, eller en gang jeg kjøpte noe hjemmelaget som jeg måtte lodde om på noen spoler eller hva det var. Har og mange andre dårlige kjøp, som er værre, men kansje ikke akkurat høyttaler relatert.

Men vurderer og kjøpe brukt, og ta med meg en kollega, som sikkert ser litt mer enn meg, og som kan ta en bedre beslutning.

Hørte på xls-12 i helgen, som ble kjørt på en NAD 375 og må si det var ganske ok. Så spørs om det ikke blir noe i den duren.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke høyttalere utendørs er som regel en liten skuffelse uansett, iallefall om du tenker på trøkk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Å bruke høyttalere utendørs er som regel en liten skuffelse uansett, iallefall om du tenker på trøkk.
    Ja hvis det skal være en svær fest på et stort uteområde så skal det utrolig mye til for å få noe trøkk. LYD får man alltids med vanlige høyttalere,men det blir langt fra følelsen man får inne,rett og slett fordi lyden ikke reflekteres noe sted og forsvinner ut i løse lufta. Hjelper litt om man kan plassere HT inntil f.eks en husvegg. Kommer an på budsjettet ditt,men PAhøyttalere inkludert et par heftige PA suber på minimum 15 tommer er det som skal til for å få noe liv. Derfor vil jeg si at jo større jo bedre. HiFI kvalitet får man nesten ikke uansett hvor bra høyttaler man kjøper for utebruk så jeg vil heller si at store PA høyttalere er beste valget. Så får du selv vurdere hvor mye penger du kan bruke. Det finnes en del bra her: http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy.../aktive-c80710

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er igrunn at høytalere som står utendørs trykker meget mye bedre enn innendørs. Deltok en gang på en fest hvor CLSC-215 sto oppkoblet på Altomac 2.4 i bridge. Dette spilte helt vannvittig utendørs.
    Om du synes NAD C375 funka bra bør du prøve noe mye større

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VE12 med en QSC GX5? :razz: med en billigbillig forforsterker.. tror det ville blitt bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bra erfaring med Stage1212 fra Fence. Jeg hørte at de brukte den i Vikingskipet også under fjordårets datasamling. Ett par ganger har jeg vært på tilstellninger med den, og jeg sytes det funka innmari bra. Det er en fordel at FNKY har deler på lager til disse også....
    Sjekk kombinasjonen med de nye forsterkerne hos FNKY; Aoda. De har f.... meg kraft for gryna! Stereo - Elektronikk | Fnky
    Alternativ forsterker kan være Behringer forsterkere.
    Men Stage1212 fungerer bra den, altså!

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FilmThor
    Jeg har bra erfaring med Stage1212 fra Fence. Jeg hørte at de brukte den i Vikingskipet også under fjordårets datasamling. Ett par ganger har jeg vært på tilstellninger med den, og jeg sytes det funka innmari bra. Det er en fordel at FNKY har deler på lager til disse også....
    Sjekk kombinasjonen med de nye forsterkerne hos FNKY; Aoda. De har f.... meg kraft for gryna! Stereo - Elektronikk | Fnky
    Alternativ forsterker kan være Behringer forsterkere.
    Men Stage1212 fungerer bra den, altså!
    koster mye for liten kvalitet, men når du fikk dem på netthandelen for en billig penge så var det verdt prisen..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du ikke ønsket å kjøpe brukt, men gjør du riktige grep før handel så slipper du å sitte med svarte-per. Er mange tråder om hvordan du bør gjøre det.

Topper:
    Musikkweb.no |
    Pris er for begge:

Subber:
    Musikkweb.no |
    Pris er for begge.

Forsterkere:
    Behringer Europower EP4000 - Effektforsterker - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    2x EP4000

Delefilter:
    4SOUND.no - PA Behringer CX2310 (Art:58211)

Hverken CV eller Fence har subber som klarer å matche de som står i de subbene. Veldig godt kjøp de subwooferene. Veldig gode elementer i bassrefleks.
    Her er elementene som står i:
    Fane Colossus 18XB - Thomann Belgian Cyberstore
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke du har prøvd dem, Joakim?? Har du det? Netthandelen slutta å selge dem, og det sier de at kommer av at de ikke tjente penger på dem lenger. De spurte produsenten om en rimligere pris, men fikk de ikke. Da har de tydeligvis byttet til andre som nettopp produserer for billig. Og da ble disse Stage høyttalerne borte. De er tydeligvis simpelt henn for dyre i produksjon for salg via Netthandelen. Men jeg kan ikke se at de er dyre?? Han Brillebo fyren i Sverige selger plastikk til omtrent samme pris. Fence'ene er av MDF og veier en haug! Har du sett på bass elementene? De funker altså! Det er ikke noe dritt det.
    Men Joakim; helt ærlig...har du virkelig hørt Stage1212mk2 som du uttaler deg om?? Det har nemlig jeg, og det fungerer som pokker! Og jeg har levd livet mitt med lyd jeg, altså. Så jeg klarer å skille "snørr og barter".
    Jeg ser jo av loggen din at uansett om noen uttaler seg positivt om Fence så kakker du dem i hodet. Det negative klapper du for. Uansett produkt, liksom. Har du hørt på alt dette som du uttaler deg om?? Da har du virkelig hatt et realt arsenal av Fence hjemme! Prisen Netthandelen fikk var tydeligvis for lav, ellers ville de ha fortsatt å selge dem, ikke sant? Enten det eller så måtte Fence har redusert kvaliteten. De gjorde de heldigvis ikke. Det ser ut som om Fence går motsatt vei. Stage12mk2 er bra den! Test den ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med proson? Har et par proson stratego top 10 sah jeg spiller opp til fest med, holder i massevis for oss i allefall Men har jo ikke brukt de utendørs... til prisen syntes jeg at det er helt greie høytalere. Tåler mye juling. Er i samme gate som fence, men syntes proson er hakket bedre, min mening i allefall

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson har vel ingen høyttalere som er i gata til de Fence høyttalerne vi snakker om her. Meg bekjent har ikke Proson noen PA høyttalere i hele tatt. Når jeg ser på butikken til Proson folka i Sverige så finner jeg ingen ting: Golvhögtalare . Jeg kan ikke huske at de har hatt det heller. Det er jo to forskjellige ting. Fence har ekte fest-høyttalere, på linje med Cerwin Vega. Det er vel egentlig det pressen sier også. Dynavoice og Proson er "snytt ut av samme skaft", men Fence blir mer bass og moro for pengene, og slik sett mer i CV land. En annen ting er reservedeler!! Det går i alle fall litt hardt for seg når jeg har fest i hagen..... Det er et hel**** å få tak i reservedeler til Proson. I praksis umulig. Finnes ikke lager, jo!! Sjekk det opp! Fence har i det minste innmari masse deler på lager, og i Norge! På en fest høyttaler er det en fin greie syntes nå jeg. Jeg holder en finger på CV eller Fence sine PA høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke reservedeler til de neida, er godt mulig det. nei, er ingen pa høyttaler, men spiller godt, med massevis av bass. Vært å høre syntes jeg, iallefall når man først skal handle i denne prisklassen. jeg ville i allfall gått for proson over fence når som helt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •