Fantom senter, høyttalere langt ut på gulv, peis midt i rommet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fantom senter, høyttalere langt ut på gulv, peis midt i rommet.

Hei godtfolk.

Jeg trenger litt assistanse her. En "kunde" har vært i kontakt med meg angående hjemmekino i en "vanskelig" stueløsning.

Forestill dere et stort, nesten kvadratisk rom, hvor det i midten står en STOR innmurt firkantet peis. På den ene siden av peisen er det sofaseksjoner og normal stue, mens det på den andre siden av peisen står en spisestue.

Det skal være projektor i taket på en hylle i den normale stue delen. Projektor skal være ca 3.00-3.50 meter fra lerrettet. Lerrettet i denne sammenheng skal være peisens bakside da den er hvit betong. Hvilken lerretsmaling vil fungere best her mtp at det er ruglete betong og ganske varmt over tid? Samt, hvilken projektor burde man benytte til dette bruket når ønsket bilde ligger mellom 90 og 100"?

Høyttalere.. For at disse skal stå nogenlunde rett plassert skal de stå inntil sideveggene på aksen sammen med peisen / lerrettet. Da blir disse stående uten bakvegg, kun sidevegg. Hvilke egenskaper må de rette høyttalerne ha her? Er det vits med større gulvstående modeller hvis de mister trykket i bunn midt ute på gulvet, eller burde man ha mindre satelitter på stativ og fylle opp bunnregisteret med 2 bassmoduler i hjørnene istedet? Samtidig kommer problemstillingen med at det ikke er noen måte å gjemme en senterhøyttaler ved peisen, så fantom senter er vel eneste mulighet her?

Jeg er åpen for mange forslag, men noen krav er det.
    -Høyttalerne skal være hvite, eller tilnærmet hvite.
    -Det skal kunne fungere like godt til film og musikk.
    -Det skal ha god dynamikk og hurtighet med fin oppløsning mot topp.
    -Den laveste oktaven er ikke kjempeviktig for denne typen.

Kostnadsramme er ikke satt, men det er sett på XTZ 99.26 MK || og Kef i løst satelittsystem for å gi litt indikasjon på hvor man kan starte å titte på alternativer. receiver og resterende kjøpes inn etter høyttalerne.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært fint med en tegning av rommet.
    Det er en myte at høyttalere ikke spiller bra når de ikke står i et hjørne. På 95% av bilder av kinoer ser man høyttalere plasert helt inn i et hjørne pga et stort lerret og det er her en høyttaler spiller dårligst.
    Et rom har "room nodes" og du kan flytte lytteposisjonen og høyttalerne så langt bak i et rom du bare vil, og fortsatt få veldig god bass. Du kan jo selv prøve.
    For inspirasjon, se Cardas audio sin side Cardas Room Setup Guide
    Du kan jo se hvordan skribent Knut Vadseth fra Fidelity har plasert høyttalerne: Hjemme hos Knut Vadseth fra Fidelity, med Espen L, SAL og ganilsen
    Noe sånt som dette tror jeg ville fungere kanon: Kona sa jeg fikk lov! men jeg vet jo ikke hvor stort rommet er.
    Betongen vil ikke fungere bra som lerret tror jeg, men nå vet jeg ikke hvordan betongen er pusset. Hva med et fjernstyrt lerret der går ned fra taket el.lign.?

Senter, man kan få høyttalere der du selv kan bestemme utseendet, de kan lages som et bilde, og er veldig flate, kanskje det er noe?
    NXT teknologien brukes bl.a. av Tannoy og Wharfedale.
    Image Audio - The worlds finest on-wall loudspeaker
    Men igen, ingen senter er bedre enn en dårlig senter...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for noe nyttig info å lese på NN.

Rommet skal være ca 7 meter bredt, og 8,5 meter langt hvis man sitter og ser fra sofagruppen. Peisen er 3,15m fra bakvegg bak sofagruppen. Peisen er 1,90 i alle retninger. Jeg prøvde meg i paint men det ble ikke et resultat av tegningen jeg tør å vise til noen som fortsatt er i live.. Håper forklaringen er "forklarende" nok for å se for seg rommet.

Betongen skal være pusset ned med 400 sandpapir så det er litt ru overflate.

Har nevnt forslag til senter for han jeg hjelper, men han vil ikke ha noe synlig på peisen i det hele tatt, bare visning av bilde.

Angående høyttalere og romstørrelse er jeg litt rådvill, noen som har noen formeninger? hvite høyttalere som spiller godt på lavt volum men som også kan gi en god filmopplevelse når behovet for underholdning kommer?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir avstand mellom font høytalere rundt 6 - 6,5 meter ?
    Du har ikke nevnt noe om surround (side) høytalere ?
    Er peisen 3,15m fra bakvegg bak sofagruppen...vil det si at sweetspot blir på 2,9 meter eller noe slikt da ?

Enkle tegninger går fint i windows (paint)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •