Dali eller klipsch?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali eller klipsch?

Er på utkikk etter nye front høyttalere som skal brukes til FILM.
    Har denon avr-1611 receiver.

Nå har jeg vært på både soundgarden og hifiklubben og fått hørt litt.

På hifiklubben hørte jeg på Zensor 5, Zensor 7 og Lektor 6.
    På soundgarden fikk jeg høre Klipsch RF-82.

Zensor 5 syns jeg ble ganske tamt. Mye mulig pga det store lokalet.
    Zensor 7 likte jeg godt, veldig fint design og finish! Liker prisen på disse også. 5996,- rett i min prisklasse.
    Lektor 6 hørte jeg litt på også, syns de hørtes veldig bra ut. Syns de var litt for dyr til meg når jeg var på hifiklubben. 7400,-

Til Lektor 6 og Zensor 7 ser jeg meg nødt til å supplere med en sub med en gang.

På soundgarden kom jeg inn i lokalet med litt skepsis til Klipsch selv om det er veldig mange som skryter av dem her inne.

Jeg sa jeg var redd de skulle bli litt skarpe i toppen pga horndiskanter.
    Han spurte hvilken reciever jeg hadde, (jeg har denon) og han sa det ikke var noe problem med denon.

Fikk demo av de med marantz reciever, og han sa de kom fra samme fabrikk som denon, og de spillte veldig likt.

Alt i alt likte jeg lyden til Klipsch rf-82 MEGET godt!
    Men utseendet likte jeg ikke. Synd de bare fins i svart.

De er i utgangspunktet for dyr for meg, 10000kr. Men de har dem på tilbud til 7000 nå, og det syns jeg ble en bra pris for dem.

Det som var så bra med RF-82 er jeg ikke nødvendigvis ser meg nødt til å supplere med en bass med EN gang.

Hva tenker dere?

Ser for meg at de fleste skriker ut KLIPSCH nå til meg. Men likte veldig godt dali sine også.

Design og finish er viktig også, dama skal like dem også (litt ihvertfall)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke annet enn å snakke av erfaring.

Selv har jeg kjøpt Mentor 6 som gir en ekstremt god dyp bass og veldig bra topp/diskant.
    Hadde Zensor 5 tidligere og dem lagde mye lyd for pengene og det var der Dali interessen min startet.

Har også selv har RF82 mk2 og disse spiller utrolig bra samt bra med trykk i brystet til en fornuftig pris.

Alt dette har vert kjørt på en Yamaha A3010.

Hvis du liker party/rocka høyttalere så vil jeg si Klipsch er ett bra valg.
    Liker du litt mer topp/diskant samt detaljer så er Dali veien å gå.
    Dali syntes jeg selv også gir litt mer dyp bass enn hva Klipschene mine leverte.

Jeg liker veldig godt hvordan Dali levere detaljer osv...

Men smak å behag og du kommer sikkert til å få like mange svar som folk her

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok Denon blir skarp nok med Klipsch dessuten har du for liten forsterker .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Jeg kan ikke annet enn å snakke av erfaring.

Selv har jeg kjøpt Mentor 6 som gir en ekstremt god dyp bass og veldig bra topp/diskant.
    Hadde Zensor 5 tidligere og dem lagde mye lyd for pengene og det var der Dali interessen min startet.

Har også selv har RF82 mk2 og disse spiller utrolig bra samt bra med trykk i brystet til en fornuftig pris.

Alt dette har vert kjørt på en Yamaha A3010.

Hvis du liker party/rocka høyttalere så vil jeg si Klipsch er ett bra valg.
    Liker du litt mer topp/diskant samt detaljer så er Dali veien å gå.
    Dali syntes jeg selv også gir litt mer dyp bass enn hva Klipschene mine leverte.

Jeg liker veldig godt hvordan Dali levere detaljer osv...

Men smak å behag og du kommer sikkert til å få like mange svar som folk her
    Takk for svar!

Har egentlig ikke så veldig lyst på party/rock høyttaler. Men det er jo artig i blandt!

Det som du sier om dali angående diskant er jeg veldig enig i.
    Når jeg hørte på RF-82 så ble de veldig fin og klar, men samtidig bittelitt stressende å høre på syns jeg. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at rf-82 kan i lengden bli litt slitsom?

Det var bare det at klipsch var på tilbud. Skal, skal ikke?

Jeg vet det dukker sikkert alltids opp noe på brukten. Er ofte inne på bruktmarkedet å ser etter høyttalere som er i nærheten av meg.

Akkurat nå så tenker jeg at om jeg skal ha klipsch så blir det pga wow-faktoren, men igjen så demper denne følelsen seg igjen når jeg ser hvordan de ser ut. Blir litt voldsomme for dama sikkert (garantert) og svart ser litt kjipt ut om jeg kan si det slikt. De oransje metallic farga elementene frisker litt opp da.

Om jeg skulle valgt Dali hadde det blitt Zensor 7, da jeg kanskje syns Lektor 6 blir litt dyr, selv om det ikke forsvarer tankegangen til Rf-82.
    Dessuten blir muligens, som du sier, Zensor 7 i området til Rf-82 i bassen.
    Jeg liker bass! Men IKKE grøtete rumlete bass.
    Diskanten til Zensor 7 blir mer behagelig i lengden tenker jeg. Jeg skal da tross alt leve med dette i mange år. Samt dama skal kunne gå forbi det uten å tenke på å hive de ut hver gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    tror nok Denon blir skarp nok med Klipsch dessuten har du for liten forsterker .
    Ja, har ikke allverdens av receiver. Men jeg spiller i så fryktelig høyt, så akkurat den biten er jeg litt mindre bekymra over.

Uansett blir jeg sikkert å oppgradere i større receiver om noen år.
    Jeg må bare klare meg med den jeg har nå.

Edit: Marantzen som drev RF-82 i demoen var i billigklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Takk for svar!

Har egentlig ikke så veldig lyst på party/rock høyttaler. Men det er jo artig i blandt!

Det som du sier om dali angående diskant er jeg veldig enig i.
    Når jeg hørte på RF-82 så ble de veldig fin og klar, men samtidig bittelitt stressende å høre på syns jeg. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at rf-82 kan i lengden bli litt slitsom?

Det var bare det at klipsch var på tilbud. Skal, skal ikke?

Jeg vet det dukker sikkert alltids opp noe på brukten. Er ofte inne på bruktmarkedet å ser etter høyttalere som er i nærheten av meg.

Akkurat nå så tenker jeg at om jeg skal ha klipsch så blir det pga wow-faktoren, men igjen så demper denne følelsen seg igjen når jeg ser hvordan de ser ut. Blir litt voldsomme for dama sikkert (garantert) og svart ser litt kjipt ut om jeg kan si det slikt. De oransje metallic farga elementene frisker litt opp da.

Om jeg skulle valgt Dali hadde det blitt Zensor 7, da jeg kanskje syns Lektor 6 blir litt dyr, selv om det ikke forsvarer tankegangen til Rf-82.
    Dessuten blir muligens, som du sier, Zensor 7 i området til Rf-82 i bassen.
    Jeg liker bass! Men IKKE grøtete rumlete bass.
    Diskanten til Zensor 7 blir mer behagelig i lengden tenker jeg. Jeg skal da tross alt leve med dette i mange år. Samt dama skal kunne gå forbi det uten å tenke på å hive de ut hver gang.

med forsterkeren du sitter på er det såvidt du kan kjøre gulvmodeller, bare så du først er klar over det

og skal du først ha gulv høyttalere, er det zensor5 eller rf52 som vil kunne egne seg på din forsterker alt over vil bli grenseland " brannfarlig " satt på spissen hehe

til film og rock`n roll er klart rf52 den morsomste høyttaleren, men zensoren er nok litt "mykere" i lyden som fort gjør at spesielt musikk blir noe kjekkere å høre på om du har en allsidig musikk smak

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GrEmLiNgS
    med forsterkeren du sitter på er det såvidt du kan kjøre gulvmodeller, bare så du først er klar over det

og skal du først ha gulv høyttalere, er det zensor5 eller rf52 som vil kunne egne seg på din forsterker alt over vil bli grenseland " brannfarlig " satt på spissen hehe

til film og rock`n roll er klart rf52 den morsomste høyttaleren, men zensoren er nok litt "mykere" i lyden som fort gjør at spesielt musikk blir noe kjekkere å høre på om du har en allsidig musikk smak

Ja, er klar over det, egentlig :/ Jeg har større høyttalere enn Zensor 5 for øyeblikket, og det går fint. Kunne godt ha investert i større, men det må bli senere.

De på hifiklubben sa at 1611 fint klarte Zensor 7.

Om jeg skal ha forsterker blir det nok en 5 kanals effektforsterker, og en billigere 7.1 receiver med minimum 5.1 pre-out. Men nok om det. Det er høyttalere jeg skal ha nå, ikke forsterker/receiver.

Hoff! Det er vanskelig dette, når man skal bruke såppass mye penger, når man egentlig ikke har så mye penger som student

Den ville siden i meg vil ha klipsch, den andre siden vil ha dali Zensor 7.
    Jeg har til mandag kl. 10.00 å bestemme meg for klipsch, dali er ikke på tilbud så de kan jeg vente med. Venter helst til de kommer på brukten veldig nært meg så jeg kan kjøre dit å hente de, lytte til de før jeg kjøper de.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    størrelsen på forsterker har ikke så mye å si for å spille høyt, men mye mer i form av forvrenging som gir generlt dårlig lyd lite basskontroll, ullen mellomtone og ikke minst forferdelig skarp topp. Mener å huske att maranten er noe roligere i toppen enn din denon er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overasker meg ikke en døyt at de på hifiklubben sa det dessverre, men nå har det seg sånn at jeg har hørt komboen selv, og på lavt volum spesielt får bare ikke høyttalerne nok strøm og det låter kjedelig, og det er som det blir sagt over her vemmelig mye forvregning til at det blir gøy å høre på! du får en MYE hyggeligere lytte opplevelse av å gå for zensor 5 som vil spille både mer bass, mer lyd og ikke minst finere lyd enn zensor 7 fordi om zensor 7 er større og KAN spille mer bass og lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    størrelsen på forsterker har ikke så mye å si for å spille høyt, men mye mer i form av forvrenging som gir generlt dårlig lyd lite basskontroll, ullen mellomtone og ikke minst forferdelig skarp topp. Mener å huske att maranten er noe roligere i toppen enn din denon er.

ok, det vet jeg ingenting om. Er såppass fersk i hifi-verden at skal ikke uttale meg så mye om sånne ting.

Nei, greit. Receiveren min er for liten. Sånn er det bare, den skal ut på et senere tidspunkt. Akkurat nå vil jeg bytte fars 30 år gamle høyttalere som begynner å synge på siste verset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overasker meg ikke en døyt at de på hifiklubben sa det dessverre, men nå har det seg sånn at jeg har hørt komboen selv, og på lavt volum spesielt får bare ikke høyttalerne nok strøm og det låter kjedelig, og det er som det blir sagt over her vemmelig mye forvregning til at det blir gøy å høre på! du får en MYE hyggeligere lytte opplevelse av å gå for zensor 5 som vil spille både mer bass, mer lyd og ikke minst finere lyd enn zensor 7 fordi om zensor 7 er større og KAN spille mer bass og lyd.

Ok, da må jeg muligens revurdere hele kjøpet mitt, og vente til jeg får ny receiver også.

Orker ikke bruke penger på Zensor 5 nå, for så kjøpe nye senere igjen. Har desverre ikke penger til slikt. Jaja. Vi får se hva bruktmarkedet bringer opp

Hvor mye effekt anbefaler du at receiveren burde ha da? Effektforsterker blir ikke aktuelt på mange, mange år da jeg må tenke på andre enn bare meg selv.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man ha recivere med nok effekt til de fleste middelklasse høytallere er nok feks Denon avr 3313, Pioneer lx56 , Marantz sr7007 eller Onkyo tx-nr 818 gode valg avhengig av høytaller merke du velger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man ha recivere med nok effekt til de fleste middelklasse høytallere er nok feks Denon avr 3313, Pioneer lx56 , Marantz sr7007 eller Onkyo tx-nr 818 gode valg avhengig av høytaller merke du velger.
    Ok, men jeg ser nok på Zensor 7 og 5 som mer billigklasse enn middelklasse.

avr 3313 er nok ganske langt forbi billigklassen, så den passer nok bra til middelklasse høyttalere ja.

Men (etter min mening) er ikke de høyttalerne jeg har ramset opp i middelklassen engang.

3313 har funksjoner jeg aldri kommer til å få bruk for, vil tro det er mer prisgunstig å kjøpe billigere receiver med pre out for alle kanalene, så kjøre på med en ren effektforsterker. Men hva vet vel jeg.

Uansett, takk for alle innspill så langt, setter pris på alt

Har funnet ut at jeg blir å drøye litt til da. Ble for mye negativitet rundt receiveren min. Men når det er sagt, at når jeg først skal kjøpe høyttalere, så skal jeg heller smekke til med noe jeg virkelig har lyst på, enn noe jeg bare har litt lyst på i mellomtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha Dali, så gå for zensor 7.den har alt zensor 5 hsr, berre meir av det. Og er etter mi meining ein kjempegod høgtalar til prisen. Du kjem til å angra dersom du går for 5 i staden for 7. Større høgtalar, større element, høgare følsomhet, lettate å driva. Ikkje tenk på om forsterkaren du har no er liten. Den kan du alltids byta seinare... Du vil fint kunna driva zensorane på "normale" volum, men det kan fort bli verre når volumknotten går opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Skal du ha Dali, så gå for zensor 7.den har alt zensor 5 hsr, berre meir av det. Og er etter mi meining ein kjempegod høgtalar til prisen. Du kjem til å angra dersom du går for 5 i staden for 7. Større høgtalar, større element, høgare følsomhet, lettate å driva. Ikkje tenk på om forsterkaren du har no er liten. Den kan du alltids byta seinare... Du vil fint kunna driva zensorane på "normale" volum, men det kan fort bli verre når volumknotten går opp.

feil... skru opp lyden = gi mer strøm

det er på lavt volum du får den kjipeste lytte opplevelse da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ja det jeg også mener, derfor jeg heller vil klinke til når jeg skal kjøpe høyttalere, ikke kjøpe noe jeg blir sånn halvveis fornøyd med.

Ja akkurat, blir jo garantert å kjøpe større receiver etterhvert. Må ta ting i museskritt Det er penga som rår!

Jeg tror uansett jeg vil få en fryktelig løft på lydkvaliteten ved å skifte til zensor 7 nå enn å skifte til en dyrere receiver, og beholde de gamle høyttalerne jeg har. De trengs virkelig å skiftes ut.

Nå som jeg har fundert litt, har jeg kommet fram til at klipsch blir nok for mye for kjerringa. Tror det blir ramaskrik om jeg drar inn noe slikt.

Zensor 7 har hun godkjent derimot

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feil... skru opp lyden = gi mer strøm

det er på lavt volum du får den kjipeste lytte opplevelse da...
    Tja, blir meir liv i lyden på lavt volume med en kraftig forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Tja, blir meir liv i lyden på lavt volume med en kraftig forsterker.
    ja nettopp, det som var poenget....

zensor7 på 1611 er en katastrofe spør du meg... etter min mening hører den forsterkeren ikke til gulvstående høyttalere i det hele tatt, men skulle man først gå for en så er heldigvis zensor 5 og rf52 lettdrevne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget her burde vel vere veldig enkelt visst du vil klinke til som du skriver.

Klipsch rf82 mkII til 7000,- pluss ett par sko til fruen så tenker jeg dem også blir godkjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pgoutlaw
    Valget her burde vel vere veldig enkelt visst du vil klinke til som du skriver.

Klipsch rf82 mkII til 7000,- pluss ett par sko til fruen så tenker jeg dem også blir godkjent.

Haha. Ja kanskje det.

Det er MkI forresten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •