Hvordan best forbedre lydbildet til musikk i 5.1 anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan best forbedre lydbildet til musikk i 5.1 anlegg?

Jeg har et KEF KHT3005SE 5.1 sett, som jeg syns fungerer glimrende til film.
    Men jeg savner litt raskere, renere og kraftigere bass til musikkavspilling.

Bør jeg investere i en større/kraftigere/bedre subwoofer, f.eks. Dynaudio sub 600 eller KEF R400b (den må matche de hvite høyttalerne, i følge fruen...)?

Eller bør jeg heller skifte ut fronthøyttalerene med noen litt større høyttalere som kan gå dypere i frekvens, f.eks Dynaudio Focus 160?

PS.: Det er først og fremst prinsippet jeg spør om, ikke nødvendigvis produktvalgene jeg har nevnt som eksempler.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du satt som delefrekvens ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd med ulike delefrekvenser. Akkurat nå har jeg satt den til 100 hz, fordi jeg syns det passer best til film. Men selv på 70 hz syns jeg høyttalerne gir for lite trykk, og ved høyere delefrekvenser syns jeg sub'en blir for lite markert, for diffus og svak.

Har eksperimentert mye med plassering også.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at det største løftet jeg har hatt i både flerkanalslyd og stereo er å få en receiver med korrigering av fase (phase control) og group delay. Har tidligere hatt div onkyo som jeg har syntes har gjort en god jobb men forskjellen til pioneer ampen var signifikant. Mulig onkyo gjør noe av det samme men sammenlignet med 876en jeg brukte i kinoen tidliere er forskjellen enorm.

LFE går dypere og er mye strammere, ikke noe booom booom slik det fort ble før og lydbildet er i fokus. Litt vanskelig å forklare men videoen under illustrer hva jeg mener.

[YOUTUBE]_QNJ-i7nIEM[/YOUTUBE]

En video til som forklarer group delay:

[YOUTUBE]jm0GM-qImnI[/YOUTUBE]

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Jeg har prøvd med ulike delefrekvenser. Akkurat nå har jeg satt den til 100 hz, fordi jeg syns det passer best til film. Men selv på 70 hz syns jeg høyttalerne gir for lite trykk, og ved høyere delefrekvenser syns jeg sub'en blir for lite markert, for diffus og svak.

Jo høyere delefrekvens du setter jo mere bass fra øvrige kanaler overfører du til subwoofer
    (den burde da bli mindre diffus og mere markert........selv om dette skjelden er ønskelig for de fleste har man lite valg der satelitthøytalere brukes)

Små høytalerene dine er lite sansynlig kan gjengi bass opp til 120-150 hz så bra som subwooferen din gjør så jeg ville prøvd 120-150 Hz

Når du ser på dvd/bd med ekte surround vil LFE kanalen i surroundlyd bli blandet med hz (lav) fra delefrekvens du setter (som da blir totale subwooferlyd)

Når du avspiller dvd/bd/cd osv som stereo har du ingen LFE kanal men ved og sette delefrekvens sender du lav hz fra stereo lyd til subwoofer (som blir totale subwooferlyd)

Har du reciver med double bass bør du skru av denne

jo høyere du setter delefrekvens (over 80 Hz)jo mere lokaliserbar blir subwoofer
    (men når satelitt høytalerene ikke går spesielt lavt så må man sette delefrekvens høyere enn på "vanlige" oppsett)

Om du bytter suwoofer må du også beregne at du må sette høyere delefrekvens enn "vanlig" brukere av surroundanlegg.

Bytter du frontene til noe større vil du selvsagt få mere trøkk

Bytter du center og surround til noe større vil du selvsagt få mere trøkk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et KEF KHT3005SE 5.1 sett, som jeg syns fungerer glimrende til film.
    Men jeg savner litt raskere, renere og kraftigere bass til musikkavspilling.

Bør jeg investere i en større/kraftigere/bedre subwoofer, f.eks. Dynaudio sub 600 eller KEF R400b (den må matche de hvite høyttalerne, i følge fruen...)?

Eller bør jeg heller skifte ut fronthøyttalerene med noen litt større høyttalere som kan gå dypere i frekvens, f.eks Dynaudio Focus 160?

PS.: Det er først og fremst prinsippet jeg spør om, ikke nødvendigvis produktvalgene jeg har nevnt som eksempler.
    Mener du at du hører på musikk fra f.eks cd i 5.1 da eller i stereo? For når musikk på cd er spillt inn i stereo så blir det ikke rare greiene dersom du velger å spille det av i surroundmodus......
    Jeg ville spilt i stereo og MED sub så klart. Da får du mest trøkk etter mitt syn. Men som med mye annet så vil jo såklart større høyttalere og sub gi mere trøkk. Men da er løpet kjørt...he he. Det finnes jo alltid noe som er bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å høre på musikk i stereo ja.

Hygen: Hvorfor må jeg beregne å sette delefrekvensen høyere hvis jeg skaffer meg kraftigere sub? Vil den ikke bare spille kraftigere og drenere, uavhengig av om jeg endrer delefrekvensen eller ikke?

Men spørsmålet er fortsatt om en kraftigere subwoofer vil kunne bidra til vel så godt lydbilde og trøkk som større fronthøyttalere som kan gå lavere i frekvens?

Vil det lureste være å oppgradere sub'en, eller oppgradere fronthøyttalerne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere løsninger.
    Små satelitter er som 4" enheter i en bil=null bass. Det betyr at subwooferen må spille veldig høyt.
    Hvor stort er ditt rom?
    Om din receiver har preout front kan du gå for aktive høyttalere, det fungerer meget bra. Dynaudio har disse også.
    Ellers kan du få deg en ekstra subwoofer, bass i film er èn ting, og kan lett imponere, bass til musikk er en helt annen snakk, her får du ikke de imponator effekter du får i en film.
    Dynaudio Focus 160, xcite x16 osv tror jeg vil være litt overkill til din receiver, dette er 4 ohms høyttalere og lite følsomme så de trenger litt godt forsterkeri bak seg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å høre på musikk i stereo ja.

Hygen: Hvorfor må jeg beregne å sette delefrekvensen høyere hvis jeg skaffer meg kraftigere sub? Vil den ikke bare spille kraftigere og drenere, uavhengig av om jeg endrer delefrekvensen eller ikke?

Men spørsmålet er fortsatt om en kraftigere subwoofer vil kunne bidra til vel så godt lydbilde og trøkk som større fronthøyttalere som kan gå lavere i frekvens?

Vil det lureste være å oppgradere sub'en, eller oppgradere fronthøyttalerne?
    Hvis ikke dypere bass er ett av kravene kan du oppnå det du ønsker både med sub og med høyttalere. Men husk at ved bytte av høyttalere må du kanskje også oppgradere forsterker, så en subwoofer kan potensielt være en rimeligere vei til mål.

En sub + satelitter (små høyttalere) kan aldri fullt ut erstatte store høyttalere etter mitt syn, men det kan komme nærme. Så ideelt sett; ja takk begge deler - store fronthøyttalere OG sub
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du jo teste

setter du feks delefrevens på 70/80 Hz så vil du etter min mening få bedre utbytte av 70-120/150 Hz avspillt i sub

du har jo selv fått et svar engang i tiden fra KEF
    We recommend 120 Hz as the crossover pint for our satellites as the LFE boundary/cut off is normally at 120Hz.
    Most subwoofers can more than adequately handle frequencies below 120Hz and this will leave the satellites
    to concentrate on anything above 120Hz more efficiently.
    There is a little bit of leeway if you wanted to crossover at a lower frequency (no lower than 90Hz) but there will be
    more chance of damaging the speaker at higher volumes.
    Best Regards
    Andy Gough
    Service Manager
    andy.gough@kef
    www.kef.com
    Direct Line: +44 1622 766624"

Min mening etter og testet mange satellitter som har ca 70hz oppgitt som nedre frekvensområde er at det mangler mye lyd.
    (da tenker jeg på satelitter som fronthøytalere)
    Det er stor forskjell på satelitter som front og vanlige fronthøytalere som front.
    Frekvens mellom feks 70 - 120/150 Hz vil du garantert få mere utbytte av gjennom en subwoofer ved bruk av satelitter.....ved "normale" høytalere vil de fleste fint avspille 70-150 .

Det er ingen fare og la subwoofer ta litt av bassen.
    I gamledager var stort sett delefrekvens (fixed) og var oftest 120 Hz for alle høytalere.
    Dette fungerte meget bra til "normale" hjemmekino anlegg........at det skal fungere bra til et anlegg med satelitt høytalere er jeg sikker på.

Er bare og finne balansegangen så man ikke får for mye bass (siden du kan selv velge delefrekvens i større grad enn gamledagers fast 120Hz så har du mulighet til testing.

Jeg sier ikke at du skal men at du bør prøve delefrekvens opp til 150
    (på alle høytalere front left/right + center + surround left/right)
    Om kanskje 150 blir mye finner du ut av men mange årsaker hjemme hos deg kan gjøre at sette litt høy Hz enn det som er "vanlig" vil gjøre lyden bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til alle for gode og utfyllende svar.

Det ser ut som at løsningen blir å skifte ut fronthøyttalerne med KEF R300, for å flytte frekvensområdet ned til 50hz, altså 20hz lavere enn nå. Dette gir forhåpentligvis litt fyldigere lydbilde til musikk i stereo.

I tillegg blir sub'en skiftet ut med Dynaudio sub 600. 50W høyere effekt, 2" større element, og frekvensområdet flyttes fra 30hz ned til 18hz.

Eventuelt blir det KEF R400b. Da blir det 2 stk 250w aktive 9" (500w totalt) elementer i stedenfor 1 stk 250w aktiv 10" + slave. Ulempen er vel at frekvensområdet kun flyttes fra 30hz ned til 26hz.

Hvilken sub ville dere valgt?
    Jeg kan for lite om det, og er litt usikker på hva de ulike faktorene betyr i virkeligheten må jeg innrømme: Størrelse på elementet, slaglengden og antall watt altså. Vet ikke om man på R400b'en virkelig kan tenke 250w + 250w = 500w, eller om det er en sannhet med modifikasjoner?

I mitt hode vil R400b'en være kjappere og mer presis og noe kraftigere, pga doble mindre elementer med mer kraft. Mens sub 600'en i utgangspunktet vil være noe tregere, men med mer "boom", på grunn av større element og mindre kraft. I tillegg til at den vil gi mye mer "dypbass" på grunn av lavere frekvensområde.

Noen som kan bidra med en subwoofer-forklaring inneholdende elementstørrelse, elementantall, kraft (W) og slaglengde?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til alle for gode og utfyllende svar.

Det ser ut som at løsningen blir å skifte ut fronthøyttalerne med KEF R300, for å flytte frekvensområdet ned til 50hz, altså 20hz lavere enn nå. Dette gir forhåpentligvis litt fyldigere lydbilde til musikk i stereo.

I tillegg blir sub'en skiftet ut med Dynaudio sub 600. 50W høyere effekt, 2" større element, og frekvensområdet flyttes fra 30hz ned til 18hz.

Eventuelt blir det KEF R400b. Da blir det 2 stk 250w aktive 9" (500w totalt) elementer i stedenfor 1 stk 250w aktiv 10" + slave. Ulempen er vel at frekvensområdet kun flyttes fra 30hz ned til 26hz.

Hvilken sub ville dere valgt?
    Jeg kan for lite om det, og er litt usikker på hva de ulike faktorene betyr i virkeligheten må jeg innrømme: Størrelse på elementet, slaglengden og antall watt altså. Vet ikke om man på R400b'en virkelig kan tenke 250w + 250w = 500w, eller om det er en sannhet med modifikasjoner?

I mitt hode vil R400b'en være kjappere og mer presis og noe kraftigere, pga doble mindre elementer med mer kraft. Mens sub 600'en i utgangspunktet vil være noe tregere, men med mer "boom", på grunn av større element og mindre kraft. I tillegg til at den vil gi mye mer "dypbass" på grunn av lavere frekvensområde.

Noen som kan bidra med en subwoofer-forklaring inneholdende elementstørrelse, elementantall, kraft (W) og slaglengde?
    Du må ikke se deg blind på spesifikasjoner! En 10" med 200 watt kan spille langt bedre og dypere enn en 12" med 500 watt.

Selv har jeg to Kef R400b til musikk i et "high end" 5.1 oppsett, og de fungerer fantastisk! De spille høyt, godt med punch, rask og pressis bass og går ganske dypt. Et godt kupp til prisen!

Mathias

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •