To fryktelig enkle spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To fryktelig enkle spørsmål

Hei! Amatør her. Beklager å bruke spalteplass på denne trivialiteten:

Jeg har lyst til å teste høyttalerne og receivern på svært høyt volum. Dels for å høre om/hvordan lydbildet endrer seg etterhvert som receiver og høyttaler presses, og dels for å finne ut hvor høyt de spiller "pent".

Hvor høyt (db) kan jeg trygt presse høyttalerne? (Jeg har db-måler).

Dette er KEF KHT3005 settet i kombinasjon med Yamaha RX-v773, så ikke noen svære greier. Max output er oppgitt til 108 db for satellittene.

Er det så enkelt som at hvis jeg går over max output (108 db) så "sprenges"/ødelegger jeg høyttalerne?

På forhånd takk for svar :-)

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe vits å beklage seg
    Du hører selv når høyttalerne begynner å slite og det med 108db er forskjellig fra rom til rom, så bare å guffe på og når du merker at lyden begynner å forvrenge seg så er grensen nådd..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påstå jeg veit noe som helst, men skal jeg tippe så er vel max db output målt på samme måte som sensitivitet (1m direkte foran høytaler i anekoisk rom)

Så hva lyd trykk blir i sweetspot kommer ann på rommet du spiller i, ofte blir lydtrykket ved lytte punkt en del lavere (kommer selvsagt ann på refleksjoner etc)

Personlig så pleier jeg og stoppe når db meteret nærmer seg stabilt 90db (hører ikke noe forvrengning enda der men det er bare høyt nok 8) )

Det er jo også ikke helt uten grunn det anbefales bruk av hørselsvern når man passerer 85db.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    men skal jeg tippe så er vel max db output målt på samme måte som sensitivitet (1m direkte foran høytaler i anekoisk rom)
    Jepp dette stemmer, men man må huske å at dette gjelder kun 1 høyttaler.
    Og fordobling av antall høyttalere gir en nivå økning på 6db altså 1 gir 108db, 2 gir 114db, 4 gir 120db osv..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Så for å være helt sikker:
    Mitt utrente øre kommer helt sikkert til å høre tydelig forvrenging i god tid før det er fare for å skade høyttalerne?

Dette med dobling av antall høyttalere: Vil det si at med mine 5 høyttalere vil jeg i teorien oppnå ca. 121,5 db ved max output?

Vet dere omtrent hvor høyt jeg sannsynligvis kan spille før jeg begynner å merke forvrenging?

Og et helt annet spørsmål mens jeg først har dere på tråden:
    Jeg savner litt raskere, renere og kraftigere bass til musikkavspilling (til film funker sub'en bra). Bør jeg investere i en større/kraftigere/bedre subwoofer, f.eks. Dynaudio sub 600 eller KEF R400b ( den må matche de hvite høyttalerne, i følge fruen...), eller heller noen større fronthøyttalere med bredere frekvensområde, f.eks Dynaudio Focus 160?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Ok, takk for svar. Så for å være helt sikker:
    Mitt utrente øre kommer helt sikkert til å høre tydelig forvrenging i god tid før det er fare for å skade høyttalerne?

Dette med dobling av antall høyttalere: Vil det si at med mine 5 høyttalere vil jeg i teorien oppnå ca. 121,5 db ved max output?
    Ja det har ikke noe med trent øre eller ikke, alle hører forvrenging.

Og på det andre spørsmålet, ja hvis du har et anekoisk rom, men det er det ingen som har, også må du se på hvor mye effekt og hvor følsomme høyttalerne dine er.
    Du må ha en forsterker som klarer å drive høyttaleren dine til maks uten å klippe og det er lett å regne ut hvis du vet hvor mange watt forsterkeren er på, men tipper du har reciever og der står det sjeldent oppgitt reelle watt.
    Men regnestykker kan du jo lære, en fordobling av watt gir 3db økning.
    Hvis høyttaleren f.eks har en følsomhet på 87db så blir regne stykket slik.
    1 watt - 87db
    2 watt - 90db
    4 watt - 93db
    8 watt - 96db
    16 watt - 99db
    32 watt - 102db
    64 watt - 105db
    128 watt - 108db

Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Vet dere omtrent hvor høyt jeg sannsynligvis kan spille før jeg begynner å merke forvrenging?
    Nei det er vanskelig å si når vi ikke vet hvordan forsterker du har og hvor mye rommet ditt påvirker lyden, så det beste er å teste ut selv, guff på til du begynner å høre forvregning er det beste tipset jeg kan gi og da er det enten er forsterkeren som begynner å klipper eller så er høyttaleren som ikke tåler det.. Men da vet du jo selv hvor grensen ligger..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Yamaha RX-v773.

Spesifikasjoner fra produsent:
    665W = 95W x 7 (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
    1,120W = 160W x 7 (8 ohms, 1 kHz, 10 % THD, 1 ch driven, JEITA)

Tror altså at det er 95W pr. kanal v/ 8 ohms. Eller er det 160W? Tror jeg bare kjører på 1 kanal...? Standard 5.1 tilkoblet..

Høyttalerne har følsomhet på 88 db. Så med mine beregninger vil receiveren klare å kjøre høyttalerne opp til ganske nøyaktig 107 db? (hvis 160W: 109,1 db).

I teorien, hva skjer når man når receiverens max output før man har nådd høyttalernes grense? Blir receiveren skadet?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 95watt pr kanal, men dette må du ta med stor klype salt da produsentene liker å bruke målemetoder som ikke får fram fakta helt.

Hvis du bruker 5 høyttalere, så bruker du 5 kanaler.

Nei receiveren blir ikke skadet, den begynner å klippe, altså skaper forvrenging i høyttaleren.
    Du kan gi anlegget ditt ganske mye juling før du ødelegger noe, det går ikke stykker hvis du bare tester hvor maks grensen ligger..
    Og som sagt dette hører du ganske fort, du får testet det ut selv og ikke vær redd for at du skal ødelegge noe..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk :-) Da prøver jeg i morgen

Når jeg skrev 1 kanal mente jeg i forhold til at det til slutt på effekten oppgitt fra Yamaha står skrevet 1 ch driven (160W) eller 2 ch driven (95W). Vet ikke hva det betyr jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipping

Det er trygt helt til du begynner å høre forvregning. Dersom forsterkeren begynner å klippe så er det det som mest sannsynlig tar knekken på høytalere; toppene av signalkurvene blir kuttet. Se for deg en sinuskurve der toppene kuttes og som begynner å ta form som en firkantbølge. Litt enkelt forklart så dersom signalet var et lavfrekvent bass-signal så slippes energi fra dette nå gjennom til diskantene av delefilteret ditt ettersom den forvrengte "firkantbølgen" plutselig nå inneholder mange høyere ordens frekvenssignaler, og poff! der gikk diskantene dine opp i røyk. Det er derfor at billige og svake forsterkere fint kan blåse dyre høytalere som på papiret skulle tåle mye høyere effekt enn de forsterkeren gir.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kalkulatoren er fin : Peak SPL Calculator
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peak SPL kalkulatoren er fin, tipper den får mange brukere herinne.

Bare husk at det ikke er rene toner du avspiller, det er musikk, og musikk er dynamisk. Setter du f.eks. en Radio Shack måler på "peak" vil du se dette. Dynamikken gjør at om du spiller med f.eks. ca. 5 watt i snitt må forsterkeren kanskje levere 50 watt i musikkens dynamiske spisser. Som du ser skal der ikke så mye til før kanskje forsterkeren sliter med å levere i spisserne, og den klipper, vanligvis hører du ikke dette men om du har en effektforsterker med "Clip" indikatorer vil disse lyse opp.
    Har sett noen herinne som har brukt forsterkeren på fullt volum og ikke reagert på noen ting.
    Ville vel heller tenke på en annen måte, som zozo87 skriver, om du spiller med 8 watt må forsterkeren lever opp mot 70-80 watt i spisserne, altså det dine satelitter er spesifisert til, 108 db.
    Men ja, du gjør dette på egen risiko jo....

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Ja det har ikke noe med trent øre eller ikke, alle hører forvrenging.
    jeg har etpar kompiser som er tilsynelatende immune mot forvrengning
    (han ene har sprengt både sine egne høyttalere samt en av mine)

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    jeg har etpar kompiser som er tilsynelatende immune mot forvrengning
    (han ene har sprengt både sine egne høyttalere samt en av mine)
    Jeg har også noen kamerater som heller ikke er særlige flinke til å høre forvrengning :P Så de får ikke lov til å styre volumet her hos meg :P
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enkelt dette her.

Først tar vi høyde for forsterkerkraft. Dette er ikke noe hokus pokus da man finner ut hvor mye som er maks strømtrekk. Det er oppgitt fra Yamaha at din reciever klarer 2x95w 8ohm og dette samsvarer fint med makstrekk på 300w (også oppgitt av Yamaha) og har en effektivitet på ca 62% (Siden den er oppgitt til 95w i to kanaler).

Forsterkeren din er altså 2x95w 8ohm, ~5x36w 8ohm, ~7x24w 8ohm.
    Dersom alle dine satelitter spiller like høyt samtidig vil du kunne spille så høyt med alle sammen samtidig anekoisk 1m:
    88dbx5: 88, 91, 94, 97, 100db.

5w = 100db
    10w = 103db
    20w = 106db

Du vil kunne spille 106db/1m med alle kanaler i drift med like mye effekt til hver kanal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •