Vinkling surroundhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinkling surroundhøyttalere

Hei. Trenger forslag til hvordan sette opp surroundhøyttalerne i et 5.1 opplegg.

Mine bakhøyttalere har en form som vinkler de innover (en slags trekant, slik at de vinkles innover når de står på bakveggen, slik som Dali ikon bakhøyttalere).

Grunnet omflytting av stua, så vil sofaen nå havne helt inntil veggen.
    Dvs jeg får ikke avstand til høyttalerne bak som jeg gjorde før.

Nå må høyttalerne på sideveggene. I for seg greitt (da dette er "standard" oppsett i Dolby 5.1.)

Men i og med at høyttalerne vinkles litt utover (grunnet trekantformen), hva vil fungere best tror dere?

Å vinkle dem utover, eller sette dem slik at de vinkles innover (mot veggen).
    Kan desverre ikke flytte ut sofaen fra vegg.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sidevegger vinklet nedover
    Hvor høyt på vegg vil avhenge av avstand vegg til lytteposisjon (om nødvendig sett høytalere helt opp mot tak.)
    Høytaleren er vel vinklet 20°

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at festene på høyttalerne kun tillater vinkling innover (det er ikke fester loddrett og vannrett).

Men hvis jeg "hviler" høyttalerne på en form for hylle, så burde det gå..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke enkelt med vinklede høytalere om plasseringen er problematisk
    (har selv Dali 0.7R liggende som jeg tidligere har brukt til ulike oppsett)

Har du en tanke om å bytte dem ut til noe annet ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali ikon har jo fester både loddrett og vannrett, så det hadde gjort det enklere. Evt stativhøyttalere, så hadde jeg laget et par trekanthyller som de kunne stå på.

Spørs om jeg må finne på en "macgyver" løsning..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    macgyver er en mulighet

Man kan prøve og gjøre det beste ut fra hva man har eller kanskje tenke endring om man er ute etter beste lyd ut fra forutsettingene man har ved type rom/sweetspot

w200 høytalerene er direkte (monopole) om jeg ikke tar feil.
    En slik høytaler bør ikke monteres så den sender lyd direkte mot lytter om det er kort avstand vegg/lytter....men sende lyd litt utenfor/over/under osv.
    En direkte høytaler bør ikke vende mot vegg...feks bakvegg.
    En direkte høytaler vendt for lang ut fra lytter ...feks fremover i rom er heller ikke noe bra (sender lyden forbi deg)

Nå vet jeg ikke avstander sidevegg til lytter hos deg men lager du deg noe middlertidig oppsett med feks (macgyver) høytalere montert på planker så kan du flytte dem rund og lytte.
    (feks 3 personer og 2 planker eller lage støttebein til planker om du er alene)

Ingen ting er bedre enn direkte strålte høytalere der man får så lang avstand høytaler/lytter at høytaleren ikke blir for direkte men alikevel får trøkk på opplevelseslyden/effekter denne kanalen er for + man får en viss mengde refleksjoner som gjør at man får diffuse utfyllende rom følelse.
    En direkte anbefalt plassert høytaler er ca 70% direkte og 30% refleksjoner
    (hvor langt unna øret bør en monopole surround side høytaler minimum stå for ikke bli ubehagelig/kunne levere bra lydbilde ?? ....er vel litt opp til enhver lytter men 2 meter eller mere unna sweetspot ....100-110 grader (litt bak sweetspot altså) er min mening)

Man har jo andre valg om du bytter ut høytalerene.....til en form for refleksjonshøytalere.
    Man kan aldri få så bra trøkk og kraftig lydopplevelse ved refleksjonshøytalere som med direkte .
    Blir en direkte høytaler ubehagelig/dårlig opplevelse vil normalt en refleksjonshøytaler (selv ved tap) oppleves som mye bedre (behagelig/opplevelsesrik)

Typer refleksjonshøytalere er feks dipole , bipole , omnipole , WDST , man får også høytalere med flere spredningsmønster så man kan velge med bryter......veksle mellom beste lyd film/musikk...veksle mellom beste lytteoppsett for 1 lytter/flere lyttere.(veksle mellom feks bipole og monopole)

Valg av diffuse høytalere .....noen må plasseres meget korrekt for utnyttelse (feks dipole der lytter skal være i null ommeråde for at dipole effekten skal utnyttes på den måten høyteleren er laget for.......dipole er vel blandt de mest diffuse høytalere)
    en dipole er 100% refleksjoner (diffuse) og 0 % direkte

Velger man feks bipole er de en blanding av direkte og diffuse lyd
    bipole mener jeg er 30% direkte og 70% refleksjoner (det er vel omnipolar også)

fordeler og bakdeler uansett type høytalere
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •