Oppbygging av Klipsch hjemmekino - trenger innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppbygging av Klipsch hjemmekino - trenger innspill

Jeg er i gang med å bygge hjemmekino i kjellerstuen på størrelse 4x7,5 meter, se plantegning. Fordi inngangsdøren til stuen er plassert i enden av rommet og vender innover har jeg ikke plass til gulvstående høytalere, så valget har falt på en inwall løsninge med tre Klipsch KL-7800 THX (Vedlagt tegning viser misvisende at det er gulvstående)

Det jeg trenger innspill på er bakhøytalere og sub-løsning:
    Bakhøytalere:
    For å beholde Klipsch lydsignatur ønsker jeg å bruke Klipsch bakhøytalere. Valget står mellom Klipsch RS52 og Klipsch RS62.
    Jeg vurdere også om jeg skal gå for et 5.1 oppsett med sidehøytalere eller 7.1 med både side og bak.

-Vil 7.1 oppsett være en god løsning ift rommet her eller blir det "too much"?
    -Vil RS62 blir for voldsomme her, og/eller vil RS52 holde. Tenker spesielt da på i 7.1 oppsett. (RS 52 blir en del billigere og er usikker på om å gå opp til RS 62 er verdt mellomlegget på vel 1000kr per høytaler.
    - Vil en kombinasjon av 2xRS52 og 2xRS62 være et godt alternativ verdt å vurdere?

SUB-oppsett:
    Ettersom inwall-løsningen i front har sine begrensninger ift å gå dybt trenger jeg en sub-løsning som matcher denne. Har vurdert SVS sub og har sett på to alternativer:
    Alt1: 2 x SVS PC12 sylinder suber plassert foran på hver side av stereomøbelet.
    Alt2: en SVS SB13 Ultra plassert bak sofaen.
    Hvilket av oppsettene vil være anbefalt, alternativ er det andre gode løsninger jeg burde vurdere her?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

T

test

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg valgt et sett rs-52 og en ken kreisel dxd12012.
    Bruker selv rs-52 bak i kinoen og de gjør en suveren jobb. Har bygd rommet så det er plass til side høytalere (7.1) men savner ingen ting bak da rs-52 sprer lyden veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Her ville jeg valgt et sett rs-52 og en ken kreisel dxd12012.
    Bruker selv rs-52 bak i kinoen og de gjør en suveren jobb. Har bygd rommet så det er plass til side høytalere (7.1) men savner ingen ting bak da rs-52 sprer lyden veldig bra.
    Takk for forslaget! Ken Kreisel er sikkert en super sub men en prislapp på over 20 lapper er litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg :-)

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rs 52 til side er nok en bra start, men legg opp til 2 kanaler bak og også front high så har du muligheter, startet selv med 5.1 og endte opp på 9.2 som jeg har idag svs pc suber forann med høyde på 91cm kommer vel i konflikt med lerret? alternativ 1 plasseringsmessig, start med 1 en SVS SB13 foran så kan du spe på med 1 til etterhvert om du ikke skulle bli fornøyd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Takk for forslaget! Ken Kreisel er sikkert en super sub men en prislapp på over 20 lapper er litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg :-)
    hehe, da har jeg tenkt litt feil. Tenkte hvis du ikke kjøpte RS-62 så var det 10000,- spart, ikke 2 svs, 13000,- spart. 3000,- i pluss etter kk dxd12012 :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    hehe, da har jeg tenkt litt feil. Tenkte hvis du ikke kjøpte RS-62 så var det 10000,- spart, ikke 2 svs, 13000,- spart. 3000,- i pluss etter kk dxd12012 :twisted:
    OK, da er jeg med på regnestykket ditt
    Leste litt om KK dxd12012. Den virker jo brutal. Sikkert mange som er uenig her; Tenker vel at den suben rett og slett kan bli too much i et lite rom

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det var mulig, ville eg snudd rommet 180 grader, og hengsla om ørene, slik at dei åpnar ut av rommet.

Eg har 4xRS-62 i rommet mitt. Dei er STORE. Trur ikkje eg ville merka forskjell om eg hadde gått for RS-52, så eg trur dei er eit sikkert valg. Som PureHifi nemner, så er det nok lurt å i alle fall legga opp kablar til surround back og evt. front high. Då kan du starta med eit 5.1 oppsett, og utvida etterkvart viss du ønsker det. PureHifi starta med 5.1 og endte opp med 9.1. Eg helde på å gå same vegen sjølv. Så er slett ikkje umulig at du ender opp med 9 kanalar du og til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg startet også med 5 kanaler. Det gikk ikke mer enn 2 uker før jeg ville ha mer. Har nå 9.2. Så jeg støtter de andre med å gjøre klart til bakkanaler og høydekanaler. Rommet mitt er ikke større enn 2,80x4,40. Fungerer veldig bra. Man kan ikke få for mye lyd 8)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er jeg med på regnestykket ditt
    Leste litt om KK dxd12012. Den virker jo brutal. Sikkert mange som er uenig her; Tenker vel at den suben rett og slett kan bli too much i et lite rom
    Nei, den er ikke det. Har den selv i en liten stue ,men hvis du er ute etter en filmsubb som liker seg best under 20Hz, så ville jeg heller kjøpt en SVS PC Ultra.
    Til musikk er derimot KK et stort hestehode foran.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Nei, den er ikke det. Har den selv i en liten stue ,men hvis du er ute etter en filmsubb som liker seg best under 20Hz, så ville jeg heller kjøpt en SVS PC Ultra.
    Til musikk er derimot KK et stort hestehode foran.
    Oppsettet skal bare brukes til film; jeg har eget anlegg i annen stue for musikk, så da er det kanskje SVS som jeg heller til her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt KK over de to svs modellene du nevner her!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SUB-oppsett:
    Ettersom inwall-løsningen i front har sine begrensninger ift å gå dybt trenger jeg en sub-løsning som matcher denne. Har vurdert SVS sub og har sett på to alternativer:
    Alt1: 2 x SVS PC12 sylinder suber plassert foran på hver side av stereomøbelet.
    Alt2: en SVS SB13 Ultra plassert bak sofaen.
    Hvilket av oppsettene vil være anbefalt, alternativ er det andre gode løsninger jeg burde vurdere her?
    Rettelse fra forrige post:

Kjør på med 2stk SVS PC12-NSD DSP.

Til film så er det et bedre alternativ i forhold til 1stk KK DXD 12012.
    7000kr billigere er det også.

Jeg ville plassert dem i hjørnene bak sofaen.
    Ser for meg at det vil spille bedre enn hvis de kun står inntil frontveggen.
    I et så smalt og langt rom, er det svært vanlig med utfasing i din lytteposisjon når sofaen er trekt ut på gulvet fra bakvegg.
    Snakker av erfaring.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om KK er veldig bra, så er fortsatt SVS kinokongen! Gikk selv ifra 2x SVS PC13Ultra til 2x KK12012. Ja, KK er veldig bra på musikk.. og på film, men blir totalt overkjørt av SVS på kino .

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Selv om KK er veldig bra, så er fortsatt SVS kinokongen! Gikk selv ifra 2x SVS PC13Ultra til 2x KK12012. Ja, KK er veldig bra på musikk.. og på film, men blir totalt overkjørt av SVS på kino .
    Totalt overkjørt er vel en sannhet med modifikasjoner... :lol:

Du snakker selvfølgelig om alt under 20Hz.
    Over 20Hz så er KK fortsatt konkurransedyktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Men dette kan vel være romavhengig? To bekjente av meg med 2* ultra som syns det motsatte

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totalt overkjørt er vel en sannhet med modifikasjoner... :lol:

Du snakker selvfølgelig om alt under 20Hz.
    Over 20Hz så er KK fortsatt konkurransedyktig.
    Flere som har målt in room respons flatt til 10 hz med KK..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse fra forrige post:

Kjør på med 2stk SVS PC12-NSD DSP.

Til film så er det et bedre alternativ i forhold til 1stk KK DXD 12012.
    7000kr billigere er det også.

Jeg ville plassert dem i hjørnene bak sofaen.
    Ser for meg at det vil spille bedre enn hvis de kun står inntil frontveggen.
    I et så smalt og langt rom, er det svært vanlig med utfasing i din lytteposisjon når sofaen er trekt ut på gulvet fra bakvegg.
    Snakker av erfaring.
    Takk for veldig godt råd. Må vel prøve meg litt frem med plassering. Er også en utfordring at inwall-frontene må ha en cutoff på 80Hz, og da er du også i et område der lyden kan være retningsorientert som er et argument for at subene fra det perspektivet burde stå foran.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du bør tenke på også er at SVS har styrken helt nederst i dypet!
    Siden frontene dine bør ha en "cutoff" frekvens helst 20hz over hva de er er oppgitt til nedre grense, bør du ha en sub som takler høye delinger 80-100hz!

Også her vil jeg gi min anbefaling til KK, uten av jeg sier SVS spiller dårlig.

Jeg hadde to sunfire HRS 12 som rullet av fra 60 hz og oppover, dvs lite trøkk rundt 80 hz som jeg delte frontene på! Resultatet var at jeg fikk lite trykk rundt delefrekvens og flatt lydbilde, mye i toppen og mye i bunn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    En ting du bør tenke på også er at SVS har styrken helt nederst i dypet!
    Siden frontene dine bør ha en "cutoff" frekvens helst 20hz over hva de er er oppgitt til nedre grense, bør du ha en sub som takler høye delinger 80-100hz!

Også her vil jeg gi min anbefaling til KK, uten av jeg sier SVS spiller dårlig.

Jeg hadde to sunfire HRS 12 som rullet av fra 60 hz og oppover, dvs lite trøkk rundt 80 hz som jeg delte frontene på! Resultatet var at jeg fikk lite trykk rundt delefrekvens og flatt lydbilde, mye i toppen og mye i bunn
    Godt poeng. Men ser at SVSene sin frekvensrespons er jevnt flat helt opp til nesten 110 så det burde holde.Men det er helt sikkert andre suber som er bedre enn SVSene i området rundt 80-100Hz...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •