Valg av sub XTZ eller SVS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub XTZ eller SVS?

Hei.

Jeg trenger litt hjelp siden jeg har STORE problemer med å bestemme meg for hvilken subwoofer jeg skal kjøpe.
    Mitt nåværende oppsett er som følger:
    Front: Dali Lektor 8
    Center: Dali Lektor
    Bak: Yamaha NS 555
    Reciewer: Yamaha RXA 2010

Jeg bygger for tiden kinorom på garasjeloftet og må derfor ha inn en eller to subwoofere. Rommet er 7,5 meter langt og 4,4m bredt (33m2) med knevegger på 1,2m og takvinkel på 40 grader.

Subwooferen vil hovedsaklig bli brukt til film og serietitting, men den må også fungere til musikk.

Etter mange runder med meg selv, googling og budsjettforhandlinger med samboeren står jeg igjen med to kandidater: SVS PC12-NSD DSP og XTZ 99W 12.16.

Mitt spørsmå er som følger:
    Hva vil gjøre seg best på garasjeloftet mitt? 1 stk SVS eller to stk XTZ?
    Er det evt andre kandidater der ute som kan måle seg eller overgå disse til samme prisen???

Setter stor pris på tips og innspill som kan gjøre min jakt på godbassen enklere

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 1 sub kunne en gjerne vært oppe på Ultra serien til SVS med tanke på romstørrelse og fronter.

Men 2 stykk W12.16 er greit og begynne med. Koster ikke for mye og oppgradere til 4 stykk om 2 skulle være for lite

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv hadde jeg valgt svs da jeg ikke er noe imponert over xtz. har hatt begge deler og svs er det som er noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t
    selv hadde jeg valgt svs da jeg ikke er noe imponert over xtz. har hatt begge deler og svs er det som er noe.

Hadde en xtz 10" tidligere og var passe fornøyd, men har hørt mye bra om xtz 12". Vil en stk svs klare å fylle rommet mitt?? Bass er jo gøy og det skal kjennes på kroppen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Med 1 sub kunne en gjerne vært oppe på Ultra serien til SVS med tanke på romstørrelse og fronter.

Men 2 stykk W12.16 er greit og begynne med. Koster ikke for mye og oppgradere til 4 stykk om 2 skulle være for lite

Takker for innspill. Tenker litt i samme retning, men hva mener du med "tanke på fronter"?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-Håkon
    Takker for innspill. Tenker litt i samme retning, men hva mener du med "tanke på fronter"?
    Størrelsen på de, og deres evne til og skape bass på egen hånd.
    4 stykk 8" skaper bass når de får nok strøm

Vært og ha en sub/suber med nok krutt til og tilføye noe til lyden

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for svs, den er helt rå, har hatt den selv, har også hatt to xtz 12". Jeg ville valgt pc 12 uten tvil i en kino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har hatt pc 13 ultra , har aldri vert så skuffet over en subb forhold til oppstyret runt den

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye synsing her å lite begrunnelser. Hjelper ikke å si at svs er best uten å begrunne svaret. Jeg har ikke testet SVS,men har levd med en XTZ 10 tommer nå i et års tid. Jeg synes denne leverer meget bra og mye bass sett i forhold til størrelsen.Brukes både til film og musikk hos meg i en vanlig stue. Men det er to minus slik jeg ser det og det ene er at den har en irriterende brummelyd. Uansett hvilken kurs den er koblet til så regner med det er en feil i subforsterkeren. I tillegg så blir det litt for mye blåselyder fra bassrørene. Ok,det er jo mulig å plugge igjen begge rør ved hjelp av de putene som følger med ,men da synes jeg ikke den gir samme trøkket på film som med et rør åpent. Godt mulig at en annen plassering (står i et hjørne på siden av venstre front) kunne gjort noe med lyden hos meg,men sånn er nå ståa. Dessuten så synes jeg ikke utseendet er så fint som mange skal ha det til da,men det er jo bare en smakssak. Minner litt om en minibar på et lugubert hotell he he.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    eg har hatt pc 13 ultra , har aldri vert så skuffet over en subb forhold til oppstyret runt den
    Da har du gjort noe feil

Svs er overhode ikke noe musikksub etter min mening, men det fungerer mere en greit nokk til dette formålet også.

Skal det bare brukes til film i ett dedikert rom, så ville jeg helt klart gått for 2stk svs
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det . på musikk kann den like greit stå av kommer vell litt anpå hvor mye guff du har i frontene dine om du merker forsjell på musikk menn sammen med rf7 merka eg lite forsjell på musikk , det var jo litt dybdebass i den menn ikke nokk, eg personlig sunst den subben koster for mye , eg motte nokk hatt 4 stk av denne for å vert fornøyd

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz vs. svs

Her er en som har begge:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/grandiS

Har også skrevet litt om xtz vs. svs nedover i kommentarfeltet

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    stemmer det . på musikk kann den like greit stå av kommer vell litt anpå hvor mye guff du har i frontene dine om du merker forsjell på musikk menn sammen med rf7 merka eg lite forsjell på musikk , det var jo litt dybdebass i den menn ikke nokk, eg personlig sunst den subben koster for mye , eg motte nokk hatt 4 stk av denne for å vert fornøyd
    Som sagt, her er det feil kalibrering

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz SVS

Hei

Eg har akuratt kjøpt meg en XTZ 99 W12.18 ICE og er veldig fornøyd med den, har også en XTZ 99 W12.16 men skal bytte den til en XTZ 99 W12.18 ICE eller en SVS xxxxxx viss den er så mye bedre som folk sier

Til dere som sier at SVS er så mye bedre enn XTZ kan dere si hvilken modell som er bedre ? det er ganske stor prisforskjell på di og mange og velge på

XTZ 99 W12.16 Black Matt 3990 kr
    XTZ 99 W12.16 Black Pianolakk 4490 kr
    XTZ 99 W12.18 ICE Black Pianolakk 5990 kr

SVS SB12-NSD Piano Gloss Black 5490 kr
    SVS PB12-Plus DSP Piano Gloss Black 13990 kr
    SVS PB12-NSD DSP 6490 kr
    SVS SB-1000 Black 3990 kr
    SVS PC12-NSD DSP 6490 kr
    Og 13 " ligger fra 13 000 kr- 17 000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode innspill, men jeg burde kanskje tenkt meg litt om før jeg postet tråden... Å spørre her inne hva jeg skal gå for av xtz og svs er vel nesten som å spørre hvilket fotball-lag jeg skal heie på... Tydelig at det er mye delte meninger og at det er mange som har positive opplevelser med begge.
    Jeg har bestemt meg for å følge magefølelsen og bestiller nå 2 stk XTZ 12" Tenker at to av dem umulig kan være mye dårligere en en SVS Pc-12. Jeg får i hvertfall spredd lydbildet med 2 stk XTZ (selv om sub-bass ikke er retningsstyrt... )

Igjen, takker for alle innspill!!

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-Håkon
    Takker for mange gode innspill, men jeg burde kanskje tenkt meg litt om før jeg postet tråden... Å spørre her inne hva jeg skal gå for av xtz og svs er vel nesten som å spørre hvilket fotball-lag jeg skal heie på... Tydelig at det er mye delte meninger og at det er mange som har positive opplevelser med begge.
    Jeg har bestemt meg for å følge magefølelsen og bestiller nå 2 stk XTZ 12" Tenker at to av dem umulig kan være mye dårligere en en SVS Pc-12. Jeg får i hvertfall spredd lydbildet med 2 stk XTZ (selv om sub-bass ikke er retningsstyrt... )

Igjen, takker for alle innspill!!

Tror du kommer til og bli fornøyd med di eg er i hvertfall fornøyd med di eg har, og så er det billig 6980 kr for 2 stk

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper også at du blir fornøyd:wink:

Her en test av forløperen:
    http://avforum.no/forum/brukeromtale...subwoofer.html

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og hatt to XTZ 12", spillte noe voldsomt. Bra trøkk på film og musikk, men mangler det "siste" under 25hz som SVS portet har.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Jeg har og hatt to XTZ 12", spillte noe voldsomt. Bra trøkk på film og musikk, men mangler det "siste" under 25hz som SVS portet har.

Dette er en god beskrivelse svs vs xtz

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke du har gjort noe feil i å bestille 2x12" xtz. Har selv svs og er meget fornøyde med dem. Men det er en viktig ting med xtz vs svs, og det er ofte prisen. 2 subber er bedre enn 1. Siden de fleste har et budsjett å holde så får du nok mer glede av 2x12"xtz enn 1stk 12"svs til samme pris. Svs'n hadde nok spilt hakket dypere. Men om dette hadde kompensert på det ekstra trykket du får av å ha to kommer bare ann på lytteren å bestemme.

Uansett valg er det ingen feil eller rett. Så lenge du blir fornøyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •