Hvilke høyttalerledninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høyttalerledninger?

Jeg har behov for ca 10-15 meter høyttalerledninger til noen bakhøyttalere, samt noen på ca 2 meter til fronthøyttalere. Noen som har noen tips til hva jeg bør velge, og evt hvor man kan kjøpe?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en 25m rull med clas olson sin høyttaler kabel. kjøp 2,5mm, så har du nok tversnitt.
    Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Kjøp også noen kabelkanaler dersom du ønsker å skjule kablingen.
    søk | Clas Ohlson
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Er det ikke noen kvalitetsforskjell på ulike kabler, avhengig av om de kommer fra f.eks HiFi-klubben eller Clas Ohlson?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MontyBurns
    Takk for tips. Er det ikke noen kvalitetsforskjell på ulike kabler, avhengig av om de kommer fra f.eks HiFi-klubben eller Clas Ohlson?
    Nei.

Dessuten er faren for å bli forsøkt prakka på snake-oil produkter adskillig større på HFK enn hos CO, så jeg anbefaler å unngå HFK helt for innkjøp av kabler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil heller anbefale deg å handle på Biltema. Synes de er lettere å jobbe med, finere og mykere kordeler.
    Referansen her er noen år gamle CO-kabler og nye BT-kabler.

Kjøpte 4mm2 kabler før helga, og de var veldig greie å jobbe med, har satt på bananplugger, men det er strengt tatt unødvendig om du kobler en gang og lar kablene bli der ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk billig bak siden det ikke er imo så viktig.
    Gjør ikke noe om man skyter inn noen av sånn rimelig god kvalitet foran.
    Hvis du ser mot HFK så nan VDH CS-122 eller QED silver anniversary være noe.
    Jeg har også god erfaring med Kimber og Audioquest.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MontyBurns
    Joda. Selvfølgelig er det forskjell i kvalitet på kabler. Både i kvaliteten på isolasjonen og lederne er det forskjeller i kvalitet. For ikke å snakke om selve termineringen, mange mener at dette er en av de viktigste faktorene sammen med tilstrekkelig tverrsnitt.

Var jeg deg ville jeg funnet noe 4mm2 kabel som f.eks. inakustik, og fått loddet på gode spader eller bananer.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Var jeg deg ville jeg funnet noe 4mm2 kabel som f.eks. inakustik, og fått loddet på gode spader eller bananer.

4mm2 blir vel å ta litt mye i. 2,5mm2 burde holde i lange baner og er langt enklere å jobbe med.

-lengder-png

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    4mm2 blir vel å ta litt mye i. 2,5mm2 burde holde i lange baner og er langt enklere å jobbe med.

-lengder-png
    Enklere å jobbe med, men ikke noen garanti for at 2,5mm2 funker like bra lydmessig som 4mm2. I tillegg er det snakk om bakhøyttalere her, da er det et poeng med nok tverrsnitt.

Vil oppfordre folk til å prøve selv, og komme med råd ut fra egne erfaringer istedenfor bare synsing.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . . . komme med råd ut fra egne erfaringer istedenfor bare synsing.
    10-15 meter er det TS nevner som relevant for bakhøyttalerne. 1,31mm2 hadde holdt for dette formålet såfremt lasten hadde vært 8 Ohm på det laveste. Da er man i grenseland og antageligvis vil lasten være tyngre enn 8 Ohm. Ved 2,5mm2 vil han ha langt mer å gå på.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vil heller anbefale deg å handle på Biltema. Synes de er lettere å jobbe med, finere og mykere kordeler.
    Referansen her er noen år gamle CO-kabler og nye BT-kabler.

Kjøpte 4mm2 kabler før helga, og de var veldig greie å jobbe med, har satt på bananplugger, men det er strengt tatt unødvendig om du kobler en gang og lar kablene bli der ...
    Det er en smaksak. Selv foretrekker jeg classern sine pga de nettop er så faste. 8)

Men TS. Kjøp det tversnittet du har råd til. Ville valgt enten 2,5mm eller 4mm. Kjøp en rull på 25m. Det er det billigste per meter. De fleste recivere og høyttalere er laget for kabel som er 4mm, så du er ganske safe uansett hva du velger med tanke på terminaler. Se på ebay etter bananplugger. Der får du ofte 20-24stk for under 200 lappen inkl. frakt.

Dersom du etterhvert vil pimpe kabelen så kan du lete etter kabelstrømpe.
    Xtreme cable har ganske mye forskjellig. Finnes også utallige butikker + ebay som har mye.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-lengder-png
    Er denne tabellen for enkelt leder eller toleder kabler?

Bruker selv 12meter 2.5mm2 2leder biltema kabler til bak kanalene (DALI IKON ON-WALL (6 ohm)) og 4mm2 på de mye kortere front og center kanalene. Tviler på at spenningsfall er noe stort problem på disse lengdene, bak kanalene har jo begrenset med bass frekvenser å jobbe med, så det går ikke så mange ampere i disse kablene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-15 meter er det TS nevner som relevant for bakhøyttalerne. 1,31mm2 hadde holdt for dette formålet såfremt lasten hadde vært 8 Ohm på det laveste. Da er man i grenseland og antageligvis vil lasten være tyngre enn 8 Ohm. Ved 2,5mm2 vil han ha langt mer å gå på.
    I følge tabellen din burde 16 AWG (1,31mm2) være tilstrekkelig ned i 2 Ohm i lengder på 3,6 meter?

Min erfaring er at forbedringen ved å gå fra 1,31mm2 til 4mm2 på lengder á 3 meter er markant. 1,31mm2 burde med andre ord vært innenfor på 3 meters lengde i følge tabellen, men i virkeligheten stemte ikke dette. Jeg ville derfor gått opp til 4mm2 selv om teorien sier 2,5mm2.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker å skyte inn min egen erfaring ang kabel, å er nybegynner å regne innen hifi/hjemmekino... Å si at kvaliteten på HT kabler ikke betyr noe, (ikke at det blir voldsomt nevnt i denne tråden, men sett debatten flere plasser tidligere), er i alle fall mine ører helt feil.. Hørte en klar forskjell fra monster thx standard til van den hul teatrack, overraskende forskjell. Derimot, bakkanaler, er forskjellen mindre "verdt" det, bruker selv billige kabler bak. Men det ER hørbar forskjell på kabler i mine ører veffal.. ville bare ha det sagt...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse : PR kabel 2x2,5/2,5 Ø 6,0 x 9,0mm-10 - Elby - Nettbutikk
    Stive som fy men legger seg pent oppe på gulvlisterne, bruker ikke noen terminering, det burde jeg vel egentlig men men.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg bruker disse : PR kabel 2x2,5/2,5 Ø 6,0 x 9,0mm-10 - Elby - Nettbutikk
    Stive som fy men legger seg pent oppe på gulvlisterne, bruker ikke noen terminering, det burde jeg vel egentlig men men.
    PR kabel.... hehe.
    Like greit med enkjerne kobberkabel i steden for alle disse fine kordelerne. :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt de i 6 år nå så de er vel spilt inn.
    Kan også fås i 6 kvadrat men pass litt på da, man kan knekke terminaler om man ikke er litt forsiktig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er denne tabellen for enkelt leder eller toleder kabler?
    Toleder

Kilde

I følge tabellen din burde 16 AWG (1,31mm2) være tilstrekkelig ned i 2 Ohm i lengder på 3,6 meter?

Min erfaring er at forbedringen ved å gå fra 1,31mm2 til 4mm2 på lengder á 3 meter er markant. 1,31mm2 burde med andre ord vært innenfor på 3 meters lengde i følge tabellen, men i virkeligheten stemte ikke dette. Jeg ville derfor gått opp til 4mm2 selv om teorien sier 2,5mm2.
    Er det nå jeg skal be om en måling til å støtte resultatet du opplevde som bedre? Vi hører jo gjerne det vi vil/forventer å høre.

Selv har jeg gått omvendt vei, fra 4mm2 til 1,31mm2 i stereoen, kort strekk.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har brukt de i 6 år nå så de er vel spilt inn.
    Kan også fås i 6 kvadrat men pass litt på da, man kan knekke terminaler om man ikke er litt forsiktig.
    Genialt...

Du kan jo montere stikkontakter på dem,og støpsler på kablene inn til høyttaleren, så ser det skikkelig proft ut. :wink:

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Genialt...

Du kan jo montere stikkontakter på dem,og støpsler på kablene inn til høyttaleren, så ser det skikkelig proft ut. :wink:
    Helt til det kommer noen å setter støpslet i en annen stikkontakt
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •