Hvilke høyttalerledninger? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bruker denne: Andersson Speakercable 1,5/20m - Høytalerkabel for lydoverføring TIPPTOPP er så liten at den forsvinner fort under lista om du vil!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Toleder

Kilde

Er det nå jeg skal be om en måling til å støtte resultatet du opplevde som bedre? Vi hører jo gjerne det vi vil/forventer å høre.

Selv har jeg gått omvendt vei, fra 4mm2 til 1,31mm2 i stereoen, kort strekk.
    Hvis du er helt låst og firkantet, så må du gjerne be om målinger, men forhåpentligvis så skjønner du selv hvor dumt det hele blir om man ikke lenger kan forvente å bli trodd når man forteller om opplevde forskjeller uten å kunne presentere målinger som bevis.

Saken er at jeg er skeptisk som noen når det gjelder kabler og pyskoakustikk og ikke forventet noe som helst.

At du har gått andre veien sier kanskje noe om kvaliteten på kablene du byttet, eller kanskje høyttalerne dine nyter godt av mindre kontroll og demping som tynnere kabler kan gi.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Hvis du er helt låst og firkantet, så må du gjerne be om målinger, men forhåpentligvis så skjønner du selv hvor dumt det hele blir om man ikke lenger kan forvente å bli trodd når man forteller om opplevde forskjeller uten å kunne presentere målinger som bevis.

Saken er at jeg er skeptisk som noen når det gjelder kabler og pyskoakustikk og ikke forventet noe som helst.

At du har gått andre veien sier kanskje noe om kvaliteten på kablene du byttet, eller kanskje høyttalerne dine nyter godt av mindre kontroll og demping som tynnere kabler kan gi.
    Forespørsel etter målinger for å støtte visse utsagn er obligatorisk i kabeltråder, selv om en er skeptisk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Forespørsel etter målinger for å støtte visse utsagn er obligatorisk i kabeltråder, selv om en er skeptisk
    Det er ganske mye som tilsynelatende er "obligatorisk" i kabeltråder, som jeg syns er ganske unødvendig.

Jeg vil dele min positive opplevelse med å øke tverrsnittet på høyttalerkablene, kanskje litt i strid med gjeldende teori fra elektrolærebøker. Noen teknisk diskusjon om hva jeg (og andre som ikke visste om kabelbyttet engang) hører, det gidder jeg ganske enkelt ikke. Jeg har akkurat sluttet å røyke og trenger ikke en kabeldebatt til å gjøre meg irritert akkurat nå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er en smaksak. Selv foretrekker jeg classern sine pga de nettop er så faste. 8)
    Det har du helt rett i, smak kan vanskelig diskuteres Men TS vet iallefall forskjellen på dem

Her er forrresten bilde jeg tok av det jeg laget i helga, men dn med strømpe på må fikses siden krympestrømpa var litt for stor. Legg spesielt merke til de eksklusive pluggene Her er det brukt 4mm2 fra Biltema.

Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mye som tilsynelatende er "obligatorisk" i kabeltråder, som jeg syns er ganske unødvendig.

Jeg vil dele min positive opplevelse med å øke tverrsnittet på høyttalerkablene, kanskje litt i strid med gjeldende teori fra elektrolærebøker. Noen teknisk diskusjon om hva jeg (og andre som ikke visste om kabelbyttet engang) hører, det gidder jeg ganske enkelt ikke. Jeg har akkurat sluttet å røyke og trenger ikke en kabeldebatt til å gjøre meg irritert akkurat nå.

større tversnitt (enkeltleder) = mindre diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    større tversnitt (enkeltleder) = mindre diskant.
    Hvis jeg hadde brukt solid core kabler, så kunne det vært relevant.
    Men jeg brukte en ekstremt fintrådig kabel med mange kordeller.

Jeg har aldri skjønt den trangen enkelte har til å diskreditere andres inntrykk og opplevelser, og trangen til å forklare alt med placebo eller psykoakustikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg hadde brukt solid core kabler, så kunne det vært relevant.
    Men jeg brukte en ekstremt fintrådig kabel med mange kordeller.

Jeg har aldri skjønt den trangen enkelte har til å diskreditere andres inntrykk og opplevelser, og trangen til å forklare alt med placebo eller psykoakustikk.
    Og jeg skjønner ikke at folk ikke kan innrømme at de kan være utsatt for biasinntrykk. Ingen er upåvirket av forhåndsinntrykk/forventning. Ikke jeg, og ikke du.

Finner du det ikke litt rart at det skal være vanskelig å lage en god kabel for Audioområdet, la oss si opp til 100KHz, mens det er en smal sak og lage kabler som har ekstrempresisjon i GHz området.

Jeg mener ikke at det ikke er forskjell på kommersielle kabler. Jeg sier at det er veldig enkelt og billig å lage en god en. Så dersom det er store forskjeller, er èn eller begge dårlig laget. Eventuelt er impedansene mellom sender og mottaker dårlig matchet. Men å rette opp en feil, med en annen, blir for meg helt bakvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til dere som hører go forsjell på kabler, klarer dere å det på ein blindtest? ,etter eg kjøpe dac var eg veldig fornøyd me lyden gjennom pcn, det jikk sikkert 14 dager før eg fant ut eg ikke kjørte lyd gjennom dac en pga eg hadde testa lyden på en film å glemt å hive over på dacen ijenn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Og jeg skjønner ikke at folk ikke kan innrømme at de kan være utsatt for biasinntrykk. Ingen er upåvirket av forhåndsinntrykk/forventning. Ikke jeg, og ikke du.

Finner du det ikke litt rart at det skal være vanskelig å lage en god kabel for Audioområdet, la oss si opp til 100KHz, mens det er en smal sak og lage kabler som har ekstrempresisjon i GHz området.

Jeg mener ikke at det ikke er forskjell på kommersielle kabler. Jeg sier at det er veldig enkelt og billig å lage en god en. Så dersom det er store forskjeller, er èn eller begge dårlig laget. Eventuelt er impedansene mellom sender og mottaker dårlig matchet. Men å rette opp en feil, med en annen, blir for meg helt bakvendt.
    Jeg sier ikke at jeg er upåvirket av bias, men jeg sier at jeg hadde ekstremt lave forventninger før jeg byttet kabel. Jeg forventet altså ikke å høre noen forskjell, nettopp fordi jeg har holdt på med denne hobbyen en stund og vet hvor lite forskjell det kan være på ting som kabler og andre tweaks.

Ellers så tror jeg du bjeffer opp feil tre her, jeg tror ikke jeg har ment noe som helst om kvalitetsforskjellen på de to kablene det er snakk om her. Tvert i mot så gjorde jeg mitt beste for å finne en kabel som var likest mulig den som satt i anlegget fra før, bare at tverrsnittet skulle være betydelig større.

Det er altså det jeg hevder her, at det var tydelig hørbar forskjell på å tredoble tverrsnittet i høyttalerkablene mine, selv om de som satt der fra før egentlig skulle være tilstrekkelig dimensjonert i følge tabellen som ble postet tidligere i tråden.

Skjønner du? Jeg snakker om å øke tverrsnittet.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det har du helt rett i, smak kan vanskelig diskuteres Men TS vet iallefall forskjellen på dem

Her er forrresten bilde jeg tok av det jeg laget i helga, men dn med strømpe på må fikses siden krympestrømpa var litt for stor. Legg spesielt merke til de eksklusive pluggene Her er det brukt 4mm2 fra Biltema.

Dette så jo veldig bra ut. De pluggene der er jo egentligt veldig gode :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234
    til dere som hører go forsjell på kabler, klarer dere å det på ein blindtest? ,etter eg kjøpe dac var eg veldig fornøyd me lyden gjennom pcn, det jikk sikkert 14 dager før eg fant ut eg ikke kjørte lyd gjennom dac en pga eg hadde testa lyden på en film å glemt å hive over på dacen ijenn
    Aner ikke. Jeg har ikke noen spesiellt høy tillit til blindtester, hvor man skal høre på noe i en kort stund for å sammenligne, kontra å leve med noe over tid. Etter min mening gir sistnevnte mer nøyaktig og etterettelig resultat, siden man får mulighet til å bli godt kjent med en komponent når man bruker den mye over tid.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •