Dali eller B&W? Stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali eller B&W? Stereoanlegg

Heisann!

Har egentlig alltid vært glad i musikk og god lyd, men har ikke brukt mitt stereoanlegg på mange år. Etter å ha hørt mye på anleggene til et par kompiser (BW CM7 og dali zenzor 7) fikk jeg veldig lyst på mitt eget. Bruker daglig å høre musikk på pcn min med hodetelefoner, beyerdynamic dt770 pro, og klipsch image s4 ørepropper på mobilen. Så jeg har jo en viss interesse for god lyd, selv om jeg har lite peiling på begrep og beskrivelse av lyd og ikke er så hifi interessert enda. Tenkte å sjekke ut noe brukt lokalt, bare for å starte en plass. Hvis jeg skal kjøpe alt nytt (forsterker og fronthøyttalere) ville jeg nok først brukt maks 14 000.

NAD C356BEE
    Harman/Kardon HK 3490

Her er to anbefalninger jeg har fått på forsterker. Vurderer å kjøpe en ny forsterker med forsikring fra hifiklubben/soundgarden, for så å kjøpe noen fint brukte høyttalere lokalt. Vil ha en bra forsterker som kan være med videre når jeg skal kjøpe nye høyttalere i fremtiden, som f.eks DALI IKON 6 MK2 (syns de er sååå fine:d) eller noe i den duren. Altså noe som er bra/kraftig(?) nok til å drive høyttalere i en høyere prisklasse.
    Overskriften sier dali eller BW fordi jeg ser at dette er to merker som er veldig lett å få solgt brukt. Syns også de har veldig pene høyttalere så tror jeg holder meg til de to merkene, hvis det ikke er noen andre som gir mer for pengene i den prisklassen.

Av musikk hører jeg veldig mye på drum&bass(dnb) house og drumstep, IKKE dubstep. Artister som avicii, calvin harris, netsky, nero, danny byrd, dj fresh osv.
    Når jeg hører på rock/metal går det mye i in flames, soilwork, three days grace osv.
    Vet ikke om det var viktig info for valg av forsterker/høyttalere, men nevner det like greit. Er glad i bass, men vil jo at lyden skal være så detaljert som mulig men samtidig ha bra trøkk. Noe hiphop går det også i.

La oss si at jeg kjøper en av forsterkerne jeg har linket ovenfor, samt finner et par pent brukte dali eller BW høyttalere til 2-3000 brukt. Da har jeg vel et bra anlegg som er framtidsrettet? Så har jeg veldig lyst på en DAC så jeg kan nyte god lyd fra pc til anlegget siden jeg har en mini gaming pc som ikke hadde plass pci lydkort. Bruker veldig mye spotify.

Håper på svar, tips og tilbakemeldinger på hva jeg burde gjøre/kjøpe! Ble en veldig lang og vimsete post men håper det går fint

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går litt opp i pris på forsterker så får du en veldig bra en fra xtz XTZ Class A100 D3 Silver Krystallklar klasse A forsterker ! - Surround
    Tror ikke man får en bedre til prisen..

Ang høyttalere så hadde jeg nok gått for dali hvis det sto mellom b&w og dali utifra det du hører på, men du burde jo egentlig kjøpe klipsch..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Hvordan er XTZ kontra nad? Merker at nad er veldig populært og et merke som er godt likt i hifi-miljøet. klipsch rf 82 noe som passer meg bra?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke uttale meg om forskjellene der, for jeg har kun hørt de billigere nad forsterkerne på hifiklubben under fryktelig dårlig forhold og hjemme hos folk som har nad på cv, men de nad forsterkerne litt opp i pris har vært ganske bra.
    Grunnen til at nad er populært er fordi det føres av hifiklubben og mange drar som regel dit for å kjøpe sitt første anlegg, undertegnede gjorde det samme og endte opp med et par dali ikon 7 som var helt fantastiske sammen med en abrahamsen v2 forsterker..

Men nad på klipsch og dali blir altfor lyst og hissig i toppen, man blir rett å slett sliten av å høre på det i lengden..

Ja tror klipsch rf82 hadde passet deg perfekt etter å ha lest hva du hører på og hvordan lyd du er ute etter, og tror ikke du trår feil ved å kjøpe den xtz forsterkren til klipsch rf82..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det var en lokalt som selger klipsch rf 82, paradigm 12" sub og Nad c 375 bee med hifiklubben forsikring på forsterkeren. 13000 for alt samlet. Blir kanskje noe dyrt for meg i første omgang. Skal holde mer utkikk etter klipsch modeller på brukten fra nå av!

Forresten, noen flere norske sider dere bruker til å kjøpe hifi greier? Fått med meg hifiklubben, soundgarden, og surround.no nå.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zelly
    så det var en lokalt som selger klipsch rf 82, paradigm 12" sub og Nad c 375 bee med hifiklubben forsikring på forsterkeren. 13000 for alt samlet. Blir kanskje noe dyrt for meg i første omgang. Skal holde mer utkikk etter klipsch modeller på brukten fra nå av!

Forresten, noen flere norske sider dere bruker til å kjøpe hifi greier? Fått med meg hifiklubben, soundgarden, og surround.no nå.
    Var jo ikke så ille pris det, du burde jo klare å få det ned i 9000 hvis du hvis du kutter ut subben og pruter litt, den er ikke nødvendig når man har rf82 og du kun skal høre på musikk.

Ja er flere sider, tror det er en egen tråd om det på forumet her, men kan jo ramse oppe de jeg kommer på i farten..
    Norsk Audio Teknikk AS
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS
    dynaBel AS
    Ja var de jeg kom på i farten..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Tror han bare ville selge alt samlet, venter på svar på pris på bare høyttalerne nå. Skal holde utkikk etter tilbud på forsterker. Kan jo være at flere modeller blir aktuelle hvis det dukker opp et fin kampanje på noe dyrere forsterkere. Kommer tilbake senere når jeg har funnet noe ut

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På brukten får man jo veldig mange bra forsterkere til en vettu pris og forsikring på forsterker er bare tull.. hva skal skje med den liksom??

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du klarer deg fint uten forsikring om du klarer å høre når det begynner å forvrenge - og skrur ned. (Dessuten er det gjerne høyttalerne som ryker om man spiller mer enn forsterkeren klarer å levere)

Ville heller ikke sett meg blind kun på Dali / B&W, mange andre merker der ute som også leverer. Skulle jeg handlet nytt nå så hadde f.eks System Audio Mantra 60 vært kjempeinteressant (nedsatt fra 15 til 10 lapper på Soundgarden)

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes mange bra merker som Feks tannoy og Monitor audio, Klipsch ville jeg styrt unna det låter i de fleste tilfeller for hardt og spisst.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Dali Ikon 8 en stund. Har trivdes godt med de, men måtte bytte ut for å prøve noe nytt. Valget falt på Monitor audio GS 60 noe jeg syns var meeget bra. Mer behagelig å høre på i lengden, og vel så morsomme som Ikon 8 på mye musikk.
    Har også Monitor Audio RX2 på anlegg nr 2, og de spiller skikkelig tøft de også.

Vil anbefale deg å prøve å få hørt MA før du tar et valg

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville sett på marantz pm7004 eller Yamaha a-s700 hvis du skal spille høyt. b&w 683 med Yamahaen eller 684 med marantzen?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vennlig tips !

Ikke kjøp det første og "beste" du kommer over, eller hører her inne.

I den prisklassen kryr det av valgmuligheter, både forsterkere og høyttalere.

Går fint å kjøpe begge deler brukt, med kvittering og spare en del kroner. Forsikring gjelder da også fortsatt. Så sant det ikke er for gammelt da.

Er nok og ta av, som B&W, Klipsch, Dali, System Audio, Monitor Audio, Xtz, Kef, JBL, Infinity ++++++

Om du har tålmodighet, bruk litt tid !

Det går også ann å kjøpe en god effektforsterker brukt, og kjøpe en OK reciever, så går det ann å utvide til surround senere for eks.

Lykke til !

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kan også ramse opp alle de forskjellige høyttaler merkene, men det hjelper da virkelig ikke personen spesielt mye..
    Men han burde virkelig dra rundt å høre på forskjellige typer høyttalere før han kjøper seg noe for det er uffatelig mange i akkurat denne prisklassen, men vi hjelper jo han mer hvis vi sier hvilke høyttalere som evt kan passe hans lydpreferanser og musikk.. derav klipsch som jeg mener perfekt eller en av de større modellene til monitor audio f.eks rx8..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vurderer Dali Ikon 6 på elektroniske og basstunge sjangre så bør du enten ha en stor effektforsterker eller subber utenom. Først når Ikonene får nok effekt de våkner skikkelig. Da får du en helt annen høyttaler kontra ifra en underdimensjonert forsterker/reciver.

På en for liten forsterker eller reciver høres lyden veldig slank ut og du får lite bass.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB er etter min mening en klart bedre høyttaler i denne prisklassen enn Dali og B&W. Låter veldig riktig tonalt med sin frekvensrepons, er behagelig og passer glimrende til all musikk.

PSB Image T-6 Cherry Ã…rets Beste 2011 PAR - Surround

MPX.no - PSB Image T6 Gulvhøyttaler

Både NAD og H/K forsterkeren vil ha god kontroll på disse.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig glad i mine Lektor 2 høyttalere i stua. Med en GOD sub spiller de helt kanon!

DENON AVR-1513 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben (kjør den i StereoMode)

DALI LEKTOR 2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

SVS SB12-NSD Piano Gloss Black - Høyttalere

Deling på 80hz, og du får en hærlig høyttaler kombinasjon .

Mellomtone og diskanten på Lektor serien er til å smelte av ..

Eventuelt kjøre på med Lektor 6 og en god stereo amp ala Cambridge 651 (denne har innebygget USB DAC!!!!) .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med så bra respons på tråden! Som sagt ser jeg etter brukte høyttalere først og kanskje evt forsterker, men kan jo se om jeg finner noen av deres anbefalninger på brukten også. Greit nok at forsikring kanskje ikke er nødvendig, men hvis jeg kjøper ny forsterker selv tror jeg at jeg bare går for det. I tilfelle søl osv. Hvor mye nytter kvittering av tidligere eier og evt serienr som kan bekreftes om det er kjøpt på feks hifiklubben? Dette gir vel en nogenlunde trygghet hvis det skulle skje noe underveis med meg som eier?

Når det gjelder kjøp av brukte høyttalere har jeg en kompis som skal være med å høre på dette før evt kjøp. Han har et godt øre og skal være en forsikring på at jeg ikke kjøper noe som er ødelagt eller herpet.

Glemte kanskje å nevne at jeg skal spille all musikk via streaming, via spotify osv. Så blir nødt til å kjøpe dac, tenkte cambridge dacmagic 100.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke pc med lydkort da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde asus xonar før, kjempelydkort. Men har bygget en mini-itx pc nå, og det var bare pci spor til et skjermkort. Bruker bare det integrerte i hovedkortet. Dermed blir det ikke bra nok

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •