Hjelp til å "bi ampe" høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å "bi ampe" høyttalere.

Heisann. lurer veldig på åssen jeg kan bi ampe mine høyttalere? må mann ha en effekt forsterker for og bi ampe dem? eller kan det gå med en surround forsterker alene? høyttalerene har bi wiring bak. Håper på dette var "rett tråd" å ta dette opp på:-) Takker for svar på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan kjøre surround forsterkeren i topp, og en annen forsterker i bunnen. Da må du ha pre-out på surround forsterkeren din, som du kjører videre til den neste forsterkeren som da bare tar seg av bassene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere og da blant de litt kraftigere receivere kan også støtte bi-amping, les bruksanvisning på hvordan om du tror den støtter dette.

Om det i det hele tatt har noe for seg og bi-ampe fra en receiver er et helt annet spørsmål for siden receivere flest kun har en forsterker med mange kanaler på seg så kan det kanskje være mer og sammenligne med Bi-wiring ?

Men ideelt sett skal du Bi-ampe front høytalerne så burde man da hatt to like stereo effekt forsterkere til og drive hver sin høytaler, dette koster jo selvsagt litt så mange mener vel at bonusen blir svinnende liten om og f.eks bruke pengene på en enkelt og desto sterkere\bedre 2 kanals effekt forsterker.

Men som vanlig bare utsetter jeg støvsuging av heimen og rabler på internett om ting jeg egentlig ikke kan

Takk for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FilmThor
    Ja, du kan kjøre surround forsterkeren i topp, og en annen forsterker i bunnen. Da må du ha pre-out på surround forsterkeren din, som du kjører videre til den neste forsterkeren som da bare tar seg av bassene.
    takker for svar filmthor!! ja har pre out på surround forsterkeren,annbefaler du og hooke tak i en effekt forsterker da og koble den via pre out for og så bi ampe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Nyere og da blant de litt kraftigere receivere kan også støtte bi-amping, les bruksanvisning på hvordan om du tror den støtter dette.

Om det i det hele tatt har noe for seg og bi-ampe fra en receiver er et helt annet spørsmål for siden receivere flest kun har en forsterker med mange kanaler på seg så kan det kanskje være mer og sammenligne med Bi-wiring ?

Men ideelt sett skal du Bi-ampe front høytalerne så burde man da hatt to like stereo effekt forsterkere til og drive hver sin høytaler, dette koster jo selvsagt litt så mange mener vel at bonusen blir svinnende liten om og f.eks bruke pengene på en enkelt og desto sterkere\bedre 2 kanals effekt forsterker.

Men som vanlig bare utsetter jeg støvsuging av heimen og rabler på internett om ting jeg egentlig ikke kan

Takk for meg.

takk for svar TorTorden!! Hva er forskjelen på "bi amping" å "bi wiring da om jeg kan spør? om ikke det er det samme. er ganske ny innen lyd, men vill ha det best mulig av det utstyret jeg har, har vurdert effekt forsterker via pre out. for å få litt extra piff..

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt, Bi-wire har ikke noe for seg bortsett fra dobbel ledeevne i kabelen. Bi-amping bruker du en egen forsterker på hver halvdel av høyttleren. Øvre del, mellomtone + diskant. Nedre del til bass.

Mange surroundrecievere har mulighet for bi-amp ja, men bruker da samme strømforsyning i recieveren. Det er likevel mulig at lyden blir bedre, pga feedback som skjer mellom høyttaler og forsterrker, som blir hindret fordi høyttalren får 2 kanaler.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Kort fortalt, Bi-wire har ikke noe for seg bortsett fra dobbel ledeevne i kabelen. Bi-amping bruker du en egen forsterker på hver halvdel av høyttleren. Øvre del, mellomtone + diskant. Nedre del til bass.

Mange surroundrecievere har mulighet for bi-amp ja, men bruker da samme strømforsyning i recieveren. Det er likevel mulig at lyden blir bedre, pga feedback som skjer mellom høyttaler og forsterrker, som blir hindret fordi høyttalren får 2 kanaler.
    Litt off topic: Har du en byggeguide på de DIY høyttalerne dine, metallsulten? Vannvittig fete! Subbene var også rå.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja jeg har vel noen tegninger liggende. Men har desverre ikke en egen byggetråd. Ja de låter knallbra Er du interessert i å bygge?

Akkurat nå holder jeg på med et par monitorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daintysquire
    takker for svar filmthor!! ja har pre out på surround forsterkeren,annbefaler du og hooke tak i en effekt forsterker da og koble den via pre out for og så bi ampe?
    Ja, en ekstra amp vil gjøre susen. I de harde slagene så krever bassene så mye strøm at de tapper forsterkeren fullstendig for strøm, sånn at mellomtone og diskant ikke fungerer hensiktsmessig. En egen kraftforsterker som betjener bassene (som er de som trenger mest strøm) vil være innmari bra. Dette kan bli bra, og du kan mest sannsynlig spare deg for litt utgifter på sprengte diskanter.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en ekstra amp vil gjøre susen. I de harde slagene så krever bassene så mye strøm at de tapper forsterkeren fullstendig for strøm, sånn at mellomtone og diskant ikke fungerer hensiktsmessig. En egen kraftforsterker som betjener bassene (som er de som trenger mest strøm) vil være innmari bra. Dette kan bli bra, og du kan mest sannsynlig spare deg for litt utgifter på sprengte diskanter.
    Da skal du isåfall spille veldig høyt.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merket god forskjell når jeg bi ampet mine ht . kontra uten bi amp. Og det kun med reciver, :grin: ble vesentlig bedre.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten

Takker for svar metallsulten! trenger jeg to av samme høyttaler kabel for og bi ampe dem via surround reciveren, eller? beklager for amatør spm, men er ganske ny innen lyd. Litt lyst og bi ampe via reciveren om det kan gjøre til LITT bedre effekt. men en effekt amp er vell bedre såklart..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    merket god forskjell når jeg bi ampet mine ht . kontra uten bi amp. Og det kun med reciver, :grin: ble vesentlig bedre.
    Takker for svar pøbb! aha, høres lovendes ut:-) må nesten skjekkes ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker for svar igjen fra deg FilmThor! God info og nyttige svar, vill gå for en extra amp etter verdt ja, å sattse på jeg får extra krutt i mine HT :-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daintysquire
    Takker for svar metallsulten! trenger jeg to av samme høyttaler kabel for og bi ampe dem via surround reciveren, eller? beklager for amatør spm, men er ganske ny innen lyd. Litt lyst og bi ampe via reciveren om det kan gjøre til LITT bedre effekt. men en effekt amp er vell bedre såklart..
    det beste er å bruke en 4 ledet kabel som denne:

Bostrom 4x2.5 mm rund - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Bak på høyttaleren ser det slik ut:

http://www.hifirelics.com/B&W683speakers-L.jpg

Da kobler du et sett (Front) nede, og et sett på øvre (kalles ofte surround back/bi-amp på recieveren)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •