3 x like gulvhøyttalere til frontrekke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 x like gulvhøyttalere til frontrekke?

Starter en egen tråd ang. denne tanken. Fant lite om det fra før.. Ser noen leker med tanken om egen sub til front... Det er uaktuelt i mine øyne/ører.

Generelt synes jeg senter blir for svak i forhold til fronter i rimeligere serier som feks. billigere dali/monitor audio osv...

Tanken min:

Eks. 3 stk dali lektor 6 gulvhøyttaler. (fronter og senter) Senter liggende eller stående.

Fordel:
    Helt lik lydkarakter.
    Har man plass under lerret kan senter stå og man vil få diskanter i/på nøyaktig samme linje.
    Man får en senter som følger fronter i de dype frekvenser.

Er det noen som har eller har prøvd dette??

Noen negative ting jeg bør tenke på??

Håper på mange meninger her!

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe slikt :)

Legger til et bilde av tanken min. Her med presence/høydekanaler som kanskje vil være smart i et slikt oppsett...??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Legger til et bilde av tanken min. Her med presence/høydekanaler som kanskje vil være smart i et slikt oppsett...??
    Jeg ser ingen grunn til at ikke dette skulle bli et godt resultat. Vet at endel lydstudio har 3 fronter på denne måten.

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheit for 3 ståendes i front er den ikke noe å stusse over, vedrørende front high synest jeg personleg dette gir en enda bedre lyd i front og har ikke angret et sekund på denne investeringen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man klare å få et helt samløst og bevegelig lydbilde i front i en kino er løsningen med 3 helt like høyttalere eneste løsning. Har selv prøvd flere løsninger og ingen kan måle seg med å bruke helt like kanaler. Det hjelper ikke noe om man bruker like høyttalere og at senter ligger, alle kanaler må ha likt spredningsmønster skal effekten være der.

En dårlig senterkanal er ofte den vanligste årsaken til dårlig surround lyd. I en vanlig film ligger rundt 65% av lyden nettopp i senterkanlen, dette sier noe om viktigheten av en god senterkanal.

Her er et bilde av oppsettet mitt, der jeg bruker nøyaktig like høyttalere på alle kanaler i front. Jeg har lydtransparent lerrert.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler alle de store jbl/beyma hjemmekiniene her har 3 like fronter, så Kjør på sier jeg! :-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre identiske fronter med lik plassering er helt klart det mest optimale lydmessig. Studioer som mikser surround har som regel fem eller syv helt identiske høyttalere. Bildemessig må man kompromisse noe siden det krever lydtransparent lerret.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Skal man klare å få et helt samløst og bevegelig lydbilde i front i en kino er løsningen med 3 helt like høyttalere eneste løsning. Har selv prøvd flere løsninger og ingen kan måle seg med å bruke helt like kanaler. Det hjelper ikke noe om man bruker like høyttalere og at senter ligger, alle kanaler må ha likt spredningsmønster skal effekten være der.

En dårlig senterkanal er ofte den vanligste årsaken til dårlig surround lyd. I en vanlig film ligger rundt 65% av lyden nettopp i senterkanlen, dette sier noe om viktigheten av en god senterkanal.

Her er et bilde av oppsettet mitt, der jeg bruker nøyaktig like høyttalere på alle kanaler i front. Jeg har lydtransparent lerrert.

Det ser ut som noe slikt jeg ønsker ja, men blir nok litt mindre høyttalere

Noen spm. ang. denne løsningen:

Skal bruke tre like gulvhøyttalere og blir ikke veldig god plass bak lerret...
    Anbefaler du bassbort foran eller bak? Evt tette porter?
    Er blafring i lerret et problem?

Takker

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare hive meg på her og si at har du muligheten til tre like høyttalere i front så kjør på. Som BEF skriver så er dette eneste vei skal må får "riktig" lydbildet mellom LCR.

Angående blaffring. Jeg har 6x15" (LCR) med bassrefleksporten stående mot lerretsduken min (15cm). Det er klart at på veldig høye volum gir dette litt luft inn og ut men aldri opplevd dette som noe problem. Duken er ganske stram så det er aldri snakk om noe blaffring i den forstand. Når man er oppe i såpass volum er jeg ikke sikker på om det er øya mine som blaffrer eller duken uansett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •