Er elektrostater tingen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er elektrostater tingen?

Jeg har levd i lykkelig samliv med mine Monitor Audio RX6 noen år, men har lyst til å prøve noe nytt. En av de virkelig lydopplevelsene jeg har hatt, var med et par elektrostater (Quad). Har begynt å tenke på om man skulle prøve seg på et par elektrostater.

Jeg er imidlertid litt usikker da jeg hører på alt mulig av musikk, og høyttalerne brukes også til film. Jeg innbiller meg at elektrostater er bedre egnet til rolig musikk, og kanskje mindre egnet til musikk med litt trøkk i, samt film. Ser mange supplerer med en sub. Noen synspunkter på dette?

Har ikke så alt for stort areal, så det er en forutsetning at høyttalerne ikke trenger så alt for stort plass.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater er fantastisk på en del områder. Lite refleksjoner fra rommet p.g.a. liten spredning, homogene og lav forvrengning.
    Svakheter er dynamikk og bass. De har ikke mye av det.

Å integrere sub vil du nok oppleve er krevende til musikk og tryggeste valget vil da være dipoler.

Jeg vil personlig ikke ha valgt elektrostatet til bruket ditt. Altfor tamt til film hvor dynamikk er viktig. Da hadde kanskje heller vurdert høyttalere med f.eks waveguide eller horn med tanke på rommet ditt. Da får du også begrenset refleksjonene, men samtidig langt mer trøkk.
    Abbey
    AudioKinesis - sound that moves you

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med elektrostater er at sweet-spot er uhyre lite, type et par cm ene eller andre veien, så faller hele lydbildet sammen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Min erfaring med elektrostater er at sweet-spot er uhyre lite, type et par cm ene eller andre veien, så faller hele lydbildet sammen.
    Er akkurat som med alkohol det. Sweetspot er ganske lite. Litt for lite drikke er ikke bra, og med litt for mye drikke går det til *******.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Bare tullball - Har ML Vista og bruker de stort sett uten å sitte i sweet spot det meste av tiden. Føler ikke at det er noe annerledes enn min gamle B&W713.

Står noe tilbake dynamisk, noe som kan kompenseres med å bruke en musikk sub som jeg gjør. På den annen side har de en fantastisk mellomtone og diskant som overgår det meste.

Det koker litt ned til hva slags musikk du liker.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det neutral lyd du er ute etter?
    Om du er usikker på elektrostater er kanskje Martin Logan Motion serien noe for deg, de spiller fantastisk til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare snakke om hodetelefoner, hvor jeg kan si at en av stax' toppmodeller fra midten av 80-tallet, SR lambda pro, oppfant musikken på nytt i mine ører...
    Har de desverre ikke lenger, men skulle gjort nesten alt for å få de tilbake.

Om vanlige høyttalere av elektrostat type kan gi i nærheten av samme lyden ville jeg ikke tvilt et nanosekund.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er det neutral lyd du er ute etter?
    Om du er usikker på elektrostater er kanskje Martin Logan Motion serien noe for deg, de spiller fantastisk til prisen.
    Det som imponerte meg med elektrostater var det store lydbildet. Ellers føler jeg at Monitor Audio leverer mye av det jeg er på jakt etter.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt elektrostater i vel 25 år, liker ikke dynamiske høyttalere så mye. Hadde et par år med digre vintage transmisjonlinjer men ellers...
    Elektrostater kjøper du for neutralitet, åpenhet og oppløsning. De skikkelig gode modeller er ganske dyre, men fordelen er at man da vet man har noe der ikke skal skiftes ut med det første.
    Med den rette forsterker vil du få magiske stunder foran anlegget, med en dårlig forsterker tragiske stunder, så vær veldig obs på hva du bruker av forsterkeri. Mange elektrostater har f.eks. 1,6 ohm høyt oppe i frekvens, parret med en ikke stabil forsterker betyr det null diskant og null glede.
    Alt avhenger av din smak, du nevner rolig musikk. Her hos meg spiller jeg alt fra Black Sabbath til Dire Straits, over New Age til Mozart og videre til Yello og Fleetwood Mac. Skal innrømme jeg spiller mye Spotify og kassettbånd, fordelen er at alt lyder like bra.
    Mine høyttalere er forgjengeren til Vista, disse har en Ambience diskant bak.
    Se litt på ElectroMotion esl om du ikke har gjort det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har hatt elektrostater i vel 25 år, liker ikke dynamiske høyttalere så mye. Hadde et par år med digre vintage transmisjonlinjer men ellers...
    Elektrostater kjøper du for neutralitet, åpenhet og oppløsning. De skikkelig gode modeller er ganske dyre, men fordelen er at man da vet man har noe der ikke skal skiftes ut med det første.
    Med den rette forsterker vil du få magiske stunder foran anlegget, med en dårlig forsterker tragiske stunder, så vær veldig obs på hva du bruker av forsterkeri. Mange elektrostater har f.eks. 1,6 ohm høyt oppe i frekvens, parret med en ikke stabil forsterker betyr det null diskant og null glede.
    Alt avhenger av din smak, du nevner rolig musikk. Her hos meg spiller jeg alt fra Black Sabbath til Dire Straits, over New Age til Mozart og videre til Yello og Fleetwood Mac. Skal innrømme jeg spiller mye Spotify og kassettbånd, fordelen er at alt lyder like bra.
    Mine høyttalere er forgjengeren til Vista, disse har en Ambience diskant bak.
    Se litt på ElectroMotion esl om du ikke har gjort det.
    Vel, synes mine Vista er grenseløst avslørende på dårlige opptak og kvalitet på musikken..... Og derfor trenger de godt forsterkeri som Niels sier.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •