Innspilling av høytalere: sitter det i hodet eller i høytalerene...eller både å?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av høytalere: sitter det i hodet eller i høytalerene...eller både å?

Ja hva mener menigheta?. Er det bevist at høytalere spiller bedre med innspilling?, eller kan det være så enkelt at ørene blir tilvent ny lyd?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller bedre når det er myket opp indre oppheng som regel. Det er den enkle forklaringen jeg har lest meg til her og andre steder på det store nettet, det krever tid med innspilling, tid er avhengig av konstruksjon/produsent Og, ja du hører forksjell. Mine Xtz 99.26 brukte lang tid, men når de kom, så kom de godt

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning av at aluminiums/metall/horn trenger lenger innspilling enn for eksempel den typiske "snillere" bånddiskant-konstruksjonen. Er jo klart at liker man ikke lydsignatur i foreksemepel en Klipsch med 0 timer på teller'n, kommer man heller aldri til å elske den ( ut i fra nøyaktige samme plassering, romakustikk, elektronikk, kabler og what have you! Derimot er det vel få med normale, og stuevennlige høyttalere som IKKE/ALDRI har erfart at bassen forandrer i liten eller stor grad. Mer snert, dypere, evnt. mer rumlete. Forandring etterhvert som oppheng etc, mykner opp.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Vallhall, det er ikke så enkelt.
    Mjusiker'n forklarer jo det hele på en forbilledlig måte! :-D

Stol heller på den du, iforhold til at "ørene blir tilvendt ny lyd".

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Ja hva mener menigheta?. Er det bevist at høytalere spiller bedre med innspilling?, eller kan det være så enkelt at ørene blir tilvent ny lyd?
    Ja det er bevisst..) forsett bare med innspillingen.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    men når de kom, så kom de godt

Thats what she said!:twisted:
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Stol heller på den du, iforhold til at "ørene blir tilvendt ny lyd".
    Så du mener at dette ikke er en problemstilling ved lytting til kjennt/ny musikk via et kjennt innspillt / nytt uinspillt anlegg?

Det er vel egentlig bare høytaler delen som skal diskuteres i denne tråden, men med tanke på hvordan ny musikk kan oppfattes forskjellig fra første til n'te gangs gjennomlytting, så synes jeg det er litt merkelig hvis ikke lydsignaturen til en høytaler også kan oppfattes forskjellig etter en tilvennings periode.

Hvor mye forskjell innspilling av høytaler har å si for frekvens respons osv over tid burde jo være ganske så målbart med måleinstrumenter og burde vel være ganske enkelt å bevise. Hvor mye en tilvennings periode for lytteren har å si, det er vel ganske vanskelig / umulig å ha noen klare tall verdier og beviser på.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvor mye forskjell innspilling av høytaler har å si for frekvens respons osv over tid burde jo være ganske så målbart med måleinstrumenter og burde vel være ganske enkelt å bevise. Hvor mye en tilvennings periode for lytteren har å si, det er vel ganske vanskelig / umulig å ha noen klare tall verdier og beviser på.
    Jepp, og dette er også allerede bevist. Noen linket til målinger i en tråd tidligere denne uken, men jeg er for lat til å søke den opp. Akkurat som trådstarter var for lat til å søke opp tråder om samme emne

Ikke bare endrer høyttalerne seg over tid, men også fra hver gang du starter å spille til det har gått noen minutter vil de endre seg smått, viser målinger.

Ørene våre tilvenner seg nye lyder på sekunder og mindre

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik at både høyttalere og ører "spilles inn". Vet ikke om det var galnes som linket til målingene av noen midbass elementer som endret fs ca 10%, fra ca56hz til ca50, men jeg tror nok innspillingen av ørene er den mest signifikante delen i en verden der folk hører forskjell på høyttalerkabler og høyttalerene kan låte bra en dag og dårlig en annen dag... Kommer an på humør, setting osv.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innspilling ligger i høyttaleren,ny kant kan ofte være stiv så den må "myknes opp" om jeg ikke tar feil mine klipsch syns jeg spiller mye bedre nå enn det de gjorde :twisted:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...talere-18.html
    Her er 18 sider med diskusjon med første innlegg i 2005 og siste i 2012:-D

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er slik at både høyttalere og ører "spilles inn". Vet ikke om det var galnes som linket til målingene av noen midbass elementer som endret fs ca 10%, fra ca56hz til ca50, men jeg tror nok innspillingen av ørene er den mest signifikante delen i en verden der folk hører forskjell på høyttalerkabler og høyttalerene kan låte bra en dag og dårlig en annen dag... Kommer an på humør, setting osv.
    Ikke meg, spørs om det ikke var timc, orso eller noen.

Vil heller våge meg på å si at sinnet kanskje må venne seg til det, fremfor ørene mtp hvor lettpåvirkelig vi er av humøret. Når en er svært ivrig og begeistret vil man lytte etter det gode. Er man skeptisk lytter man etter det dårlige. Etter hvert har vi tilvendt hodet vårt at dette har vi kjøpt og da tillater vel sinnet vårt at vi hører det vi hører, alt avhengig av dagshumør

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette også en myte som har blitt en vedtatt sannhet i hjemmelydverdenen?

Ett kjapt googlesøk på nett fant noen troverdige kilder:

Paul Barton, mannen bak PSB sier følgende
    Barton talks about the supposed break-in effect of components that has become so popular in audio today. Break-in refers to running components for a long time (sometimes hundreds of hours) to the point where their components "settle" into their proper operating mode. Barton doesn’t doubt that some components do change subtly, but he thinks that the major improvements people think they’re hearing aren’t in the components at all. Barton doesn’t doubt that people are hearing these changes, but thinks that what they’re hearing is actually brain break-in.

Barton has examined his own speakers to test this. He has taken a Stratus Gold loudspeaker, built and measured some ten years ago, and re-measured it today. The deviation is slight, perhaps 1/4dB at most. Although that deviation can possibly be heard, it is certainly not a huge difference that one may attest to hearing. Instead, Barton surmises that the difference in sound that people are hearing over time is conditioning of the brain. He cites experiments done with sight that indicate the brain can accommodate for enormous changes fairly quickly and certainly within the hundreds of hours that audiophiles claim changes occur in. Could this apply to hearing, too? Barton thinks that more often than not, what happens is that the changes in perceived sound that are attributed to component break-in are simply the brain becoming accustomed to the sound. He warns listeners not to fool themselves.
    SoundStage! - A Day at the NRC With Paul Barton of PSB Speakers (3/2000)

Dr Sean E.Olive - Director of Acoustic Research for Harman International
    As far as "breaking in" the loudspeakers, this should have no effect on the performance or sound quality of the speaker; unfortunately this one of the many audiophile myths that, in most cases, has little scientific merit. Of course, over time, you may perceive the speakers have changed or improved because you may have adapted to their sound. That is a psychological effect that is not related to any physical change to the loudspeaker itself.
    Audio Musings by Sean Olive
    Breaking in new Speakers | Stereophile.com

Så. Målbart, ja. Hørbart, mest sannsynlig ikke. Som OP innleda tråden med, ørene blir tilvent høyttalerene, det skjer uansett like store eller større lydmessige endringer på høyttalerene underveis.

En informativ tråd fra avforumet som godt kan leses mtp myter og lyd;

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så du mener at dette ikke er en problemstilling ved lytting til kjennt/ny musikk via et kjennt innspillt / nytt uinspillt anlegg?

Det er vel egentlig bare høytaler delen som skal diskuteres i denne tråden, men med tanke på hvordan ny musikk kan oppfattes forskjellig fra første til n'te gangs gjennomlytting, så synes jeg det er litt merkelig hvis ikke lydsignaturen til en høytaler også kan oppfattes forskjellig etter en tilvennings periode.

Nei, det mener jeg ikke.
    Beklager det, om jeg har uttrykt meg litt uklart?
    Det jeg spesifikt tenkte på, var at høyttaleren i seg selv vil spille bedre etter en innspillingsperiode, les oppmykning av kantoppheng / spider.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OmnomNom, knask knask

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg av Protet. Paul Barton er til å stole på.

B&W skriver f.eks at deres høyttalere har innspillingstid på maks 20 timer. Resten er tilvenning. Kanskje noen høyttalere trenger litt mer tid, men flere hundre timer eller 1000 timer som f.eks noen oppgir er useriøst. Spørs om ikke det sies for at kundene ikke skal bruke angrefristen......

Men så kommer muligens et annet aspekt inn. Nemlig at høyttalerne trenger å bli stuevarme dersom de har blitt oppevart kaldt. Kanskje noen dager eller en uke hvis dette stemmer.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Godt innlegg av Protet. Paul Barton er til å stole på.

B&W skriver f.eks at deres høyttalere har innspillingstid på maks 20 timer. Resten er tilvenning. Kanskje noen høyttalere trenger litt mer tid, men flere hundre timer eller 1000 timer som f.eks noen oppgir er useriøst. Spørs om ikke det sies for at kundene ikke skal bruke angrefristen......

Men så kommer muligens et annet aspekt inn. Nemlig at høyttalerne trenger å bli stuevarme dersom de har blitt oppevart kaldt. Kanskje noen dager eller en uke hvis dette stemmer.
    Jeg tipper innspillingstiden på diverse klipsch høyttalere samsvarer med tiden det tar å ødelegge hørselen i diskantområdet ˆˆ hohoho

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interesant at det nevnes klipsch horn over, da de fleste kompresjonsdrivere ikke kan spilles inn overhode kan ikke si for sikkert hva angår de i reference serien men tviler..
    forandringen kommer nok mest sansynlig fra wooferen som bryter opp oppover i større grad før spideren løsner.
    ellers, de høyttalerene jeg har hatt innom som har hatt størst behov for innspilling har som regel vært de teknisk dårligste. f.eks ufornuftig høye delefrekvenser etc. (oppbrytning er det værste av alt!)

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe herk med den tilvendingstiden på høyttalere. Uheldigvis er den alltid lenger på nye høyttalere enn brukte, og jeg har en uvane med å kjøpe en del nytt.
    Det tok 2 uker før jeg var forenelig med lyden i SA Ranger Masterene jeg kjøpte, og jeg måtte tilvenne meg lyden både på nattestid mens jeg sov, og mens jeg var på jobb.. :cry:

Det er en kjempefordel med alle brukte høyttalere jeg har kjøpt, de kommer ferdig tilvendt til mine ører
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg trur absolutt ikkje me skal undervurdera våres evne til å venna oss til ting (lyd) eller å finna mønster, lydar, tonar osv i alt. Me gjer det på alle andre områder i livet, så det er vel ingen grunn til at det ikkje skulle vera ein psykologisk tilvenningseffekt også på dette området.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •