Innspilling av høytalere: sitter det i hodet eller i høytalerene...eller både å? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Legg også merke til at "innspilling" ALLTID er til det bedre.
    Folk beskriver alltid høyttaleren sin som bedre når den er innspilt.

Har aldri lest om noen som synes den tighte fine bassen er blitt løs og pløsete.
    At det kjappe stramme er blitt upresist og udefinert.

Lurer på om det også kan være et tegn på at det er noe psykoakustisk som skjer. Siden det ALLTID er snakk om en forbedring.

Finnes mange ting her i huset som bare blir dårligere og dårligere etter hvert som det blir brukt. Men i HiFi-verden er det som regel alltid snakk om at ting blir bedre og bedre.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Finnes mange ting her i huset som bare blir dårligere og dårligere etter hvert som det blir brukt.
    Håper ikke kona di leser dette.. :wink:

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjent sak at "innspilling", eller vanlig bruk, øker Cms parameteren, altså driverens mekaniske ettergivenhet. Dette fører til at driverens resonansfrekvens synker noen Hz, noe som er gitt av følgende uttrykk (Thiele/Small):

Årenes gang vil også påvrike Cms ettersom oppheng osv. eldres og blir mindre fleksibelt. Noe hokus pokus utover dette er det ikke

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Noe herk med den tilvendingstiden på høyttalere. Uheldigvis er den alltid lenger på nye høyttalere enn brukte, og jeg har en uvane med å kjøpe en del nytt.
    Det tok 2 uker før jeg var forenelig med lyden i SA Ranger Masterene jeg kjøpte, og jeg måtte tilvenne meg lyden både på nattestid mens jeg sov, og mens jeg var på jobb.. :cry:

Det er en kjempefordel med alle brukte høyttalere jeg har kjøpt, de kommer ferdig tilvendt til mine ører
    Dette var merkelig, lurer på om det kan være det at du vet at nye høyttalere er nye mens du vet at brukte høyttalere er innspilt og derfor instiller hjernen din seg på dette? ^^

Fra spøk til alvor. Dersom man kjøper brukte høyttalere og synes dem låter dårlig så er det sannsynligvis fordi man ikke liker lyden, det samme gjelder også nye høyttalere...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe har selv byttet diskant drivere på klipsch! spilt på de i et par år så byttet om på en halvtime og JA de trenger en del timer på innspilling, Bassen trenger også lang tid på og "løsne" opp litt...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt rf82 innspilte mot nye side ved side og forskjellen er STOR

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke var det du byttet ut?
    de i heritage har hvertfall ingen innspillingstid! det skjønner man når man ser på delene de består av.
    bob crites skriver og at driverene han selger har en innspillingstid på et halvt sekund
    mulig reference er annerledes, men da er de isåfall utradisjonelle.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte Earl Geddes hvor lang innspillingstid det var på høyttalerne hans. Fikk til svar at det var ingen.
    Han bruker kompresjonsdriver i diskanten.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Spiller bedre når det er myket opp indre oppheng som regel. Det er den enkle forklaringen jeg har lest meg til her og andre steder på det store nettet, det krever tid med innspilling, tid er avhengig av konstruksjon/produsent Og, ja du hører forksjell. Mine Xtz 99.26 brukte lang tid, men når de kom, så kom de godt

Samme oppfatning hadde jeg også på 99.36. De låt rett og slett crappy som nye og jeg vurderte faktisk å sende de tilbake. Etter et par hundre timer så var di de beste høyttalerne jeg har hatt her hjemme til musikk avspilling. Angrer faktisk enda at jeg solgte de.. :-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Samme oppfatning hadde jeg også på 99.36. De låt rett og slett crappy som nye og jeg vurderte faktisk å sende de tilbake. Etter et par hundre timer så var di de beste høyttalerne jeg har hatt her hjemme til musikk avspilling. Angrer faktisk enda at jeg solgte de.. :-)
    Er det ikke disse som står og spiller så vakkert hos meg her nå?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine ble vel solgt til "Teddytusen" mener jeg og huske.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Mine ble vel solgt til "Teddytusen" mener jeg og huske.
    Ah, mye mulig Er så lenge siden, så husker ikke helt hvem jeg kjøpte mine av Første høyttalerne jeg har hatt som ikke har gjort så oppgraderingsspøkelset har kommet på flere år Nå har jeg dog bestemt meg for å oppgradere en gang i fremtiden. Da til 100.49 eller den tilsvarende stativhøyttaleren

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde disse i walnut jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Noe herk med den tilvendingstiden på høyttalere. Uheldigvis er den alltid lenger på nye høyttalere enn brukte, og jeg har en uvane med å kjøpe en del nytt.
    Det tok 2 uker før jeg var forenelig med lyden i SA Ranger Masterene jeg kjøpte, og jeg måtte tilvenne meg lyden både på nattestid mens jeg sov, og mens jeg var på jobb.. :cry:

Det er en kjempefordel med alle brukte høyttalere jeg har kjøpt, de kommer ferdig tilvendt til mine ører
    Her er du inne på noe vesentlig! Når man kjøper brukte høyttalere burde det være en tilvending/innspillningstid hvis det var hjernen som var årsaken.
    Jeg kjøpte nye høyttalere, syntes de låt jævlig i forhold til de i buttikken. Lånte dem vekk og dro på ferie. Nå er de noen av de beste høytalerne jeg har hatt uten at jeg har hatt tilvendingstid.

Det er betydelig mer bass og varmere klang når de har spillt i 2-300 timer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvilke var det du byttet ut?
    de i heritage har hvertfall ingen innspillingstid! det skjønner man når man ser på delene de består av.
    bob crites skriver og at driverene han selger har en innspillingstid på et halvt sekund
    mulig reference er annerledes, men da er de isåfall utradisjonelle.
    RF! Rognlien i fidelity snakker om rundt 1000timer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange har høyttalerne og sweetspot på nøyaktig samme plass når de "sammenligner" innspillingstid? Eller hva med akustikken i rommet, er det 100% lik?
    En liten forskell i plassering, teppet på gulvet eller gardiner er nok til å skape langt større forskjeller enn timer med innspilling.

Som regel sammenligner ikke folk epler og epler.

Det var også tilbakemeldinger fra folk at Midgard forsterkere endret seg med innspilling. Midgard gjorde da en direkte sammenligning mellom en uinnspilt og innspilt forsterker. Resultatet var null forskjell.

Folk innbiller seg mye rart og enkelte ser ikke ut vil å være villig til å innrømme at man ikke kan frigjøre seg fra bias. Alt man opplever er sant og reelt for de.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta et eksempel. I går flyttet jeg min subwoofer ca 7cm til venstre og det førte til at den spiller mer eller mindre dønn flatt i samspill med frontene fra 100hz og ned til 24hz. Det oppsto en dip rundt 130 hz, men den er ikke like tydelig som diper dypere i bassområdet. Før jeg flyttet den spilte den med slakk avrulling fra ca 35hz og hadde en dip rundt 90hz som er en del mer merkbart. Det var overhodet ikke liv i den ved 20hz slik som det er nå...

Legg merke til at dette var ved å flytte subwooferne noen få cm lenger fra sideveggen. I tillegg kjørte jeg testtoner osv for å bekrefte det som skjedde... Ingen innspilling har så drastisk innvirkning på lyden som dette enkle grepet hadde...

Det vi savner her er målinger av ferdig innspilt vs nytt... Da tenker jeg ikke nødvendigvis på enkeltelementer som vist tidligere, men av en faktisk høyttaler i et faktisk rom...

Angående målingene av enkeltelementer så kan man enkelt plotte inn uinnspilt vs innspilt dataene i speakerbox/winisd og se at forskjellene ikke akkurat kan kalles massive. Og når man i tillegg legger til rom osv da så blir forskjellen mer eller mindre neglisjerbar.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Er ikke dette også en myte som har blitt en vedtatt sannhet i hjemmelydverdenen?

Ett kjapt googlesøk på nett fant noen troverdige kilder:

Paul Barton, mannen bak PSB sier følgende

SoundStage! - A Day at the NRC With Paul Barton of PSB Speakers (3/2000)

Dr Sean E.Olive - Director of Acoustic Research for Harman International

Audio Musings by Sean Olive
    Breaking in new Speakers | Stereophile.com

Så. Målbart, ja. Hørbart, mest sannsynlig ikke. Som OP innleda tråden med, ørene blir tilvent høyttalerene, det skjer uansett like store eller større lydmessige endringer på høyttalerene underveis.

En informativ tråd fra avforumet som godt kan leses mtp myter og lyd;

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Et kjappt googel søk vinner ikike denne diskusjonen

En høytaler er bygget opp med beveglige deler som er fiksert til chassie. Det er helt innenfor å høre at det blir (ex. mine 99.26) en markant endring etter noen lange timer med spilling. Det er mien ører, en plausibel forklaring og dermed sant, hjemme hos meg. Min bror var og hørte på dem når de var nye, var ikke overbvist. Han kom tilbake etter neon uker og var stille, lenge, og sa vel noe i stil med wow. Mao mine ører som kunne ha blitt tillvant, og hans ører som ikke var det konkluderte med det samme. Mye mer dynamikk i høytaleren, bassen gikk fra litt platt til fyldig/dyp og definert. Det var vel den mest markante og definerbare forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis

Det vi savner her er målinger av ferdig innspilt vs nytt... Da tenker jeg ikke nødvendigvis på enkeltelementer som vist tidligere, men av en faktisk høyttaler i et faktisk rom...

Siden rombidraget er linært i forhold til utnivået til høyttalerne, så skjønner jeg ikke helt hva mer informasjon du skal få ut av en slik måling, kontra løse elementer.

10% reduksjon i Fs må jo nødvendigvis gi dypere bass, forutsatt at høyttaleren i utgangspunktet er laget etter innspillte T/S.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Et kjappt googel søk vinner ikike denne diskusjonen

En høytaler er bygget opp med beveglige deler som er fiksert til chassie. Det er helt innenfor å høre at det blir (ex. mine 99.26) en markant endring etter noen lange timer med spilling. Det er mien ører, en plausibel forklaring og dermed sant, hjemme hos meg. Min bror var og hørte på dem når de var nye, var ikke overbvist. Han kom tilbake etter neon uker og var stille, lenge, og sa vel noe i stil med wow. Mao mine ører som kunne ha blitt tillvant, og hans ører som ikke var det konkluderte med det samme. Mye mer dynamikk i høytaleren, bassen gikk fra litt platt til fyldig/dyp og definert. Det var vel den mest markante og definerbare forskjellen.
    Tja, noe mer hold i det enn i anekdoter.

Fra B&Ws manual til 600-serien:
    Running-in Period
    The performance of the speaker will change subtly
    during the initial listening period. If the speaker has
    been stored in a cold environment, the damping
    compounds and suspension materials of the drive
    units will take some time to recover their correct
    mechanical properties. The drive unit suspensions will
    also loosen up during the first hours of use. The time
    taken for the speaker to achieve its intended
    performance will vary depending on previous storage
    conditions and how it is used. As a guide, allow up to
    a week for the temperature effects to stabilise and
    15 hours of average use for the mechanical parts to
    attain their intended design characteristics.
    However, longer run-in periods (as long as a month)
    have been reported and there is evidence to suggest
    that this has little to do with the speaker changing and
    more to do with the listener getting used to the new
    sound.
    This is especially so with highly revealing
    speakers such as these where there may be a
    significant increase in the amount of detail compared
    with what the listener has previously been used to; the
    sound may at first appear too "up front" and perhaps
    a little hard. After an extended period of time the
    sound will seem to mellow, but without losing clarity
    and detail.
    Min utheving.

Så. 2 høyttalerprodusenter og en dr lydnerd vs anekdoter på avfomuet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •