KEF R100, KHT3005SE eller SA Talent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF R100, KHT3005SE eller SA Talent

Hei!

Har et aldri så lite dilemma, er på jakt etter nye høytalere som også kan fallle i smak hos fruen i huset, men valgene er mange. Etter mye om og men så har jeg kommet frem til KEF R100, KEF KHT3005SE eller SA Talent (Saxo 1), men er også åpen for innspill.

KEF R100 og SA Talent vil foreløpig bli 2.1, med påbygg på et senere tidspunkt, når jeg eventuelt igjen får plass til gulvstående fronter.
    Fikk testet R100 en dag, synes selv de spilte utrolig bra, men nå er ikke jeg den største kjenningen av lyd. Får med meg Talent imorgen så får jeg litt å sammenligne med.

Har hørt mye bra om KEF KHT3005SE herfra og tester på nettet, men jeg var innom Soundgarden og de hadde ikke mye godt å si om de ihvertfall, så en blir litt i tvil.

Noen innspill/råd når det kommer til disse tre? Evt. andre oppsett?

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke uttale meg alt for bombastisk her, men utifra det jeg ser fører ikke soundgarden KEF, ser de har noen stativer inne men ikke høyttalerne. Utifra det jeg vet om importen av disse tror jeg nok de kan få tak i dem men siden de ikke har det som en del av sitt faste sortiment, er sjangsen omtrent 0 for at de vil si noe godt om dem.

Jeg har vært på samtlige hifisjapper i Oslo og Stavanger og kun en eneste gang har jeg hørt noen snakke positivt om et produkt de ikke selv fører, når det er tydelig at du skal ha noe i samme kategori. Dette var Hifiklubben i Marcus Thranes gate hvor selger mente de kanskje ikke hadde noe som kunne matche Audio Physics Padua RR til den prisen jeg kunne få dem for. Dette er vel 6-7 år siden eller noe. Da jeg derimot var tilbake noen uker senere og hadde mine øyne på noen JMlab Electra og egentlig bare skulle innom dem for å skaffe en Denon forsterker var det mye mas om hvor mye bedre høytalerne de hadde var enn JMlabene, når jeg dog hadde kjøpt dem og kom tilbake og møtte samme selger, var det ikke måte på hvor fine de var og hvor godt de ville matche Denon forterkeren.
    Alle andre steder har jeg bare opplevd klaging når jeg har snakket om produkter. Det som går igjen oftest er at høyttaler X far butikk X egentlig lurer meg til å tro at den har fin lyd, men at den egentlig ikke har det selv om det er det jeg hører. Makan til sludder trenger du ikke lete lenge etter, det er bare å gå til neste hifisjappe og snakke om høyttaler Y fra butikk Y som var den som kritiserte X.

Grunnen til at jeg skriver dette er at du ikke skal bry deg for mye om hva disse selgerne sier da de er nettopp det... selgere som lever av å selge deg sine produkter og ikke alle andres.
    Jeg foreslår at du heller bruker dine egne ører og hører på høyttalerne selv.

Når dette er sagt synes jeg personlig det er meget bra lyd i KEF R100 og føler ikke at du egentlig kan gå veldig feilmed de, men akkurat som noen kalte seg Dali fanboy i en annen tråd, må nok jeg kalle meg Kef-fanboy. Når det er sagt synes jeg også Dali Ikon har meget bra høyttalere og det samme vil jeg si om Audio Physics. Focal (tidligere JMlab) synes jeg lager gode høyttalere i de dyrere prisklassene men er ikke så imponert med de billigere modellene deres.

Kef sin 3005 serie har jeg ikke hørt, men min erfaring med slike små søte satelitthøyttalere er at de kommer litt til kort med en gang det er snakk om musikk. Det funker fint til musikk og film på datarommet men i stua blir det litt tynt og magert. Har som sagt ikke Hørt Kef sine, men har hørt Focal sine, M&K sine, B&W sine og Argon sine og alle mangler det samme på musikk i mine ører.

Da har jeg sagt mitt og nærmest som vanlig er vel inlegget litt for langt og lese slik at folk synes det blir kjedelig og dropper å lese det
    I alle fall lykke til med høyttalerjakten.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det stor forskjell i pris på høyttalerne du har nevnt opp.

Hvilken forsterker og kilde bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Nå skal jeg ikke uttale meg alt for bombastisk her, men utifra det jeg ser fører ikke soundgarden KEF, ser de har noen stativer inne men ikke høyttalerne. Utifra det jeg vet om importen av disse tror jeg nok de kan få tak i dem men siden de ikke har det som en del av sitt faste sortiment, er sjangsen omtrent 0 for at de vil si noe godt om dem.........
    Takker for tilbakemeldingen:-D

Har opplevd det samme som du nevner her, med forhandlere som klager på merker de ikke selv fører. Men når det kommer til KHT3005SE så hadde de det selv inne, men forstod ikke hvorfor det solgte (visstnok). Interessen for 3005 kom vel fordi Soundgarden hadde tilbud på 7999,- (ned fra 16,700 something), men realistisk sett så har de solgt dem for rundt 10-12 lenge.

Har selv fått en aldri så liten forelskelse til KEF selv, etter bare å ha hørt på R100 i et par dager, så får se hvordan SA Talent presterer idag

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Her var det stor forskjell i pris på høyttalerne du har nevnt opp.

Hvilken forsterker og kilde bruker du?
    Alle tre ligger omkring 8000, med SA Talent på rundt 5000 - alt under 10000 er fint.

Per dags dato har jeg Yamaha RX-V457, som skal byttes etterhvert.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjaddaa
    Alle tre ligger omkring 8000, med SA Talent på rundt 5000 - alt under 10000 er fint.

Per dags dato har jeg Yamaha RX-V457, som skal byttes etterhvert.
    Men kht3005se er jo en surroundpakke som ikke kan måle seg med Kef R100 i stereo. Du vil også få mye mere ut av R100 med en bedre receiver, eller aller helst stereoforsterker, da eventuelt med ht-inngang.

Du bør også ta med deg Dynaudio X12 som kandidat. Disse spiller meget bra, og bør være en bedre kandidat til R100 enn kht3005se som er en surroundpakke og SA Talent som er en surroundhøyttaler/vegghøyttaler. Disse har omtrent like høy waf som R100(spessielt i sort eller hvit høyglans), noe jeg tror fruen din ville sette pris på. De selges på Soundgarden for rundt 6-7k, avhengig av finish.

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til hva som er waf er det nok også forskjeller ute og går. For å si det på den måten når jeg nå skaffet meg KEF R900 slo fruen fast at ikke pokker om jeg fikk ha hvit eller svart høyglans. Fikk værsågod velge de i valnøtt. Ikke at jeg klager på det da jeg synes trefargene er mye finere, annet enn at slikt måtte bestilles og ta lenger tid.

Nå er det kanskje ikke slik at jeg har den mest normale samboer heller. Hun er jo av den oppfatning at små vegghøyttalere er det styggeste som finnes. Hun er også av den oppfatning at stor høyttaler (dog ikke cw og PA) er bedre enn liten for da er det ingen som tror at du har høyttaler av annen grunn enn at den har skikkelig fin lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Men kht3005se er jo en surroundpakke som ikke kan måle seg med Kef R100 i stereo. Du vil også få mye mere ut av R100 med en bedre receiver, eller aller helst stereoforsterker, da eventuelt med ht-inngang.

Du bør også ta med deg Dynaudio X12 som kandidat. Disse spiller meget bra, og bør være en bedre kandidat til R100 enn kht3005se som er en surroundpakke og SA Talent som er en surroundhøyttaler/vegghøyttaler. Disse har omtrent like høy waf som R100(spessielt i sort eller hvit høyglans), noe jeg tror fruen din ville sette pris på. De selges på Soundgarden for rundt 6-7k, avhengig av finish.
    Litt av målet med dette ny kjøpet er å ha mulighet til et eventuelt påbygg på et senere tidspunkt (når jeg får plass igjen).

KHT3005SE ble aktuell fordi de er så små at de kan fint henge på veggen som 5.1 sånn det er nå.
    SA Talent ble tatt med rent design messig og med tanke på at de ikke bygger så mye ut og kan på et senere tidspunkt bli brukt som bakhøytalere.
    KEF R100 egner seg kanskje ikke så bra i stua hos oss, som bakhøytaler, som er den eneste "ulempen". Men i stereo så er den min favoritt.

Skal få sjekket ut Dynaudio X12, takk for tipset

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Når det kommer til hva som er waf er det nok også forskjeller ute og går. For å si det på den måten når jeg nå skaffet meg KEF R900 slo fruen fast at ikke pokker om jeg fikk ha hvit eller svart høyglans. Fikk værsågod velge de i valnøtt. Ikke at jeg klager på det da jeg synes trefargene er mye finere, annet enn at slikt måtte bestilles og ta lenger tid.

Nå er det kanskje ikke slik at jeg har den mest normale samboer heller. Hun er jo av den oppfatning at små vegghøyttalere er det styggeste som finnes. Hun er også av den oppfatning at stor høyttaler (dog ikke cw og PA) er bedre enn liten for da er det ingen som tror at du har høyttaler av annen grunn enn at den har skikkelig fin lyd.
    Helt sant, men nå har det seg sånn at jeg ikke har plass til gulvstående høytalere lengre, fordi tv-benken er i samme lengde som veggen der den står. Så det er ikke bare samboeren som er vrien, selvom hun synes KEF R100 er litt "stor" til å stå på tv-benken:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vet at sa talent koster 2500 PR STK? altså 10k bare for front og bak, så kommer senter osv osv utenom

se heller på denne, denne spiller faktisk rotta av kefpakka ( som du sikkert ikke får tak i lenger uansett? )

System Audio Saxo 8 høyttalerpakke - Hvit høyglans

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •