Hz-tone for å spille inn Klipsch RF-82 mkII - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om innspilling av høytalere så virker det som om noen har misforstått og tror at det er det er like viktig ogdet samme som innkjøring av en ny bilmotor...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Det får bli opp til ham men noen ganger velger jeg å tro at gamle gubber vet minst like mye som guttunger.
    btw, Håkon Rognlien er bare noen få år eldre en meg, hvis det var det du siktet til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Og når alle nå har uttalt seg om hvor viktig innspilling er skulle jeg gjerne sett en god forklaring på hvorfor dette er bra.
    Ser de fleste snakker om å myke opp elementene, men ut ifra den enkle fysikken jeg kan vil dette bety at man kan få deformeringer letter når man spiller høyt noe som etter alle lover jeg skjønner betyr at man kan få større forvrengning som jo ikke er ønskelig.

Hvorfor bruker f.eks. B&W kvelar i mellomtiden, i hvertfall ikke for at den skal bli myk fort.

Dere som kan mest om dette får se og i meg en plausibel forklaring, for den mest logiske forklaringen er at du rett og slett vender deg til høyttalerne. Og det å vende seg til lyden er viktig, fikk et par godt brukte Sennheiser HD25 av min far og første halvåret had jeg ikke mye sansen for dem, men nå noen år senere er det noe av det beste jeg vet.
    Altså; selve "conen" har et "oppheng" av gummi. Dette "opphenget" av gummi er det som ligger ytterst mot kabinettet. Det er INGEN som lager dette av Kevlar. Dette "opphenget" må mykes opp. Selve "conen", eller membranen skal IKKE mykes opp. Noen lager membranen av kevlar, uten at dette nødvendigvis er det beste. Men det har ingen ting med innspilling å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Plasserer du høyttalerene mot hverandre, legger ei dyne over begge, og skrur volumet godt opp, så skal du kunne kjøre høyttalerene ganske hardt uten å høre så mye til dem.
    Dette gjør at det går "fortere" i den forstand at det kan spille lenge, med mye volum uten at du terroriserer hele huset.

Om du ikke gjør dette, men spiller i fase med høyttalerne plassert normalt, så tar det nøyaktig like mange timer med den metoden som metoden nevnt ovenfor.

Hvis Håkon Rognlien mener noe annet, så bør han ta seg et kurs i fysikk.

PS: fant et par andre morsomme innlegg fra noen andre tidligere om samme emne:

Start på lavt volum i noen timer, og null bass, diskant. Øk volum og bass/diskant med noen timers mellomrom. Spill variert musikk. Alt fra klassisk til Disco og Rock. Spill inn i 20 timer ca. Det burde holde.

Still inn radioen din mellom to kanaler slik at du bare får sus.
    La dette stå å surre på meget lavt volum. Er det BRA høytalere er de ikke ordentlig spilt inn før etter 2 uker 24/7. (personlig synes jeg det er hakket lenge)

:lol:
    Rare greier, Tigerberget! Du har jo litt peiling. Hvorfor kverulerer du på dette? Altså; når du setter høyttalerne mot hverandre i motfase, så går det ene elemntet inn mens det andre tilsvarende elementet går ut. Det blir som å pisse i motvind eller i medvind, ser du ikke det? Dersom det ene elementet vil trekke seg inn akkurat når det andre elementet dytter ut, ....ja, da hjelper de hverandre. + og -, - og +. De suger og dyter hverandre, bevegelsen blir langt større, og dermed blir "oppmykingen" mye mer effekiv. Helt enkelt, og ingen mystikk.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss... heksejakt?

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner hva du mener, men en høyttaler oppfører seg slik:
    Spiller du lavt, vandrer membranene lite.
    Spiller du høyt vandrer de mye.

Hvorfor skal denne dytt og sugeeffekten få innspillingen til å gå dobbelt så fort som den opprinnelige påstanden er?

Hva er det som gjør at det går fortere?

Skjønner du ikke at det er en idiotisk påstand, hele motfaseprosjektet?

Hvorfor trenger en menbran drahjelp av den andre for å skape bevegelse når du bare kan spille høyere mens høyttalerne står i fase?

....går det forresten dobbelt så fort hvis du setter på en 100hz tone i steden for en 50hz tone? :lol:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •