Hz-tone for å spille inn Klipsch RF-82 mkII - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Det går jo ikke dobbelt så fort, haha.

Membranene beveger seg ikke i dobbel hastighet fordi om den ene er i motfase?...og større vandring på membranene får du ved å justere lydvolumet høyt nok.

Ja, du får mindre omgiveleselyd. Helt korrekt.
    Nei. Det går ikke fortere.
    Membranene beveger seg jo i samme hastighet ved samme kildemateriale om den ene er i motfas eller ikke. :lol:
    Du var nå veldig så overbevist om dette. Har du noen kilde å henvise til eller er dette bare noe du vet?

Dog det mangler et viktig poeng i metoden som er tipset om ved å sette høyttalerne mot hverandre. Skal det ha noen effekt, bortsett fra at lyden ikke blir for plagende høy, må vel være at man bør kjøre i mono for å være sikker på at signalet fra den ene kanalen faktisk er "fasevendt".

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, dette med innspillingstid er et veldig omdiskutert tema... Selv er jeg av den oppfatning av at så lenge du spiller så elementene får riktig temperatur over en liten periode (10-20min) så er de ferdig innspilt. Det er iallefall dette målinger av ts parameter på basselementer og slikt indikerer. Diskanter og mellomtoner blir enda fortere innspilt fordi diskantene krever mye mindre sving for å bli innspilt og ts parameterne endrer seg mye mindre på høye frekvenser enn lave...

En annen ting er det at TS parameterne på basselementer endrer seg like mye ift. Romtemperatur som det de gjør med innspilt vs ny så innspilling er mildt sagt oppskrytt... I tillegg så tåler et basselement mer når det er uinnspilt enn når det er innspilt...

Den lange innspillingstiden på Klipsch har ikke så mye med at høyttalerne skal spilles inn å gjøre... Det viktige er at DU venner deg til lyden og lærer å like den

Ellers skulle jeg gjerne sett grafer på innspilt vs. ny Klipsch RF82...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Du var nå veldig så overbevist om dette. Har du noen kilde å henvise til eller er dette bare noe du vet?
    Det har med fysikk å gjøre... Dersom man hadde fått dobbel hastighet på elementene så hadde jo 20hz blitt 40hz, 50hz blitt 100hz osv... Dette skjer ikke da høyttalerne spiller av det signalet de får tildelt.

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når alle nå har uttalt seg om hvor viktig innspilling er skulle jeg gjerne sett en god forklaring på hvorfor dette er bra.
    Ser de fleste snakker om å myke opp elementene, men ut ifra den enkle fysikken jeg kan vil dette bety at man kan få deformeringer letter når man spiller høyt noe som etter alle lover jeg skjønner betyr at man kan få større forvrengning som jo ikke er ønskelig.

Hvorfor bruker f.eks. B&W kvelar i mellomtiden, i hvertfall ikke for at den skal bli myk fort.

Dere som kan mest om dette får se og i meg en plausibel forklaring, for den mest logiske forklaringen er at du rett og slett vender deg til høyttalerne. Og det å vende seg til lyden er viktig, fikk et par godt brukte Sennheiser HD25 av min far og første halvåret had jeg ikke mye sansen for dem, men nå noen år senere er det noe av det beste jeg vet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er veldig mye gamle myter i 'hifi' verden som egentllg er ganske fjerne fra fysikkens regler. Største hintet er kanskje at tilhengerne av disse mytene forsvarer dem mer etter en religiøs linje enn vitenskapelige utprøvde fakta.

Bare og nyte høytalerne dine xgitta de spiller nok fletta av mye rett ut av esken :-)

Hz toner ser jeg heller på som et verktøy for og analysere rom noder og finnr potensielle akustiske forbedringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Og når alle nå har uttalt seg om hvor viktig innspilling er skulle jeg gjerne sett en god forklaring på hvorfor dette er bra.
    Ser de fleste snakker om å myke opp elementene, men ut ifra den enkle fysikken jeg kan vil dette bety at man kan få deformeringer letter når man spiller høyt noe som etter alle lover jeg skjønner betyr at man kan få større forvrengning som jo ikke er ønskelig.

Hvorfor bruker f.eks. B&W kvelar i mellomtiden, i hvertfall ikke for at den skal bli myk fort.

Dere som kan mest om dette får se og i meg en plausibel forklaring, for den mest logiske forklaringen er at du rett og slett vender deg til høyttalerne. Og det å vende seg til lyden er viktig, fikk et par godt brukte Sennheiser HD25 av min far og første halvåret had jeg ikke mye sansen for dem, men nå noen år senere er det noe av det beste jeg vet.
    Tror du har misforstått. Det er ikke membranen som skal mykes opp, men opphenget og sentreringsfjæren. Dette påvirker TS parametrene.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon, innspilling har ikke noe å si. Hvis du syns noen nye høyttalere låter skarpt og stivt, er det øret som må tilvennes. Ører er mer tilpasningsdyktige enn høyttalerelementer.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dog det mangler et viktig poeng i metoden som er tipset om ved å sette høyttalerne mot hverandre. Skal det ha noen effekt, bortsett fra at lyden ikke blir for plagende høy, må vel være at man bør kjøre i mono for å være sikker på at signalet fra den ene kanalen faktisk er "fasevendt".
    Trenger vel ingen kilde.
    De fysiske lovene taler for seg selv.
    Svingningene i membranene er konstant på samme musikken.
    Kun lydnivået øker eller begrenser vandringen, men hvis du vil spille inn den ene høyttaleren med bassen slående innover, så værsågod

Kanskje det går fortere hvis du setter på en gammel LP og spiller den av på 45 hastighet...? :lol:

Nei det gjør nok ikke det heller.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspilling er kanskje en kombinasjon av alle de sistnevnte argumenter. Selv nøyer jeg meg med normal spilling når jeg er tilstede og diverse testspor når det ikke er noen til stede som kan plages.

Når det så har gått noen uker lar jeg ørene lytte siden jeg er overbevist om at ørene er et langt bedre instrument enn noen måleinstrument som spyr ut kurver og tall.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel ingen kilde.
    De fysiske lovene taler for seg selv.
    Svingningene i membranene er konstant på samme musikken.
    Kun lydnivået øker eller begrenser vandringen, men hvis du vil spille inn den ene høyttaleren med bassen slående innover, så værsågod

Kanskje det går fortere hvis du setter på en gammel LP og spiller den av på 45 hastighet...? :lol:

Nei det gjør nok ikke det heller.
    Fælt så hårsår du virker da. Det var et enkelt spørsmål krevde et enkelt svar.

Når det gjelder den nevnte metode så er det vel den godeste Håkon Rognlien i Fidelity som ofte tipser om at dette kan korte ned innspillingstiden. Men han vet vel ikke så mye han heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Konklusjon, innspilling har ikke noe å si. Hvis du syns noen nye høyttalere låter skarpt og stivt, er det øret som må tilvennes. Ører er mer tilpasningsdyktige enn høyttalerelementer.

Helt feil. Her er måleresultater:

http://www.gr-research.com/burnin.htm

Over 10% endring i Fs synes jeg ikke er trivielt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt så hårsår du virker da. Det var et enkelt spørsmål krevde et enkelt svar.

Når det gjelder den nevnte metode så er det vel den godeste Haakon Rognlien i Fidelity som ofte tipser om at dette kan korte ned innspillingstiden. Men han vet vel ikke så mye han heller.
    Unnskyld, men dette ble bare litt morsomt for min del.

Som en digresjon så finnes det HI-FI skribenter som lovpriser innbrenning av kabler for å bedre den dialektriske spenningen som oppstår i kabelens isolasjon når signalene passerer.

Konklusjon: Man trenger ikke alltid tro på hva man leser.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld, men dette ble bare litt morsomt for min del.

Som en digresjon så finnes det HI-FI skribenter som lovpriser innbrenning av kabler for å bedre den dialektriske spenningen som oppstår i kabelens isolasjon når signalene passerer.

Konklusjon: Man trenger ikke alltid tro på hva man leser.
    Trenger du virkelig å unnskylde deg? Ikke for min del. Nå syntes jeg dog det er en viss forskjell fra digresjonen din til den noe enklere problemstillingen om hvordan innspilling kan gjøres raskere. Håkon Rognlien virker som en kar som har begge beina godt planta på jorda (hyggelig er han også) og han er ikke av typen som lirer av seg fraser av den du nevner her.

Og når alt kommer til alt er vi nok begge enige om at man ikke skal tro alt man leser.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Helt feil. Her er måleresultater:

http://www.gr-research.com/burnin.htm

Over 10% endring i Fs synes jeg ikke er trivielt.

Vi får se om testing kan påvise forskjell i et rom med ferdig oppsett og alt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du virkelig å unnskylde deg? Ikke for min del. Nå syntes jeg dog det er en viss forskjell fra digresjonen din til den noe enklere problemstillingen om hvordan innspilling kan gjøres raskere. Håkon Rognlien virker som en kar som har begge beina godt planta på jorda (hyggelig er han også) og han er ikke av typen som lirer av seg fraser av den du nevner her.

Og når alt kommer til alt er vi nok begge enige om at man ikke skal tro alt man leser.
    Plasserer du høyttalerene mot hverandre, legger ei dyne over begge, og skrur volumet godt opp, så skal du kunne kjøre høyttalerene ganske hardt uten å høre så mye til dem.
    Dette gjør at det går "fortere" i den forstand at det kan spille lenge, med mye volum uten at du terroriserer hele huset.

Om du ikke gjør dette, men spiller i fase med høyttalerne plassert normalt, så tar det nøyaktig like mange timer med den metoden som metoden nevnt ovenfor.

Hvis Håkon Rognlien mener noe annet, så bør han ta seg et kurs i fysikk.

PS: fant et par andre morsomme innlegg fra noen andre tidligere om samme emne:

Start på lavt volum i noen timer, og null bass, diskant. Øk volum og bass/diskant med noen timers mellomrom. Spill variert musikk. Alt fra klassisk til Disco og Rock. Spill inn i 20 timer ca. Det burde holde.

Still inn radioen din mellom to kanaler slik at du bare får sus.
    La dette stå å surre på meget lavt volum. Er det BRA høytalere er de ikke ordentlig spilt inn før etter 2 uker 24/7. (personlig synes jeg det er hakket lenge)

:lol:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er feil. Utsvinget øker nedover ved samme effekt inn. Selv spiller jeg inn basser på 1-5Hz over natten. Nesten maks utsving, og det med bare noen få volt input fra en signalgenerator.
    Du store! Vel, jeg har nå opplevd at spolen brant opp på noen få Hz med stort membranutsving, men det kan selvsagt ha noe med kvaliteten på elementet å gjøre. Da har vi tydeligvis forskjellige erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du store! Vel, jeg har nå opplevd at spolen brant opp på noen få Hz med stort membranutsving, men det kan selvsagt ha noe med kvaliteten på elementet å gjøre. Da har vi tydeligvis forskjellige erfaringer.

Bør kanskje legge til at dette er i friluft. Element liggende løst på benken. Har du en liten trykkammerkasse, kan det nok hende at inneffekten må være stor for å få maks utsving.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvem som bør ta seg et kurs i fysikk.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det får bli opp til ham men noen ganger velger jeg å tro at gamle gubber vet minst like mye som guttunger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør kanskje legge til at dette er i friluft. Element liggende løst på benken. Har du en liten trykkammerkasse, kan det nok hende at inneffekten må være stor for å få maks utsving.
    Nettopp, der er nok forklaringen. Elementet satt i en trykkammerkonstruksjon.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •