hva gjør hva i surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hva gjør hva i surround?

Hva gjør hvilke høyttalere i en 7 kanals kino? Senter lager stemmer har jeg forstått, fronter lager effekt(?) og bak lager alt som kommer bak, men hva er forskjellen på Surr Back og Surround? hva vil det hjelpe meg om jeg har et par side høyttalere? i steden for et par bakhøyttalere?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround kanalene er vel kanskje bedre beksrevet som side kanaler,
    Mener receivern min sine menyer kaller de for 'surround side' og surround back.

Ifølge dolby standarden så skal da side høytalerne (de som er med i 5.1) helst stå 90-110 grader fra sitte posisjon surround back (7.1) 122-135 grader.

Center er da 0 punktet.

Driver og eksperimenterer med og ha side høytalerne i 90° nå og det gir langt bedre 'surround' følelse enn før når de var en del lenger bak meg.

Hva de brukes til er vel egentlig opp til regisøren og hva han ser for seg, noen vil vel påstå at det kun skal rom effekts lyder i disse kanalene men 'yngre' regissører som wedon og michael bay gir en lang finger i dette i mange scener.

Om jeg har skjønt det rett (absolutt ikke noen garanti) så brukes egentlig den syvende kanalen til omtrent akkurat det samme som side kanalene men med 2 høytalere ekstra bak blir det langt mer jevn flyt på lyder som flytter seg gjennom de forskjellige kanalene og særdeles for filmer med lyd miksa for 7 kanaler om filmene bare er 5.1 må receivern gjette seg til fordeling mellom side kanaler og det kan fort bli et varierende resultat.

5.1 gjør vel allerede dette med senter høytalern for det går mer enn bare tale i den og.

Må og legge med enn disclaimer, jeg er absolutt ikke noen ekspert på dette så alt jeg sier kan være helt på jordet :-)

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så mye som skjer i 7.1-kanalene, men er ganske tøft på 7.1 innspillinger hvor f.eks et helikopter sirkulerer over huet på hovedpersonen etc

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •