Hvilken høyttaler og forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken høyttaler og forsterker?

Jeg har planer om å bruke ca 20 000 på høyttalere. Disse skal brukes til musikk, tv(også film og fotball) og playstation.

Jeg har allerede et par soner fra Sonos, så kommer til å koble høyttalerne på sonos-systemet.

Ser for meg at jeg trenger følgende.
    - 2 gulvhøyttalere
    - 1 forsterker
    - dac?

Har ikke tenkt noe på bakhøyttalere og sub da det ikke skal være hjemmekino. Av høyttalere tenker jeg på B&W cm8 eller 9, eller Dali mentor 5 eller 6. Forsterker ønsker jeg skal være NAD. Hva tenker dere om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av calle10
    Jeg har planer om å bruke ca 20 000 på høyttalere. Disse skal brukes til musikk, tv(også film og fotball) og playstation.

Jeg har allerede et par soner fra Sonos, så kommer til å koble høyttalerne på sonos-systemet.

Ser for meg at jeg trenger følgende.
    - 2 gulvhøyttalere
    - 1 forsterker
    - dac?

Har ikke tenkt noe på bakhøyttalere og sub da det ikke skal være hjemmekino. Av høyttalere tenker jeg på B&W cm8 eller 9, eller Dali mentor 5 eller 6. Forsterker ønsker jeg skal være NAD. Hva tenker dere om dette?
    Mitt syn på saken er at utseendemessig så velger jeg B&W,men spilleglede og allroundegenskaper gjør at jeg faller på Mentor. Men da baserer jeg meg på min musikksmak som i hovedsak er rock og metal :-) Mellomtonen til BW gjør jo at jeg nok ville valgt de på akustisk musikk,men for min del så spiller de litt kjedelig,eller korrekt som noen kaller det, på rock og metal. For all del,BW takler også metal,men jeg synes ikke de har samme spilleglede som mentor på lynrask heavy metal. Mentor har en fabelaktig bass og en litt "varm" tone i seg som gjør at en del av den musikken jeg spiller blir mere behagelig å lytte til (innspillingene kan ofte være litt så som så) ,men samtidig rå nok til at heavy metal fortsatt høres metal ut!! \m/

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 er satt ned 5 høvdinger, så er et enda bedre kjøp nå.

DALI MENTOR 6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo bruke mer pengr på forsterker, eventuelt på dac. Husk å fordele budsjettet i forhold til forsterker og høyttalere. Helst 50 50 eller enda mer på forsterker, synes ihvertfall jeg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo også mentor 6 på tilbud med 5k avslag fram til neste lørdag om jeg ikke tar feil.

Så om du har mulighet ville jeg vurdert og verdt innom klubben og hørt på B&W variantene opp mot mentor 6.

Jeg hoppa på sistnevnte på mandag og fikk de inn døra på torsdags kvelden og er så langt meget fornøyd (syns jo også mentorene er pene og jeg) og har dali ellers i et 5.1 surround annlegg.

Syns ikke jeg trenger subbene noe særlig for musikk lenger heller :-P

Angrer absolutt ikke på at jeg kjøpte mentor 6 til 15k praktiskt talt på sparket og nesten uhørt (mulig jeg har såvidt hørt de på hk for et år siden), og de er enda ikke spillt inn...

De fortjener selvsagt kraft som nevnt, skader jo ikke og ha veldig god forsterker på gode høytalere :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Mitt syn på saken er at utseendemessig så velger jeg B&W,men spilleglede og allroundegenskaper gjør at jeg faller på Mentor. Men da baserer jeg meg på min musikksmak som i hovedsak er rock og metal :-) Mellomtonen til BW gjør jo at jeg nok ville valgt de på akustisk musikk,men for min del så spiller de litt kjedelig,eller korrekt som noen kaller det, på rock og metal. For all del,BW takler også metal,men jeg synes ikke de har samme spilleglede som mentor på lynrask heavy metal. Mentor har en fabelaktig bass og en litt "varm" tone i seg som gjør at en del av den musikken jeg spiller blir mere behagelig å lytte til (innspillingene kan ofte være litt så som så) ,men samtidig rå nok til at heavy metal fortsatt høres metal ut!! \m/
    Jeg liker også metal og rock, så dette er absolutt et argument når jeg skal kjøpe. Hører som regel via sonos og spotify/wimp, men regner med at argumentene dine fortsatt er relevante.

Takk for tipsene

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    Da kan du jo bruke mer pengr på forsterker, eventuelt på dac. Husk å fordele budsjettet i forhold til forsterker og høyttalere. Helst 50 50 eller enda mer på forsterker, synes ihvertfall jeg.
    Såpass ja. Jeg tenker at forsterkeren vil koste rundt 5 lapper. skal man ha forsterker eller forforsterker? Hvilken forsterker fra NAD ville du valgt til høyttalerene jeg vurderer? Og hva med Dac? Dette kan jeg ikke nok om ennå, så tar gjerne i mot tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Nå er jo også mentor 6 på tilbud med 5k avslag fram til neste lørdag om jeg ikke tar feil.

Så om du har mulighet ville jeg vurdert og verdt innom klubben og hørt på B&W variantene opp mot mentor 6.

Jeg hoppa på sistnevnte på mandag og fikk de inn døra på torsdags kvelden og er så langt meget fornøyd (syns jo også mentorene er pene og jeg) og har dali ellers i et 5.1 surround annlegg.

Syns ikke jeg trenger subbene noe særlig for musikk lenger heller :-P

Angrer absolutt ikke på at jeg kjøpte mentor 6 til 15k praktiskt talt på sparket og nesten uhørt (mulig jeg har såvidt hørt de på hk for et år siden), og de er enda ikke spillt inn...

De fortjener selvsagt kraft som nevnt, skader jo ikke og ha veldig god forsterker på gode høytalere :wink:
    Godt tips. Dessverre skal de stå i et hus jeg ikke har flyttet inn i ennå, men å høre kunne jo være en god start. Hvilke forsterkere mener du jeg bør vurdere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan absolutt gå god for Mentor 6. Det er ett kupp nå!!

Av forsterker vil jeg anbefale f.eks NAD C375BEE, litt over ditt budsjett, men det spiller rått :-D

Edit: leste nå at 20k skulle gå til høyttalere, så da er du kanskje ikke over budsjett med 375 :-) Evt NAD C390DD?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bullcat
    Kan absolutt gå god for Mentor 6. Det er ett kupp nå!!

Av forsterker vil jeg anbefale f.eks NAD C375BEE, litt over ditt budsjett, men det spiller rått :-D

Edit: leste nå at 20k skulle gå til høyttalere, så da er du kanskje ikke over budsjett med 375 :-) Evt NAD C390DD?
    Oppgitt sum er planlagt til høyttalere ja. Har sett på 375BEE, og denne er absolutt aktuell. 390DD blir nok noe i overkant.

Men ser Hifi-klubben har oppgitt to 375BEE?. Ser ut til at den ene er nyere, siden den mangler bilde. Regner med at den til 8998 også duger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. Vil tro at den 375 til 10196 har dacen innebygd. Hvis du vil ha forsterker og dac i en og samme boks er dette et bra alternativ, hvis ikke går du for 375 uten dac, og kjøper en ekstern. F.eks cambridge dacmagic 100?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bullcat
    Absolutt. Vil tro at den 375 til 10196 har dacen innebygd. Hvis du vil ha forsterker og dac i en og samme boks er dette et bra alternativ, hvis ikke går du for 375 uten dac, og kjøper en ekstern. F.eks cambridge dacmagic 100?
    Slik jeg ser det er det kun en nyere modell? Står at man kan montere dac i tillegg. Men over til Dac. Er det noe man må ha? Kommer som sagt til å bruke mye sonos og sptify/wimp. Vil lyden bli merkbart bedre, eller er dette nerderi?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akuratt en kompis til å punge ut på XTZ 99.36 MKII og en XTZ Class A100 D3 med en XTZ 10.16 bass, regner med det blir konge!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han har Cambridge Dacmagic i fra før

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den MDC-dacen man kan bygge inn i NAD C375BEE koster 1198, legger du det til 8998 blir prisen 10196, så jeg er ganske sikker på at det bare er DACen som er innebygd i forskjell. Etter sammenligning er det hvertfall ingen forskjell :-P

Du vil kunne få bedre utbytte av anlegget med en DAC, DACen som sitter i Sonos Connect er ikke den gjeveste på markedet, men den fungerer bra nok for hvermannsen. Min anbefaling er å prøve uten først, for så å kanskje deponere på en DAC og prøve med. Hvis du skal koble TVen til forsterkeren kan det være du er nødt til å han en DAC ettersom de fleste TVer i dag bare leverer audio out gjennom optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skjønner. Da avventer jeg, men planlegger jo å koble til tv, så mulig det må til likevel.

Jeg får så gode svar, så fortsetter å spørre? Hva med kabler? Mye å hente her, eller er dette overflødig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler ja.. Ett ømt tema :P

Personlig har jeg brukt litt penger på kabler, i bunn og grunn kanskje bare for å stille en indre stemme som mener jeg kan få enda litt mer utav mitt anlegg. Om noen hadde byttet alt med det billigste man får fra f.eks biltema er jeg usikker på om jeg hadde merket noe før jeg hadde sett at de var byttet :-P

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe de aller billigste kablene, ettersom de gjerne ikke er skjermet og har et lite tverrsnitt. Min anbefaling er da å gå for noen kabler som har ett litt manndig tverrsnitt og som gjerne er godt isolert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manndig tverrsnitt. Det er notert. Ser det ligger en del Van Del Hul på 150 - 298 pr. meter. Noe slikt?

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt forsiktig med kabler, det blir fort et par tusen for noe som er uhørbart. Men hvis du mener det er en forskjell så ta gjerne turen til Amerika og tjen deg en million dollar.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 4mm fra classern. Funker veldig bra, er en kabel som er god i bruk.

Er vel 400kr for 25m. Da har du til det du trenger, som regel.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •