sprekk i gummiringen..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sprekk i gummiringen..

Hei.

Oppdaget i går ei lita sprekk på 2-3 mm i gummi ringen på eine mellomtonen. sprekken ser ut som ein liten V.
    Hvordan kan eg fikse dette på best måte?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjøpt nytt element istedenfor å begynne å kødde og balle med lim e.l andre tvilsomme måter å reparere det på. ett mellomtone element burde ikke koste all verden med mindre du har ekstremt dyre høyttalere.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veit du kem som seller elementer til QLN?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fabrikant, importør eller forhandler.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enebolig
    Hei.

Oppdaget i går ei lita sprekk på 2-3 mm i gummi ringen på eine mellomtonen. sprekken ser ut som ein liten V.
    Hvordan kan eg fikse dette på best måte?
    Hvis det er en garantisak så ville jeg tatt kontakt med produsenten. Hvis ikke kan du fikse det selv på følgende måte:
    Stik innom en sportsbutikk/sportsfiskebutikk å kjøp et lim som heter Aquasure. Det er et lim beregnet til reparasjon av vadebukser,støvler,dykkerdrakter osv osv. Jeg jobber selv i sportsfiskebutikk å har brukt dette limet til mye rart. Det tåler ørten minus og plussgrader og er meget fleksibelt. Koster rundt en hundrings.

Skru ut mellomtonen og legg på et tynt tynt lag med limet på INNSIDEN av gummiopphenget der sprekken er. Bruk fingeren og "masser" det inn i sprekken. Du trenger ikke legge på en hel haug langt utenfor det området som sprekken er. Hvis du ikke kommer til fra innsiden så kan du selvsagt gjøre det på utsiden,men da blir det jo litt synlig. Det kan få litt gulfarge dersom sola skinner på det over lang tid. La det tørke ET DØGN før du setter elementet på plass igjen. Gjør du dette skikkelig så blir gummien så god som ny. Jeg som er sportsfisker bruker dette mye i fiskesammenheng,men jeg har limt sykkelhjul og bensinslanger med dette fantastiske limet :-) Verd et forsøk i allefall før du eventuelt kjøper nytt element.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enebolig
    veit du kem som seller elementer til QLN?
    I Norge så husker jeg bare at Soundgarden har hatt disse. kanskje de har på lager?
    Eller så syntes jeg forslaget til Edguy var strålende!!! Og da må du ha så tynt lag som overhodet mulig.
    En liten rift i gummiopphenget er ikke helt kritisk heller. Det vil ikke ha svært store lydmessige konsekvenser. men dersom dette gummiopphenget blir stivt av limet så får du problemer. Du kan også få problemer dersom det blir en skjeiv gange i elementet. Og så til slutt; den totale massen av gummioppheng og membran (samt støvkapsel) er kritisk for ytelsen, så det skal ikke så mye ekstra vekt til her!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikkje element på nettet, så i første omgang blei det limt med Performix PLASTI DIP. Blank elastisk lim som ein kompis bruker til å lime dykkerdrakter med.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikse - hører du noen ulyder mm ?

Gummiring - er det gummiopphenget vi snakker om ? Hvis den er mindre enn 5 år er det gode sjanser for å få nytt element på reklamasjon.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gummiringen/oppheng rundt elementet. ingen ulyd men kan vel bare bli verre ved spilling over tid? er jo ein del bevegelse der.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på det er sprek og ikke bare et merke fra produksjonen ?

Trenger ikke utvikle seg å bli noe alvorlig hvis ikke høyttalerne er gamle eller har stått i sollys slik at gummien/plasten har blir tørr og hard.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det var sprekk hull igjennom
    Di er jo noen år gamle.
    Har penslet på litt lim no så får se kor lenge det holde. Kommer til å kjøper nye etterkvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er gummioppheng han du kjøpe ett elastisk lim som brukes til å reparere vadebukser i goretex. rimelig og det fungerer.. bare IKKE legg for tykt på da det er ett vulkaniserende lim!!

du får det hos alle forhandlere av fluefiskeutstyr.. har de Hodgman så kjøp det..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte denne eg. funker hittil