Bi-amp mulig, gir det noe "løft"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amp mulig, gir det noe "løft"?

Hei, jeg lurer på om det er noe i å Bi-ampe mine fronthøytalere.
    Jeg har Yamaha rx-v673, i brukerveiledningen så er det vist Bi-amp ved å koble et sett kabler til front +/- og et sett til terminaler "surround back/Bi-amp. Jeg har 5.1 oppsett nå uten suround back. Kan jeg gjøre dette på Energy CF-50 høytalerne? Og vil det gi noe mer "Power"?

BI-AMPLIFICATION METHOD (CF-30, CF-50, CF-70) (Diagram 3) This connection system involves the use of two separate two channel amplifiers to power one set of speakers. The idea is to have one stereo amplifier connected to one speaker, and another identical amplifier powering the second speaker. This is often referred to as “Vertical” Bi-amplification. It is the only method ENERGY® recommends.
    NOTE: Before starting, remove the gold “shorting straps”, which connect the top and bottom set of input terminals. To remove the straps, loosen all of the connectors and pull the straps away from the binding posts. Make sure you put them in a safe place for future use. 1) Using your choice of speaker wire and termination method, connect one speaker cable from the amplifier (minding the positive and negative polarities) to the top set of connectors. Ensure the terminals are tight. 2) Next, connect the second cable, from the amplifier's other channel to the bottom set of terminals, again ensuring a tight connection. 3) Repeat Steps 1 and 2 for the second speaker using the second amplifier.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan prøve å forklare som det er blitt forklart til meg
    Du har 4 elementer, 1 diskant , 1 mellomtone og 2 basser legger du sammen effekten på alle 4 elementene vil du få det forsterkeren ser om du bruker 1 forsterker, vist du bruker 2 forsterkere "bi-amper" vil den ene forsterkeren se effekten til diskant og mellomtone mens den andre forsterkeren vil se effekten til bassene altså vil 2 forsterkere jobbe ca halvparten så hardt hver for seg som en ville gjort alene. Mener også det skjer noe med motstanden men det kommer an på hvordan elementene er koblet.

Håper jeg ikke er helt på jordet nå

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg har skjønt det rett så skulle da kunne høyst (teoretiskt) fores med nesten dobbelt så mye watt som receivern kan normalt med en kanal, men verden er ikke enkel så regnestykket blir noe helt annet som regel.

Om du kan benytte bi-amping kommer selvsagt også ann på høytalerne dine, de må ha 4 terminaler bak 2 for + og 2 for -, da skal et sett av disse være koblet til bass elementene og de andre to til mellomtone/diskant, etter hva jeg ser på lsound sine sider for høytalern din så skulle dette være fint mulig.

Om det blir en oppgradering eller ikke er det bare og prøve, jeg har selv gjort dette med mine fronter og receiver, men har ikke testa uten bi-amp og jeg syns jo det fungerer helt utmerket.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Om jeg har skjønt det rett så skulle da kunne høyst (teoretiskt) fores med nesten dobbelt så mye watt som receivern kan normalt med en kanal, men verden er ikke enkel så regnestykket blir noe helt annet som regel.

Om du kan benytte bi-amping kommer selvsagt også ann på høytalerne dine, de må ha 4 terminaler bak 2 for + og 2 for -, da skal et sett av disse være koblet til bass elementene og de andre to til mellomtone/diskant, etter hva jeg ser på lsound sine sider for høytalern din så skulle dette være fint mulig.

Om det blir en oppgradering eller ikke er det bare og prøve, jeg har selv gjort dette med mine fronter og receiver, men har ikke testa uten bi-amp og jeg syns jo det fungerer helt utmerket.
    Takk for svar, da har jeg også lest igjenom en lengre tråd her på Av forum anng. Bi-amp på samme forsterker. Noen mener det ikke vil gi noen forskjell mens andre mener denne "fordelingen" kan gjøre lyden noe bedre. Skjønner det slik at det ikke er noe farlig å utprøve, så får en høre om det blir noen forskjell!
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært diskutert mange ganger her, søk på det.
    Teori er en ting, praksis noe annet, så prøv...og nei, du får IKKE dobbelt så mange watt, du får samme watt, men fra fire utgangstransistorer istedet for to.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Teori er en ting, praksis noe annet, så prøv...og nei, du får IKKE dobbelt så mange watt, du får samme watt, men fra fire utgangstransistorer istedet for to.
    Pga alt i recieveren går på samme trafo/suply?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Var forsåvidt noe sånt jeg tenkte var tilfelle ja, hmm tror jeg må ha meg effekt forsterker jeg...

Eller to.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøve å bi-ampe via RX-V3900 slik som du beskriver. Hente fra front og back-utgangene. I "teorien" skulle jeg da ha 2x140 Watt på hver høyttaler. Altså 280 Watt.
    Men det merket jeg ikke noe til.
    Da jeg derimot kjøpte et eget effekttrinn på 150W i hver kanal, skal jeg si deg ting løsnet.

Så det der bi-amp fra samme receiver har jeg ikke helt troen på.
    Jeg hørte i hvertfall ikke noen forskjell.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Pga alt i recieveren går på samme trafo/suply?
    Nei. Tenk logisk, om du har en toveis høyttaler og du har en forsterker på 100 watt. Om du da kjøper enda en forsterker på 100 watt og biamper, da får du fortsatt 100 watt, du får ikke plutselig på magisk vis 200 watt til hver bass vel?
    Dette med biamp er noen ganger markedsført i Logitech stil, man plusser alle kanaler sammen, bruker uttrykket pmpo og plutselig har man et anlegg på 800 watt der merkelig nok kommer fra en strømforsyning på 200 watt. Bruker man denne fremgangsmåte kan hele verden forsynes med gratis strøm jo.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg utprøvd dette. Kan ikke si det ble store forskjellen nei..
    Mulig lyden var litt bedre v/7ch musikk med høy lyd..? Men mulig det er en innbillning:-D Iverfall, lyden ble ikke noe dårligere så det for lov til å være slik nå. Etter hvert er det vel lurere som dere sier å bruke en ekstra forsterker på pre out, evt oppgradere til noe med mer "muskler" Sikler litt på Yamaha RX-A2020, den vil vel gi et "løft" i seg selv, i forholdt til det jeg har i dag?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at det gir liten opplevd forskjell er at tweeter og mellomtone elementene drar lite effekt, sammenlignet med bass elementene med store magneter/membraner som skal flytte mye luft. Om du ved å biampe avlaster med f.eks. 15 Watt, så betyr det at den forsterkern som bare skal drive bass elementene har 15 Watt ekstra til å drive disse kontra om en og samme forsterker driver alle elementene i høytaleren. På mellom- og høyfrekvens betyr biamping antagelig lite da disse elementene trenger forholdsmessig mindre effekt, så det er vel bassen som kan dra mest nytte av dette?

Det kommer også an på hvordan høyttalerne er konstruert, noen egner seg bedre enn andre. Jeg biampet et par SA 1750 tidligere og opplevde som flere andre ikke så stor forskjell. Det til tross for at konstruksjonen på disse egner seg spesielt for biamping.

Nå har jeg anskaffet egen effektforterker til fronter og senter, og DET var forskjell! Ikke bare på front og senter, som spiller mye mer uanstrengt enn før, men også på bak høyttalerne som virkelig har våknet til liv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •