B&W 683 delefilter oppgradering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 683 delefilter oppgradering?

Var innom HFK i dag for moro skyld og kom i prat med en av selgerne der. Det ble prat på oppgraderinger å han nevnte at en som jobber der hadde pratet med en fra B&W som sa at han burde oppgradere delefilteret i sine 683 til filtrere fra 800 serien. Han behøvde ikke bruke akkurat B&W filtere men kunne få feks dynabel til å lage delefilter til han ved at de brukte spesifikasjonene på elementene i 683 å gå etter.dette ble visst gjort og det ble ett stort løft i lyden.

Frister jo da litt å teste dette selv men bare komponenter kommer på ca 10k hvis man skal ha de beste hos dynabel. Så jeg lurer, er det noen som har kjennskap til dette og som kanskje vet hva jeg trenger av forskjellige komponenter? Disse går helt sikkert ann å få tak i på ebay eller andre plasser for en brøkdel av hva dynabel tar for de. Og måtte noen lure så skal jeg ikke lodde dette selv....

Hadde vært moro å prøvd dette men gidder ikke legge mangfoldige tusen i noe som kanskje viser seg å ikke bli bra.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal den veien hvorfor ikke vurdere aktiv deling? Da slipper du motstanden i passive filtre og får mer forsterker for pengene samtidig.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvis du først skal den veien hvorfor ikke vurdere aktiv deling? Da slipper du motstanden i passive filtre og får mer forsterker for pengene samtidig.
    +1
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som tar beslag i 6 forsterkerkanaler bare for frontene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    som tar beslag i 6 forsterkerkanaler bare for frontene?
    Jeg ville iallefall heller brukt penger på tilpasse forsterkere enn femsifra beløp på delefilterkomponenter.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget var jo å ikke bruke ett 5 siffret beløp på komponenter da...
    Derfor jeg lurte på om noen kunne hjelpe med hvilke komponenter som trengs. Feks en kondensator hos dynabel til 1380,- koster ikke mer enn ett par hundre på ebay så da kommer jeg ganske langt unna 5 siffret til slutt.

Og å måtte kjøpe en effektforsterker til er uaktuelt, da får det heller være som det er.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo fort bli litt halvdyrt. Kondensatorer er èn ting, men et delefilter er normalt fullt av uendelige variabler, f.eks. synes jeg ikke Mundorf kondensatorer var noen større forbedring enn vanlige Solen. Mundorf Supreme er gigantiske og koster litt men i forhold til Solen opplevde jeg bare litt mer ro i lyden.
    Spoler må spesiallages, trådtykkelse er viktigt og disse koster også litt og alt må monteres på nytt hulkort. Jeg oppgraderte delefiltre til IMF RSPM, disse kom til å veie over 3 kg stykket og kostet vel 4000,-. Gjorde det samme med IMF TLS80 og problemet var at selvom disse høyttalerne var nesten identiske, med identiske elementer og filtre, da spilte TLS80 mye bedre enn RSPM i mitt rom, ikke spør meg hvorfor.
    Det er nesten umuligt å forutse om du vil bli fornøyd med investeringen, risikoen er at du ikke synes det er verdt det, og uansett skulle jeg være ganske rik om jeg ville spendere så mye penger på nye filtre, man får mye bra utstyr for 10K ellers som kan løfte lyden.
    Så nei, jeg ville ikke gjort det...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller evt prøve andre forsterkere med de delefiltrene du har, jeg er heelt sikker på at du klarer å finne bedre..

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke ut som om det er så mye vits i å prøve å oppgradere så kanskje jeg heller skal bruke penger på noe annet....

Og flere forsterkere er fremdeles uaktuelt å begynne med. Og ja, jeg får sikkert tak i bedre forsterkere. Men til hvilken pris? XPA5 og Lx83 har ikke kostet meg all verden akkurat i forhold til hvordan lyden ble. Tror jeg må ut med en god del for å få tak i noe som vil overgå det på de høyttalerne jeg har nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •