spørsmål ang Presence høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål ang Presence høyttalere

Jeg har et par klipsch rb 51 som bare står i skapet. Tenkte kanskje å bruke disse til Presence høyttalere istedenfor. Men spiller Presence høyttalere i dts hd og true hd lyd?

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men ikke fra lydsporet i seg selv, de blir fabrikert ut ifra receiveren´s DSP-program. Med andre ord, kjører du Pure Direct eller lignende får du ikke lyd i dem.

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så filmlyden er true hd selv om det ikke står? Koblet presence høyttalere på receiver nå. Trykker jeg på straight står det dts hd mstr, og da er det ikke lyd i presence som du sier. Og når jeg trykker på movie står det bare dts. Skjønner ikke dette helt jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her lurer eg og litt på. Vurderer høgdekanalar. Har no Onkyo og surr back. Er det sånn med høgde/surr back at reseiver spelar av originallydsporet korrekt (feks dd true hd 5.1),men legg til to kanalar?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...er borte på jobb nå så får ikke testa selv. Men det skal i prinsippet bli det samme som når man kjører f.eks 7.1 når sporet egentlig bare er 5.1; man aktiverer DSP-programmet ved å trykke på Movie og velge den du foretrekker, f.eks Normal eller Sci-Fi, etc.., så prosseserer den de bakre kanalene i tillegg, fortsatt i HD-signal, iallfall gjør min det..! Hva slags Yamaha har du?

Når jeg trykker på INFO mens jeg bruker DSP, står det fortsatt f.eks DTS HD-MSTR i displayet.

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en yamaha rx v1067. Når jeg trykker på info og velger audio decoder kommer det kun dts i displayet. Sånn er det på alle dsp valgene jeg prøver på. Kan det være noe på blu ray spiller? Den skal vel fortsatt stå på bitstream?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Hmm..mulig det er en begrensning på 1067 :S

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper da ikke det:s noen som kan bekrefte dette? Kan det være noen innstillinger jeg kan skjekke? har kikket litt på det, men ikke funnet noe som løser problemet.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Blei litt nysgjerrig selv nå så kobla opp noen gamle HT jeg hadde liggende, riktignok ikke som Presence, men som Surround Back (7.1).

Ser nå at når jeg ikke spiller en film som har 7.1 "originalt", så kan jeg (for å få lyd i 7.1-kanalene likevel) trykke på Options og Extend Surround. Der kan jeg velge mellom noen forskjellige codecer, f.eks Dolby Pro-Logic IIz og ES/EX.
    Slik jeg har forstått det så lager Dolbyen lyd litt ettersom den føler for selv og hermer mye etter 5.1, mens ES/EX henter ut et (æh...veit ikke helt hva jeg skal kalle det :P) "skjult" codec til 7.1 kanalene "selvom filmen egentlig ikke støtter dette", noe alla slik man brukte før i de analoge tider før HDMI, med "6ch input" osv på de gamle DVD-spillerne.

ANYWAYS, når jeg velger en av disse, VEKSLER displayet mitt på receiveren mellom å vise Dolby TrueHD (som i dette tilfelle var 7.1-leveransen på Super 8 (Steven Spielberg)), og DTS ES/EX, altså den veksler mellom Dolby TrueHD-->DTS ES/EX-->Dolby TrueHD--> osv osv, for å informere om at den har aktivisert begge codecene.

Har du prøvd å vente litt for å se om displayet skifter med ca 5-6 sek mellomrom, evt prøvd å trykke på info og vente noen sekunder og se om det er "aktivitet"?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at hvis den klarer å spille HD med Surround Back aktivisert på en film som ikke har 7.1 i utgangspunktet ved hjelp av "juks", burde den sikkert gjøre det i Presence også

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode ting. No har ikkje eg Yamaha, men reknar med det er omtrent likt på Onkyo. Har lenge lurt på om den vil spela av orginal sporet på 5 eller 7 kanalar, for så å simulera dei 2 eller 4 siste. Eller om den simulerer alle saman som den vil. Men har ikkje funnet noko godt svar. Håpar på det første...

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vi kommet litt lenger her magnalf satt i super 8 filmen som er 7.1 og da fikk jeg frem dolby truehd i display i receiver. Når jeg setter i en film som er 5.1 får jeg frem dts-es mtrx i displayet på receiver.
    Vil det si at man kun får dolby truehd med 7.1 filmer?

Skjønner jeg mindre igjen. prøvde real steel som skal ha 7.1 lydspor, og da står det dts-es mtrx i display igjen. Har prøvd fler filmer og eneste film det står dolby truehd på er super 8 filmen:s

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd litt mer her og har funnet ut at jeg kun får hdlyd med presence på dolby truehd og ikke med dts hd master audio. Syntes dette er litt rart. De fleste blu ray jeg har er dts hd master audio.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke på Straight når du kjører dts hd ?
    Presence er ikke med når reciver settes til Straight.

Bruker du forskjellige minnepossisjoner på dolby og dts ?
    Bruker du samme minnepossisjon skal det ikke være noe forskjell og du skal ha lyd i Presence uavhengi av surround lydformat

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar det fra starten jeg. Legger ved et bilde der jeg viser hvor jeg har koblet presence høytt. Regner med at det er riktig? Innstillinger på receiver har jeg gått inn på power amp assign og valgt: 7ch Normal.

Nei jeg bruker ikke straight når jeg ser dts hd
    Alltid brukt straight når jeg ikke hadde koblet til precense høytt. Men presence er ikke med som du sier i straight.

Nei jeg bruker ikke minnepossisjoner på dolby og dts
    (tror jeg, aldri vært borti det)

Når jeg har prøvd filmer med forskjellige lydspor så får jeg forskjellig resultat.
    Når jeg setter i en film med Truehd får jeg frem dette i displayet(dolby truehd) i receiver, noe som sier at jeg har gjort ting riktig.

Setter jeg i en film med dts hd master står det bare dts i display på receiver. og det er vel ikke riktig? burde vel stå noe som sier at det er hdlyd?

Men det er lyd i precense høyttalere på begge lydformatene. Men vil som sagt ha hd lyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •