Noen som kan forklare denne test opplevelsen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kan forklare denne test opplevelsen?

Jeg har et gammelt Technics anlegg med panasonic høyttalere fra `96 og har testet mine Fazon lcr mot disse pana`er i kveld via CA 551r. Ingen tvil om at Fazon lcr er mer ren, åpen og detaljert i lyden MEN jeg opplevde at panaene ga et mye bedre inntrykk av hvor lyden kom fra og faktisk ga meg noe av den opplevelsen jeg inn imellom savner. Jeg testet bla. en blu-ray konsert med Metallica og spesielt i introen i One og Nothing else matters kom det frem. Når 2. guitaren startet var det helt tydelig at den ene spillet i venstre og den andre i høyre. Med Fazon lcr skal jeg "anstrenge" meg mer for å høre dette og lydbildet virker litt mer diffust. Kan det være fordi Fazon lcr er vegghengt og pana er "riktige" høyttalere som stod ute på tv benken 35 cm fra veggen? Eller er det noen andre som har en god forklaring?

Mvh.
    Renè

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er stor forskjell på vegghengte og frittstående høyttalere, i det hele tatt er der stor forskjell på høyttalere, som du har oppdaget.
    Mange ting spiller inn, konstruktion, plasering, rom, osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Jeg har et gammelt Technics anlegg med panasonic høyttalere fra `96 og har testet mine Fazon lcr mot disse pana`er i kveld via CA 551r. Ingen tvil om at Fazon lcr er mer ren, åpen og detaljert i lyden MEN jeg opplevde at panaene ga et mye bedre inntrykk av hvor lyden kom fra og faktisk ga meg noe av den opplevelsen jeg inn imellom savner. Jeg testet bla. en blu-ray konsert med Metallica og spesielt i introen i One og Nothing else matters kom det frem. Når 2. guitaren startet var det helt tydelig at den ene spillet i venstre og den andre i høyre. Med Fazon lcr skal jeg "anstrenge" meg mer for å høre dette og lydbildet virker litt mer diffust. Kan det være fordi Fazon lcr er vegghengt og pana er "riktige" høyttalere som stod ute på tv benken 35 cm fra veggen? Eller er det noen andre som har en god forklaring?

Mvh.
    Renè
    Ja du er nok inne på noe når du snakker om plassering av høyttalerne. Det har jo mye å si i forhold til hvor du sitter. Plassering i forhold til ØREHØYDE er det desidert viktigste.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi om et rent stereooppsett med fazon lcr eller?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Dette gav endda mer blod på tanden til å spare opp til mentor 2 i front:-D
    AV-fallet: Det er 3 Fazon lcr i front med en CA 551r receiver. Jeg skal etterhvert ha surround og sparer opp til mentor 2 som fronter, mentor lcr senter og tar Fazon lcr om på bakveggen.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV-fallet: Det er 3 Fazon lcr i front med en CA 551r receiver. Jeg skal etterhvert ha surround og sparer opp til mentor 2 som fronter, mentor lcr senter og tar Fazon lcr om på bakveggen.
    Med 3 høyttalere i front (left-center-right) og ingen høyttalere bak vil stereoperspektivet forsvinne fullstendig. Da vil det være bedre med ett par stereohøyttalere.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Da vil det være bedre med ett par stereohøyttalere.
    Jeg misforstår deg kanskje men mener du det blir bedre med 2 høyttalere i front uten senter når jeg ikke har bakhøyttalere? Jeg byttet ut venstre og høyre høyttaler og lot senteren bli.
    Etter opplevelsen igår blir det nesten som pest eller kolera, skal jeg velge litt dårligere lyd men morsomere lydopplevelse med panasonic eller bedre lyd og litt mindre morsom lydopplevelse med Fazon lcr Det blir nok det siste for å retferdiggjøre kjøpet overfor meg selv:-D

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg.......
    Ok, da sjønner jeg, du hadde en fazon i senter sammen med panasonicene og, da sprekker teorien min litt.
    Det slo meg, at panasonicene kan ha en noe mer rocka lyd, og til Metallica så tja, det kan vel funke vel så bra. Det kan vel hende at panasonicene har høyere følsomhet, men det blir spekulasjon.

Mitt forslag til deg nå er: Bruk Panasonicene som fronthøyttalere og bruk Fazon'ene som senter og bakhøyttalere.
    Det viktigste er at du får en lydopplevelse som passer best for deg.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet litt og det sto bare at det er 6 ohm. Ser om jeg kan få tid til en grundig test med "demoscener" i løpet av helgen og se om jeg ender opp med den løsningen du foreslår. Ikke så dum idè du kom med:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •