Senter eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter eller ikke?

Hei. jeg kjøpte meg dette settet for en stund tilbake.

Yamaha høyttalerpakke 5.0 - Elkjøp

Yamaha NS-555 (front)
    Yamaha NSC44B (senter)
    Yamaha NS-333 (bak)

Jeg benytter nå kun fronthøyttalerne. er i grunn fornøyd med det. det eneste jeg synes er litt for dårlig er at jeg synes lyden er veldig lav ved tale. mens i actionscener er det litt vel høyt igjen i forhold. jeg har satt anlegget på 2.1 så jeg kun bruker frontene.

Hvis jeg kobler opp senter høyttaleren vil dette gjøre talen i filmene høyere? eller vil den bare ta over jobben for frontene på det området? (skal også sies at det er mest når jeg ser på bluray det er verst)

vil helst slippe bak og senter høyttaler, men om det gjør lyden mye bedre på det området så er det intressant.

Takk på forhånd for hjelp!!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er film så er senter et must! (hos meg hvertfall)
    fordi da kommer lydene i bilde mye bedre inn. snakkingen kommer som oftest derfra, og om det er snakking i action scene så legger kan det fort bli rot med krashing og smelling, musikk + snakking ;-) så ville anbefalt å prøve! surround er også veldig morro! om du bare får lagt kablene under lister eller i vegg så forsvinner de fortere enn du tror!
    EDIT: ja du vil få høyere lyd ved snakking hvertfall hvis du stiller opp senterkanalen på receivermeny.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha at jeg ikke har tenkt på det! :P justere lyden litt opp på senter hørtes smart ut. skal prøve d ut ikveld!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilsenrr

Yamaha NS-555 (front)
    Yamaha NSC44B (senter)
    Yamaha NS-333 (bak)

Jeg benytter nå kun fronthøyttalerne. er i grunn fornøyd med det. det eneste jeg synes er litt for dårlig er at jeg synes lyden er veldig lav ved tale. mens i actionscener er det litt vel høyt igjen i forhold. jeg har satt anlegget på 2.1 så jeg kun bruker frontene.

Hvis jeg kobler opp senter høyttaleren vil dette gjøre talen i filmene høyere? eller vil den bare ta over jobben for frontene på det området? (skal også sies at det er mest når jeg ser på bluray det er verst)

vil helst slippe bak og senter høyttaler, men om det gjør lyden mye bedre på det området så er det intressant.

Vil tro det er noe feil med innstillingene på systemet ditt. Selv om du ikke har center så skal allikevel talen komme fra fronthøyttalerne. Jeg kjenner ikke til det du har kjøpt og du nevner heller ikke hva resten av utstyrer du bruker er. Receiver?? Men prøv å sette innstillingene til stereo med sub. Normalt blir jo det da et 2.1 system som du sier du har stilt inn på,men jeg mistenker at det ikke er korrekt. les bruksanvisningen er mitt råd å se om du kan gøre noe med det. Man MÅ IKKE ha center for å få tale på film.Men det virker som noen innstillinger i deler av systemet ditt filtrerer bort det som skulle vært centerlyd. Er ikke bare tale heller derfra,men masse lyd også. Tipper at STEREO vil være korrekt innstilling,men du må lese bruksanvisningen....

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har receiver, har du husket å disable senterkanalen?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint velge 5.1 lyd i menyen og da bare huke av for front høyttalere i menyen, når jeg gjør det med Cambridge BD 751 blir LFE signalet sendt til fronterne ved Dolby Digital, ikke mange BD spillere der gjør det.
    Som de andre skriver, har du ikke senter høyttaler må du slå denne av i menyen, da blir dialog routet til fronterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter er et must til film. Få den opp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilsenrr

Yamaha NS-555 (front)
    Yamaha NSC44B (senter)
    Yamaha NS-333 (bak)

Mange filmer og dvder har veldig lavt lydspor på dialog, ofte opptil minus 55 db på senter kanal.
    Har du to høyttalere som står nærme tven går det greit uten senter.
    Med senter vil lyden fremdeles bli lav hvis lydsporet er lavt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du bare fronter avspiller du stereo..........2.0
    (da skal alle andre høytalere stå som off)

Bruker du fronter + center (3.0)
    avspiller du stereo +
    stereo lyden lagt sammen til en mono kanal (front left + front right) som blir centerlyd
    (atså du får ikke centerlyd fra surround på film men stereo lyden blandet til en mono kanal som blir center)

Sitter man midt mellom fronter i stereo lyd vil ikke en center endre noe på dialog lydopplevelse

Det som endres med center i 2.0 lyd er at du vil få høyre og venstre front lyd avspillt i center....som da vil si at man mister mye av høyre/venstre lyd opplevelse

Fordel med en center i 2.0 lyd er da man ikke sitter midt mellom fronter.
    Da blir dialog mere riktig plassert .......men man får også her da tap av høyre/venstre lydopplevelse

Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Mange filmer og dvder har veldig lavt lydspor på dialog, ofte opptil minus 55 db på senter kanal.
    Har du to høyttalere som står nærme tven går det greit uten senter.
    Med senter vil lyden fremdeles bli lav hvis lydsporet er lavt.
    Man avspiller ingen senter kanal fra lydspor til film med stereo + center oppkoplet.
    Man avspiller stereo ....man må ikke downmixe surround så da kan man heller velge stereo spor om center er lagt lavt på disc

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøpe et 5.0 system når man helst vil slippe senter og bakkanaler?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking_ki
    Senter er et must til film. Få den opp
    +1, viktigste høyttaler, ikke dropp den
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å få det klart fram i innlegget men ja. senterhøytaler er "disablet" så tale kommer i front. men synes det er hakket for lavt. ikke VELDIG lavt som det blir om du har oppsett for senter uten senter( har hørt det også :P )

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt forvirrende, du spør om en senter vil gjøre dialogen tydeligere, hvorfor har du ikke prøvd dette når du har en senter høyttaler?
    Å justere opp senter volum i receiver kan du jo bare gjøre om du har senter tilkoblet.
    Uansett, ingen senter er bedre enn en dårlig senter, normalt bør man gå for den stlrste senter man har plass og råd til, det er noen ganger kolossalt hva en senter skal produsere av lyd.
    Ellers, du bør få deg en subwoofer....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel bare å kople på centerhøytaleren og prøve

ved å bruke center og kunne øke center volum db i reciver vil du få høyere dialog......................+ du vil få all annen frontlyd i stereo avspillt i centerkanal

men skal du øke volum på høytalere for å høre dialog bedre er det mest sansynlig best at du øker det ved bruk av center enn øke lyden i fronter
    (en center er normalt ikke så voldsom i lyd som fronter )

Er fordeler og ulemper med center i stereo

heng på surround høytalerene så slipper du denne flate stereo lyden
    (da får du eget centerspor fra surround til center høytaler og kan regulere dialog på en bedre måte)

Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få opp centeren! Test det ut og se hvordan du liker det, og evt. ta den ned hvis du ikke liker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •