Bygge senterhøyttaler av Klipsch RF7 MKII elementer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge senterhøyttaler av Klipsch RF7 MKII elementer?

Hei.
    Det sies at senteren står for 70% av filmlyden. Og produsentene lager forholdsvis små sentere siden flesteparten har "kinoen" sin i stuen, pluss at kona skal ha sitt å si.

Hvis man har et dedikert hjemmekinorom, uten waf og fritt spillerom, vil ikke en senter som er minst like stor som frontene være å foretrekke hvis det er film som er prioritert?

Har man akustisk lerret så kan man kjøpe en stk ekstra fronthøyttaler og plassere stående bak lerretet. Men har man vanlig lerret hengende på veggen så må denne høyttaleren ligge under, noe jeg ser på som ikke pent estetisk siden den ikke blir liggende midt på for å få diskanten/hornet i senter av lerretet.
    Man kan kjøpe 2stk ekstra fronter og legge begge, med diskantene/hornene mot hverandre, men ser de fleste som har prøvd dette kobler ut den ene diskanten/hornet og bruker kun bassen fra høyttaler nr 2. En annen ting er hvordan høyttaleren er bygd opp med tanke på spredning i diskant/horn, hva skjer med denne når høyttaleren legges?

Så til det jeg lurer på:
    Jeg tenker på å ha Klipsch RF7 MKII som fronter, og leker litt med tanken på å bygge en senter bestående av hornet og bassene til RF7 MKII.
    Tenker å skru ut basselementene og hornet i en RF7 MKII og kopiere byggemetoden på kassen med tanke på mål, avstiving og dimensjon.
    Istedenfor å kjøpe RC64 så bygger man sin egen RC74 Ett horn i midten og 4 basselement, 2 på hver side av hornet.

Slik ser jeg det:
    + Får en dedikert senter som spiller like bra som frontene
    + Kjøper elementene løst, billigere enn å kjøpe et par ekstra fronter
    + Får montert hornet riktig med tanke på spredning
    + Senteren blir kortere siden man fjerner det ekstra hornet som uansett blir koblet ut

Når det kommer til byggingen så tenker jeg å legge dc fix, vinyl eller lignende (har ikke letet så mye etter løsninger her) for å få senteren lik frontene. Kjøpe løse deksler, plastsveise de sammen og trekke med stoff slik at det blir ett deksel over senteren, lik frontene.

Jeg er litt usikker på det med delefilter, kan man kjøpe et delefilter fra en RF7 MKII og koble inn 2 ekstra basselement her? (4 totalt istedenfor 2)

Jeg er spesielt glad i trykk og punch i filmsammenheng, og et frontsystem med Klipsch sine 10" ser jeg for meg blir bra. Har RC64 MKI nå, og det er en veldig bra senter, men 4 stk 10" frister mer enn 4 stk 6,5" i senteren.
    Hadde klipsch laget en RC74 med 4stk 10" hadde jeg kjøpt den tvert.

Er det et håpløst prosjekt? Lar det seg gjøre? Kom med innspill. Hva tror dere? Noe jeg har glemt?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke vært i tvil her - og hadde gått for RC-64. Tror aldri man klarer å lage en center som matcher Klipsch' egen.

Men prøver du så lykke til. Mangler du trykk hadde jeg heller kjøpt en dedikert sub som jeg hadde koplet høynivå på centeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at du blir nødt til å designe et delefilter helt fra scratch, og du må også få det til matche frontene både med fase og frekvensrespons. Det lar seg nok gjøre, men du trenger skikkelig utstyr, kunnskap, erfaring og tid.

Selv om 70% av informasjonen ligger i senteren, betyr ikke det at den behøver mer trykk enn frontene. Den blir nok ikke presset hardere i volum, bare brukt "oftere". 4x6,5" har ikke så veldig mye mindre membranareal enn 2x10", så jeg tror ikke den senteren blir en nevneverdig flaskehals. Legg heller arbeidet ned i noen gode diy-subber.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •