Plasseringsvennlig subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasseringsvennlig subwoofer

Er på jakt etter en subwoofer som hovedsaklig skal brukes til film, men som helst også fungerer meget godt til musikk.
    Har ikke hatt sub i hus før, så det er en ny verden for meg, har prøvd å lese meg opp litt på nettet og funnet noen som virker interessante.

Håper på litt hjelp med anbefalinger til hvilken som passer best for meg.

Forutsetningen er at subben må stå bak sofaen, da det ikke er plass i frontrekka. Har von schweikert vr-4jr fronthøyttalere, marantz av7005 prosessor og nuforce mch-200c7 effekt.

Har sett meg ut b&w pv1d, gallo tr-3d, jl fathom f110 og svs sb13-ultra som de mest aktuelle. (F112 blir litt dyr)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stone13
    Er på jakt etter en subwoofer som hovedsaklig skal brukes til film, men som helst også fungerer meget godt til musikk.
    Har ikke hatt sub i hus før, så det er en ny verden for meg, har prøvd å lese meg opp litt på nettet og funnet noen som virker interessante.

Håper på litt hjelp med anbefalinger til hvilken som passer best for meg.

Forutsetningen er at subben må stå bak sofaen, da det ikke er plass i frontrekka. Har von schweikert vr-4jr fronthøyttalere, marantz av7005 prosessor og nuforce mch-200c7 effekt.

Har sett meg ut b&w pv1d, gallo tr-3d, jl fathom f110 og svs sb13-ultra som de mest aktuelle. (F112 blir litt dyr)
    Til både musikk men mest film så ville jeg sett på XTZ 12.18 er ikke stor, spiller BRA og er ikke alt for dyr ;-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Til både musikk men mest film så ville jeg sett på XTZ 12.18 er ikke stor, spiller BRA og er ikke alt for dyr ;-)
    Tror nok den sliter voldsomt med å gjøre noe som helst imponerende sammenlignet med de andre alternativene her.

I beste mening.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paradigm Sub 1

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetningen er at subben må stå bak sofaen, da det ikke er plass i frontrekka.
    Det vil ikke fungere bra så sant avstanden ikke er veldig stor. Helt unødvendig å kjøpe en dyr sub, til musikk i alle fall, hvis den ikke kan plasseres riktig. Til film vil det kanskje være greit, men bassen vil trolig slå sofaen og du vil kjenne og lokalisere den.

Nei, rydd plass i frontrekken om du ønsker en sub som gir et bra resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det vil ikke fungere bra så sant avstanden ikke er veldig stor. Helt unødvendig å kjøpe en dyr sub, til musikk i alle fall, hvis den ikke kan plasseres riktig. Til film vil det kanskje være greit, men bassen vil trolig slå sofaen og du vil kjenne og lokalisere den.

Hva legger du i stor avstand? Er ca 1,5 meter fra sofa til bakvegg i rommet mitt.
    Vil du si det blir nesten umulig å integrere en sub med en slik plassering?

Det at subben skal være bra på musikk er først og fremst et fremtidig behov, dersom jeg flytter eller bytter ut fronthøyttalerne. Von schweikertene leverer nok bass til musikk. Blir nok mest eksperimentering til musikk og ikke noe behov.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i stor avstand? Er ca 1,5 meter fra sofa til bakvegg i rommet mitt.
    Vil du si det blir nesten umulig å integrere en sub med en slik plassering?

Det at subben skal være bra på musikk er først og fremst et fremtidig behov, dersom jeg flytter eller bytter ut fronthøyttalerne. Von schweikertene leverer nok bass til musikk. Blir nok mest eksperimentering til musikk og ikke noe behov.
    Min erfaring er i alle fall at det er altfor for lite. Både med en enkeltstående stol og sofa, har jeg da erfart at bassen treffer ryggen på den. Og resultatet er at man hele tiden opplever hvor bassen kommer ifra og den blandes ikke inn med frontene.
    Har også hatt opp til 3 m avstand og det fungerte heller ikke 100% til musikk i alle fall. Bredden på rommet var da ca. 3.6 m. Kanskje det vil fungere bedre i et bredere rom og suben står uti i hjørnet.
    Men de flestes erfaring er at sub plassert bak i rommet blir hørbar og det fungerer ikke bra til musikk. Til film er man mindre kritisk, men du vil nok kjenne bassen i sofaen hele tiden med så kort avstand.

Har en kamerat som har sub i bakdelen av rommet. Der er avstanden trolig ca. 5 m og delefrekvensen er 80 Hz. Har ikke lyttet til anlegget med musikk, men til film så fungerer det fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sunfire sine true subwoofers EQ er veldig plasseringsvennlig. Med rom korrigering så er den svært god sub for pengene lydmessig og plasseringsmessig . Velsig lett å plassere hvor som helst i rommet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Sunfire sine true subwoofers EQ er veldig plasseringsvennlig. Med rom korrigering så er den svært god sub for pengene lydmessig og plasseringsmessig . Velsig lett å plassere hvor som helst i rommet.
    Vil tro du fortsatt ville høre hvor bassen kommer fra siden den blir så nærme.

Løsninga er og få den opp foran, eller kjøpe flere subber :-)

Sitter selv med to 12.16 rett over en meter bak meg på hver side og sens det fungerer meget godt. Nå syns jeg det er fantastisk morro og fysisk kjenne bassen fysisk.
    (buttkicker neste)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Helt enig i dette. Jeg har selv hatt en sub ganske nært bak sofaen, og man kjenner den for godt. Det ble også feil for meg å kjenne trykket i ryggen, når moroa skjer på filmen i front.

For all del, det er bedre å ha suben bak enn ingen sub, hvis det er eneste plasseringsmulighet, men ville prøvd å finne annen plass til den når du har tenkt å legge endel penger i en god sub.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips og tilbakemeldinger.

Konklusjonen bør altså være å legge mindre penger i det hvis den må stå bak sofaen fordi man uansett vil slite med å integrere den skikkelig?

Får snart en gallo tr-3d til hjemmetest, så da kan jeg enklere konkludere selv hvordan det fungerer.

Noen tips til rimeliger subber dersom jeg går for en løsning med sub bak sofaen? Hva med velodyne eq max12?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips og tilbakemeldinger.

Konklusjonen bør altså være å legge mindre penger i det hvis den må stå bak sofaen fordi man uansett vil slite med å integrere den skikkelig?

Får snart en gallo tr-3d til hjemmetest, så da kan jeg enklere konkludere selv hvordan det fungerer.

Noen tips til rimeliger subber dersom jeg går for en løsning med sub bak sofaen? Hva med velodyne eq max12?
    Tja, det er vel ikke den eneste, nødvendige konklusjonen at du må velge en billig sub, men kun at du ville blitt enda mer fornøyd hvis du kunne hatt den et annet sted. Det er mange som er godt fornøyd med å ha sub bak. Det kan dog muligens bli litt kompromiss ifht optimal løsning. Fasiten er at det ikke er noen fasit.

Lavest mulig deling vil jo bl.a. kunne hjelpe på hvor lett den er å lokalisere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er temmelig sikker på at en Rythmik vil gruse B&W-en og JL Audio-en og det til en veldig behagelig pris. XTZ-ene har ikke nubbesjangs på musikk. De vil spille høyere, men ikke dypere.
    Gallo subben kjenner jeg lite til.

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Er temmelig sikker på at en Rythmik vil gruse B&W-en og JL Audio-en og det til en veldig behagelig pris. XTZ-ene har ikke nubbesjangs på musikk. De vil spille høyere, men ikke dypere.
    Gallo subben kjenner jeg lite til.

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition
    Hvor får man kjøpt rythmik?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt rythmik?
    Importere selv: Rythmik Audio • Ordering information

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har importert rythmik? hva blir totalprisen? hvordan fungerer det med strømforsyningen?

Noen som har erfaringer med denne som kan fortelle litt om den?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring som nevnt tidligere her. Plassering bak sofaen fungerte dårlig, selv om det ser bra ut på målinger.

Har også importert Rythmik sub. Totalprisen inkl. moms og frakt blir omtrent dollar-prisen ganget med 10.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har motsatt erfaring enn noen andre her, men med noen små forbehold.

Jeg har flere ganger plassert sub bak lytteposisjon og oppnådd hva jeg annser som et godt resultat. Forutsettningen for dette er at nivået på suben ikke er overdrevent i forhold til "target" kurve, mao ikke et nivå som gjør at suben stikker seg ut i lydbildet(uansett plassering). Moderat delefrekvens er også lurt, sammen med god tids-/avstandsmessig integrasjon. Spiller fronter også full-range skal det mer til for å røpe sub plasseringen.

Geir Arne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg nok kanskje er et vesentlig poeng for at det skal fungere: at frontene spiller full range. I mitt tilfelle hadde jeg frontene på small men supplerte med en liten sub i front, mens dypbassen skulle komme fra baksiden. Som sagt så målte det fint, men jeg ble aldri kvitt opplevelsen av at bassen ikke hang sammen med resten av lydbildet.

Men det kommer jo også litt an på preferanser. Var hos en bekjent her fra forumet for å hjelpe til med kalibrering. Han ville gjerne ha suben bak av plassmessige årsaker. I mine ører fungerte det ikke spesielt bra, men han ble veldig fornøyd. Så det koker nok ned til hvor kresen man er også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •