Snakket med en lydekspert angående lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snakket med en lydekspert angående lyd

Jeg snakket med en lydekspert som jobber profesjonelt med å lage lyd, musikk og vignetter, han har audioutstyr på jobben for hundretusener av kroner.

Det han sa til meg var at du om du hadde 100,000kr å kjøpe høytalere for, var det best å bruke 95,000 på rommet og 5,000kr på høytalerene. Kanskje satt litt på spissen, men jeg er enig med han.

Han sa at det var mye av frekvensområdet som manglet i gjennomsnittlige "lytterom" hjemme hos folk flest. At det ikke var vits i å legge penger i en høytaler som laget frekvenser som rommet ikke hadde eller kunne gjengi.

Han uttalte seg ikke positivt om butikker som selger høytalere fra lydrom og folk fikk en helt annen opplevelse hjemme hos seg selv.

Neste vakt på jobben skal jeg ta med meg en liten 200-kroners MusicAngel og teste i lytterommet hans. Forventer lyd i 4000kr-klassen!! :P

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig han har delvis rett, men jeg hører nå godt forskjell på Patos og ML hos meg og vel verd en forskjell i pris på ...30k
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mye riktig i en slik påstand, men vil vel tro at dette også kan variere litt ut i fra utgangspunktet man har i det lytterommet man skal bruke høytallerne i, hva slags høytaler det gjelder osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstanden er vel riktig i seg selv...

Men det er så mange faktorer som spiller inn...
    Takhøyde, romlengde, bredde, underlag i vegger tak og gulv...demping osv.
    Listen er laaang :-)

Det viktigste, mener jeg, er å gjøre det beste man kan (og har råd til) ut fra de gitte forutsetninger. :-)

Også gøy at det SER bra ut, da... ;-)

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pycno
    Jeg snakket med en lydekspert som jobber profesjonelt med å lage lyd, musikk og vignetter, han har audioutstyr på jobben for hundretusener av kroner.

Det han sa til meg var at du om du hadde 100,000kr å kjøpe høytalere for, var det best å bruke 95,000 på rommet og 5,000kr på høytalerene. Kanskje satt litt på spissen, men jeg er enig med han.

Han sa at det var mye av frekvensområdet som manglet i gjennomsnittlige "lytterom" hjemme hos folk flest. At det ikke var vits i å legge penger i en høytaler som laget frekvenser som rommet ikke hadde eller kunne gjengi.

Han uttalte seg ikke positivt om butikker som selger høytalere fra lydrom og folk fikk en helt annen opplevelse hjemme hos seg selv.

Neste vakt på jobben skal jeg ta med meg en liten 200-kroners MusicAngel og teste i lytterommet hans. Forventer lyd i 4000kr-klassen!! :P
    Enig i at rommet har ekstremt mye å si, men som også andre har vært inne på,
    så vil du uansett høre stor forskjell på en god og dårlig høyttaler uansett hvor
    dårlig rommet ditt er. Dvs. det hjelper ikke å ha verdens beste lytterom hvis
    høyttalerne er dårlige. Og det gammle ordtaket gjelder her også, lyden blir ikke
    bedre en det dårligste leddet i kjeden.

Jeg synes at denne påstanden er litt på kanten:
    At det ikke var vits i å legge penger i en høytaler som laget frekvenser som rommet ikke hadde eller kunne gjengi.

Rommet skal ideelt sett ikke gjengi noen frekvenser, er det stående bølger, refleksjoner/ekko han tenker på? eller utfasinger?
    Jeg vil tro det skulle stå: gjengi riktig?

ps. lekte litt med en tonegenerator selv i går, jeg har 2 stk. 15" i hver sin 140 L portet i ett rom på ca 9m2,
    jeg har faktisk brukbart nivå i dette rommet ned mot 15Hz uten EQ, så og si flatt fra ca 22Hz og opp.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han nok mente var at mesteparten av budsjettet skal gå med til å optimalisere rommet..
    Såklart er det forskjell på høyttalere, men nytter ikke å ha et rom som har lite romnoder og bra akustikk når man ikke har høyttalere som klarer å gjengi det hørbare frekvens området.
    Men er nok mange her inn på avforum som heller kunne optimalisert rommet sitt i steden for å bytte utstyr i hytt og pine..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Eg har desverre brukt alle dei 100 på utstyret og nada på rommet, foreløpig...

Neste gong trur eg faktisk eg skal starta i andre enden.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Interessant. Eg har desverre brukt alle dei 100 på utstyret og nada på rommet, foreløpig...

"Epson TW6000 - Panasonic DMP-BD80 - Onkyo 875 - Klipsch RB-81II - RC-62 - RS-62II - RB-61II - RW-12D - Epik Empire"......

Da har du gjort noen fryktelig dårlige kjøp.. :wink:

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo

men når du får brukt 95000 på rommet så vil nok alt bli bedre ;-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye man skal bruke på rommet kommer vel aller mest an på hvor i landet man bor.

Jeg bor i Oslo og har betalt ca 40000 per kvm. Hvis jeg ikke skulle brukt mer enn 95000 på rommet hadde jeg nok brukt de resterende 5000 på hodetelefoner, ikke høyttalere. :P

Opplevelsen av lyd er som med andre sanseinntrykk subjektivt. Hva som er riktig for noen er ikke riktig for andre. Noen har anlegget sitt stua og må ta hensyn til hva andre i husholdningen mener.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en god del snakker med for mange eksperter og glemmer å tenke selv også.
    snakke med folk som er flinkere enn en selv er kjempeflott, gjort det MASSE selv også. men ikke glem å tenke selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe sier meg at han liker store ord. Jeg vil nå påstå at hvor mye man bruker på rommet for det første avhenger av hvordan rommet er i utgangspunktet, og for det andre, hva du skal putte inn i det av utstyr. Det er jo ikke noen automatikk i at et gitt tiltak er optimalt for en hver høyttaler.

Jeg vil nok heller si at man bør innhente kvalifiserte råd til hvordan man best kan kombinere romtiltak og utstyr ut i fra et gitt bruksområde og et gitt rom som utgangspunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    "Epson TW6000 - Panasonic DMP-BD80 - Onkyo 875 - Klipsch RB-81II - RC-62 - RS-62II - RB-61II - RW-12D - Epik Empire"......

Da har du gjort noen fryktelig dårlige kjøp.. :wink:
    Hehe, eg har blitt svindla! Signaturen er ikkje heilt oppdatert. Men burde vel stått eit % teikn bak...

Dette er vel eit typisk uttrykk som er satt på spissen. Men eg skjønar ideen med å fordela meir av budsjettet på akustikk og mindre pæ utstyr. Det estetiske/praktiske er ikkje nevnt her, så det kan me ikkje ta med i vurderinga.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi messer bekrefter vel dette. Der er det ofte svært dyrt utstyr under vanskelige forhold. Og det låter også som oftest meget dårlig.
    Samme med mange butikker.

Noen er riktig nok veldig heldig og har et rom med godt utgangspunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid noen som har slike meninger. Mange elektrikere (som ikke er særlig hi-fi interessert) sier at det ikke er forskjell på kabler fordi det er kobber uansett.....
    Så jeg sier bare BULLSHITT............

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Det er alltid noen som har slike meninger. Mange elektrikere (som ikke er særlig hi-fi interessert) sier at det ikke er forskjell på kabler fordi det er kobber uansett.....
    Så jeg sier bare BULLSHITT............
    Kabler er det forskjell på, jeg vet om bruksområder for nettverkskabler til flere hundre tusen kroner meteren. Snakker da om vanlig 100Mbits ethernet-kabler.

Er forskjell på pensko til 100,000kr og til 10,000kr også..

Det ligger litt i kvalitetsfølelse, felgene på en ferrari koster nok litt mer enn vanlige felger selv om de ikke nødvendigvis forbedrer bilens prestasjoner.

Men jeg er enig med denne profesjonelle musikeren i at rommet man lytter i har veldig mye å si.
    Hva det vil lønne seg å bruke budsjettet på vil jo variere fra sak til sak, er ikke alle rom som er like "dårlige". Men at folk flest bruker unødig mye penger på kvalitet i et rom som ikke kan gjengi kvalitet, det er jeg ikke i tvil om. Jeg hørte jo forskjellen selv med egne ører hos han

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er det forskjell på, jeg vet om bruksområder for nettverkskabler til flere hundre tusen kroner meteren. Snakker da om vanlig 100Mbits ethernet-kabler.
    Hvor brukes de, i romferger? Og hva er spesielt med de?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert lurt å legge en del cash i høyttalere som er konstruert av vettuge folk som har en vitenskapelig tilnærming til hva god lyd er og prøver i så stor grad som mulig å gjengi korrekt frekvensrespons (blant annet) til tross for rommet de står i.
    Så bør man investere så mye man gidder i akustikk.
    Grunnen til rekkefølgen er WAF, som jeg vil tro er en høyst aktuell problemstilling for alle som er mer opptatt av samboer og barn enn hi fi og har begrenset med plass og midler. Høyttalere som spiller så korrekt som mulig ser utfra mine erfaringer ganske snåle ut. Skal du i tillegg kjøre på med passende demping og diffusjon og har et budsjett å forholde deg til vil rommet se helt for jævlig ut. Noe som er inkompatibelt med våre bedre halvdeler og små nysgjerrige hender.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piss preik

Vi bor ikke i lydstudioer, vi lever i hjemmene våre. At en lyd-dude mener dette er vel ikke overaskende, men det legger kona mi lite vekt ved

Det er få som har lytterom og koner som syns det er greit. At Hifiasylet har laget et godt lytterom er greit det, skulle de liksom ikke gjort det?

Det blir som å kritisere bilselgeren for å ha vasket og polert bilen før salg.

Hører som flere over har skrevet, stor forskjell på billige og dyre høytalere hjemme i min egen stue. Det er gleden ved å investere i gode komponenter.

De bunner til slutt i god øl, barna i seng og kona på symøte. Føsrt da låter det bra :twisted:

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hifi messer bekrefter vel dette. Der er det ofte svært dyrt utstyr under vanskelige forhold. Og det låter også som oftest meget dårlig.
    Samme med mange butikker.

Noen er riktig nok veldig heldig og har et rom med godt utgangspunkt.
    Jeg har en teroi om at mye av det dyre High End utstyret låter dårlig på slike messer fordi det rett og slett er dårlig,
    ser dyrt, og vulgært ut, men spiller ikke bra allikevel. Selvfølgelig er det mange(noen) som også spiller bra, men
    som regel i fåtall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •