Snakket med en lydekspert angående lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp. Jeg husker fortsatt den gang jeg kranglet med lydteknikeren til et stort band på kvartsfestivalen.

Jeg tror det må ha vært han som mikset lyden for Paradise lost.

Men når det er sagt, så er jeg stort sett uenig med alle lydteknikere. De prøver å vri for mange desibel utav anlegget, og dreper da dynamikken. Forsterkerne har liksom ikke mer å gi.

Skulle gjerne drukna han som mikser for motorhead ja.Det var nesten umulig å høre hva lemmy sang, siden anlegget var stressa så mye. Men øreproppene måtte jo seff ut på Ace of spades. Nå må jeg sansynligvis leve med pipingen i ørene resten av livet.

Men andre som jobber med lyd har jeg stort sett et godt forhold til. Jeg har feks. en fetter med eget lydstudio. og han komprimerer ikke i det hele tatt på innspillingene.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv små B&W bokhyllehøyttalere låter RÅTT i rom med gode akustikkforhold.
    hadde jeg selv skulle brukt 100000 så hadde jeg brukt 80k på rommet og 20k på anlegget

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Jeg har en teroi om at mye av det dyre High End utstyret låter dårlig på slike messer fordi det rett og slett er dårlig,
    ser dyrt, og vulgært ut, men spiller ikke bra allikevel. Selvfølgelig er det mange(noen) som også spiller bra, men
    som regel i fåtall.
    Det finnes en del av det. Helt klart. Spesielt høyttalere med eksotiske elementer og kabinettet trenger ikke nødvendigvis å være så bra. Det hjelper lite hvis selve grunndesignet er dårlig.

Min erfaring stemmer dog godt med lydteknikerens. Og det er ikke så vanskelig å skjønne egentlig. Integrasjonen rom og høyttalere er helt essensielt for at noe skal låte virkelig bra. Har rommet store utfordinger i forhold til frekvensrespons og tidsdomenet, så hjelper det lite og ingenting om elektronikken er verdens beste. Problemene i rommet vil være der uansett. Elektronikk med lav forvrengning vil i grunnen bare få det frem enda tydeligere.

Viktiste i et anlegg er etter min mening denne rekkefølgen:
    1. Rommet og plassering
    2. Høyttalere og justeringer (delefrekvens, filter osv.)
    3. Effektforsterker
    4. Forforsterker
    5. Kilde

Kabler skal overføre signalet korrekt og det gjør alle normalt konstruerte med tilstrekkelig tversnitt og skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det finnes en del av det. Helt klart. Spesielt høyttalere med eksotiske elementer og kabinettet trenger ikke nødvendigvis å være så bra. Det hjelper lite hvis selve grunndesignet er dårlig.

Min erfaring stemmer dog godt med lydteknikerens. Og det er ikke så vanskelig å skjønne egentlig. Integrasjonen rom og høyttalere er helt essensielt for at noe skal låte virkelig bra. Har rommet store utfordinger i forhold til frekvensrespons og tidsdomenet, så hjelper det lite og ingenting om elektronikken er verdens beste. Problemene i rommet vil være der uansett. Elektronikk med lav forvrengning vil i grunnen bare få det frem enda tydeligere.

Viktiste i et anlegg er etter min mening denne rekkefølgen:
    1. Rommet og plassering
    2. Høyttalere og justeringer (delefrekvens, filter osv.)
    3. Effektforsterker
    4. Forforsterker
    5. Kilde

Kabler skal overføre signalet korrekt og det gjør alle normalt konstruerte med tilstrekkelig tversnitt og skjerm.
    Synes du skal bytte ut sisteplassen med førsteplass. Det heter seg at en lenke er ikke sterkere enn det svakeste leddet og med dårlig kilde så forplanter det seg videre selv om noe kan rettes opp underveis med riktig utstyr. Med kilde tenker jeg ikke bare på cd,dvd,BD-spiller,men med innspillingsmediet (cd plate osv) til musikken og faktisk lydstudioet der musikken ble til. Miksing og mastering er jo helt avgjørende for hvordan en cd skal låte. Er innspillingen dårlig (komprimert slik amerikansk popmusikk ofte er) så hjelper det ikke med et superdupert rom og utstyr i millionklassen. Da kommer faktisk disse feilene i innspillingen lettere fram og man vil rent praktisk føle at lyden er bedre på rimelig hi-fi utstyr.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min oppfatning ville jeg også bytta om på forforsterker og effekt, er i prosseroren lydsignalet blir tolket, også her man legger på eq/ romkorreksjon osv osv.

+1 til at kilde materialet er alpha omega (dritt inn dritt ut), men et dårlig rom kan selvsagt få det beste materiale til og høre dårlig ut.

Ps: når jeg tenker kilde så tenker jeg først og fremst på opptaket som skal spilles. En ræva master er en ræva master, om mediet og avspiller er digitale bør det jo hele sendes bit for bit til dac/forforsterker.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Synes du skal bytte ut sisteplassen med førsteplass. Det heter seg at en lenke er ikke sterkere enn det svakeste leddet og med dårlig kilde så forplanter det seg videre selv om noe kan rettes opp underveis med riktig utstyr. Med kilde tenker jeg ikke bare på cd,dvd,BD-spiller,men med innspillingsmediet (cd plate osv) til musikken og faktisk lydstudioet der musikken ble til. Miksing og mastering er jo helt avgjørende for hvordan en cd skal låte. Er innspillingen dårlig (komprimert slik amerikansk popmusikk ofte er) så hjelper det ikke med et superdupert rom og utstyr i millionklassen. Da kommer faktisk disse feilene i innspillingen lettere fram og man vil rent praktisk føle at lyden er bedre på rimelig hi-fi utstyr.
    Jeg snakker om kilden i anlegget, altså DAC/CD spiller. Innspilling kan ikke vi på anleggsiden gjør noe med og det er en annen debatt. At det er det første leddet spiller jo ingen rolle når tapet der er minst. Gode kilder(DAC/lydkort) er dessuten ikke dyre hvis man kjøper de riktige.

Faktisk kan man nå få tak i et produkt som fungerer som både pre, DAC og delefilter til under 4000 kr som er nesten er helt transparent!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg snakker om kilden i anlegget, altså DAC/CD spiller. Innspilling kan ikke vi på anleggsiden gjør noe med og det er en annen debatt. At det er det første leddet spiller jo ingen rolle når tapet der er minst. Gode kilder(DAC/lydkort) er dessuten ikke dyre hvis man kjøper de riktige.

Faktisk kan man nå få tak i et produkt som fungerer som både pre, DAC og delefilter til under 4000 kr som er nesten er helt transparent!
    Skjønte såklart at du snakka om avspiller,men jeg ville bare dra det litt lenger :-D
    Ellers så har jeg en annen rekkefølge på lista de da Min blir som følger:
    1: Høyttalere- fordi et godt lydrom ikke kan få en dårlig høyttaler til å bli god. Utifra teorien til lydteknikeren så vil jo en dårlig høyttaler bare bli enda dårligere i et optimalt rom (hva nå det er da)
    2:Avspiller cd,dvd osv fordi: det er her kildematerialet først blir prosessert og signalet går videre til forforsterker.
    3: Prosessor (forforsterker) fordi-les svaret til TorTorden :-) men er faktisk usikker her så muligens 2 og 3 blir delt 2.plass .....
    4: Rom og plassering
    5: Effektforsterker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pycno
    Jeg snakket med en lydekspert som jobber profesjonelt med å lage lyd, musikk og vignetter, han har audioutstyr på jobben for hundretusener av kroner.

Det han sa til meg var at du om du hadde 100,000kr å kjøpe høytalere for, var det best å bruke 95,000 på rommet og 5,000kr på høytalerene. Kanskje satt litt på spissen, men jeg er enig med han.
    Det var nok satt på spissen, og det ikke er mulig i praksis for de fleste som har anlegget i stua (og bor sammen med andre folk).

Men utover det har han jo i prinsippet rett, så med ovenstående i mente ser jeg ikke helt hvorfor så mange i tråden "latterliggjør" uttalelsen.

Sitat Opprinnelig postet av Pycno
    Han sa at det var mye av frekvensområdet som manglet i gjennomsnittlige "lytterom" hjemme hos folk flest. At det ikke var vits i å legge penger i en høytaler som laget frekvenser som rommet ikke hadde eller kunne gjengi.
    Litt usikker på hva han har ment her, mulig du har sitert han litt feil? Det er vel ingen frekvenser rommet ikke gjengir, men rommet har gjerne en ujevn frekvensgang. Men det er jo likevel interessant med en høyttaler som gjengir hele det hørbare frekvensområdet. Det er det dermed vits å investere i, selv om det selvsagt hadde gitt enda bedre lyd i et akustisk behandlet rom.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •