Bass i ståhøyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass i ståhøyde

Har best bass fra suben i ståhøyde. Også dessverre best en god meter foran sitteposisjon. SVS pb10nsd står midt bak sofaen da det er den mest praktiske plasseringen. Om jeg skulle plassert suben under lerretet så ville jeg måtte løfte lerret en del da jeg har betonghelle og spikes under og betonghelle oppå for å holde den stabil.

Hva kan hjelpe for å få bassen ned til sittehøyde? Bassfeller? Plassere suben høyere fra bakken? Sette den inn i hjørnet?

Kan legge til at når jeg testet i går med testfrekvenser hadde jeg ikke andre høyttalere I rommet da jeg venter på nye Klipsch.

Jeg har 3 5cm tykke akustikkplater i taket, 3 på bakvegg + en Skyline diffuser 120x60 på bakvegg. Rommet måler L 3.50 B 2.55 H 2.10

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flere subwooflere.

Har du db måler?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nøyaktig samme problemet så du er ikke alene, tror kanskje det har noe med bredde/høyde (jeg har 2.70 b x 2.10 h meter) bytta en dali 12f sub med 2 xtz 12.16 og etter og ha eksperimentert med plassering og innstillinger så har jeg fått 'god nok' bass i sweetspot men det blir MYE bass når jeg reiser meg opp.

Før jeg fikk meg 2 subber måtte jeg kjøre frontene som large og sub i both/plus, med subben under senter høytaleren (eneste stedet jeg ikke kunne høre hvor den kom fra siden jeg sitter så nærme den).

Med 2 subber funka det faktisk ikke så bra og ha de front (sleit med de samme sonene som på frontene) så nå står de på hver sin side bak meg og spiller inn i rommet.
    Deler enda på 100hz (hadde kanskje ikke gjort dette om jeg ikke hadde en anti-mode som strammer opp bassen betraktelig)

Har enda ikke begynt med akustikk plater siden jeg akter og pusse opp stua til sommeren (tenker og vente med det prosjektet til det er litt mindre arktiske tilstander)

Men størrelsen på rommet begrenser jo veldig hva jeg/vi kan få inn med bass feller.

Vil kanskje tro du har subben litt for nærme sitte stillingen, siden du nevner du har bass ca 1 meter foran deg, har ikke noe bedre og komme med (gudene veit jeg er ikke ferdig selv og har mye og lære på og kalibrere oppsettet) Dette er jo også problemet hvor forrige gang jeg løp ned kanin hullet for og fikse nesten ga opp alt og starte med head-fi :-[

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben er veldig nære der hvor jeg sitter ja. Jeg kan nok få nok sub om jeg skrur opp lyden på sub og receiver men det føles så dumt å "fyre for kråka" :???: Da tenker jeg egentlig mest på bassgjennomgang til vår nabo i tomannsboligen. Hadde jeg hadd max i lytteposisjon trenger ikke lyden på selve suben være så høy og dermed minst mulig lyd og vibrasjoner mot naboen. Har aldrig fått klage og vil beholde det slik selv nå med ny sub.

Jeg gjorde samme test for noen dager siden med min Pioneer 421 reciever og dens channel level testlyd og da fikk jeg veldig bra lyd i lytteposisjon men nå med Onkyo 616 med hz-tester fra YouTube er jeg mindre heldig med lytteposisjon. Kan det ha med innstillinger I den nye receiver en eller må der være at disse testtonene går lavere enn Chanel level testtonene som jeg brukte på den gamle receiveren?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd og justere fase ?

Plassere suben høyere ? eks på leca blokker om du har og teste med.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KK 12012 må man jo oftest ha oppå hverandre for at det skal bli lyd

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne kanskje være avstand (dette er vel en form for fase innstilling) til sub som er satt i receiver, jeg lot den bare kalibrere dette selv og har ikke trengt og justere noe etter det men selv om jeg sitter så nære de at jeg nesten kan strekke meg bort og ta på de i sitte posisjon så står avstanden i reveiver på godt over 2x+ faktisk avstand.

har pioneer receiver selv, og alrdi rørt onkoyo men nå skulle vel onkoyo være hakket bedre på sub kalibrering ?

Istedet for youtube (som jeg ikke stoler helt på) hadde jeg heller lasta ned REW og brukt det til og generere noen sinus toner bør kunne ha mer kontroll på output volum etc fra pcen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lecablokker til å prøve høyde kan være lurt ja. Har ingen liggende men kan funke bra om jeg finner ut at det hjelper å sette suben høyere.

Skal kjøre autokalibering når jeg får de andre høyttalerne på mandag. Blir spennende å se om den klarer å fikse litt. Får ikke testet mere før etter helgen da jeg er bortreist. Brukte YouTube fra Oppo 93. Kanskje jeg kan laste ned REW som du anbefaler.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leca blokker høres ut som en ide jeg skal prøve selv også :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å plassere suben oppe på en bruskasse i dag for å se om dette kunne gi mere bass i sittehøyde. Vel det ble ikke noe bedring i sittehøyde, kanskje heller dårligere.

Anti Mode 8033 har gjort bassen mye strammere og renere. Kunne tenkt meg å sette inn bassfeller men er egentlig bare 1 hjørne det passer å ha en så jeg vet ikke hvor mye vits det er da. Kan jo teste med 2 akustikkplater som jeg har igjen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det som kalles stående bølger. Løsningen er å bytte ut disse med en subwoofer som leverer sittende bølger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette er det som kalles stående bølger. Løsningen er å bytte ut disse med en subwoofer som leverer sittende bølger.
    :lol:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt gammeldags, men har du pøvd å plasere subben der du sitter og da krappe rundt på gulvet for å finde stedet hvor du har mest bass?
    Normalt fungerer ikke en sub optimalt "der hvor du synes den skal stå", f.eks. plaserer mange subben i hjørnet med enheten vendt inn i rommet, ikke fremover. Hoss meg spiler subben mye bedre og artikuleret 1 meter fra hjørnet på frontveggen. Men ellers, i min stue er det også et kompromis, har egentlig ikke andre steder jeg kan plasere den enn på frontveggen.
    Er kanskje heldig men med c-vektet måling med Radio Shack måler jeg 100 hz 72 db, 80 hz 72 db, 60 hz 72 db, 50 hz 73 db, 40 hz 78 db og 30 hz 76 db.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    er det ikke enklere å legge den på sida?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og få liggende bølger? Er du gal mann? Hvem vil være nødt til å ligge når man hører på musikk og ser film?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •