Defekt element, feilsøke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Defekt element, feilsøke?

Hei,

Har et par JBL Northridge E80 som del av 5.1-oppsett med bak-, center og sub i samme serie.

De er noen år gamle nå, og har vært med på 3 flyttelass.

Kjøpte meg Onkyo-receiver (TXNR609B) i fjor, og hadde for første gang en receiver med automatisk romkalibrering.

Skulle gjennomføre dette i stua, men testen feila fordi den ene høyttaleren ikke gjengir testlyden riktig. Har forsøkt å bytte om på høyttalerne for å være sikker på at det ikke var receiveren, og det er samme høyttaler hver gang.

Oppsettet står foreløpig uten bakhøyttalere, kun front, center og sub.
    Det står i stua, og brukes stort sett bare til TV-titting, og jeg klarer ikke å legge merke til noen ulyd i det daglige (mest lyd fra center under TV-sendinger).

Har ikke sett nøyere på det, men det må jo være diskant eller mellomtone som er gått? Har ikke klart å lese meg til hvilke frekvensområder som håndteres av mellomtone/diskant, eller hvilken frekvens testtonen har.

Noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg eventuelt sjekke eller gjøre selv? Hvor kan jeg eventuelt henvende meg for å få noen til å se på det, og hva vil slikt koste?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Hei,

Har et par JBL Northridge E80 som del av 5.1-oppsett med bak-, center og sub i samme serie.

De er noen år gamle nå, og har vært med på 3 flyttelass.

Kjøpte meg Onkyo-receiver (TXNR609B) i fjor, og hadde for første gang en receiver med automatisk romkalibrering.

Skulle gjennomføre dette i stua, men testen feila fordi den ene høyttaleren ikke gjengir testlyden riktig. Har forsøkt å bytte om på høyttalerne for å være sikker på at det ikke var receiveren, og det er samme høyttaler hver gang.

Oppsettet står foreløpig uten bakhøyttalere, kun front, center og sub.
    Det står i stua, og brukes stort sett bare til TV-titting, og jeg klarer ikke å legge merke til noen ulyd i det daglige (mest lyd fra center under TV-sendinger).

Har ikke sett nøyere på det, men det må jo være diskant eller mellomtone som er gått? Har ikke klart å lese meg til hvilke frekvensområder som håndteres av mellomtone/diskant, eller hvilken frekvens testtonen har.

Noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg eventuelt sjekke eller gjøre selv? Hvor kan jeg eventuelt henvende meg for å få noen til å se på det, og hva vil slikt koste?
    Har ingen lignende erfaring med autokalibrering selv, men det er ikke uvanlig
    at det er feil/feilkoblinger på høyttalere fra fabrikk. Jeg har sett både feil fase
    og bytte av bass og mellomtone filter til feil elementer. (og jeg har ikke åpnet 50 høyttalere).
    Dette hjelper ikke deg så mye kanskje, men når du har en høyttaler som er i orden, og en med feil, så er det en enkel sak for en "litt kyndig" å finne feilen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan laste ned en tone generator for å finne ut hvilket element det evt. er snakk om.
    Tone Generator Software - Audio Test Tone and Sound Frequency Generator

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du kan laste ned en tone generator for å finne ut hvilket element det evt. er snakk om.
    Tone Generator Software - Audio Test Tone and Sound Frequency Generator
    Takk for denne! Fant endelig ut hva skurringen under musikkspilling var. Skrukoblingene på terminalene ristet på rundt 290hz, skrudde dem fast igjen så ble det borte.. ( bruker banansko )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk fiksa det,men vil for ordens skyld nevne at det forekommer at auto-oppsettet også feiler selv om alt ellers er riktig. F.eks så har Audassey på min denon receiver funnet fasefeil på den ene bakhøyttaleren min flere ganger når jeg har kjørt auto-oppsett. Sannheten er at det ikke var noe galt med høyttaleren i det hele tatt,men romkorreksjonen. Samme skjedde faktisk på en demo på hi-fi klubben i fjor høst.der bomma autooppsettet på fasene på noen subber. Så ta det også med i betraktningen hvis det skjer noe feil en annen gang :-)

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det må være høyttaleren for min del i alle fall.

Da jeg først kjørte romkorreksjon, så klaget den på høyre fronthøyttaler.
    Jeg kunne jo selv høre at denne låt forkskjellig fra de andre da den ga fra seg testtonen.

Koblet høyre høyttaler på venstre utgang fra receiveren, og ved neste forsøk på romkorreksjon var det fortsatt den samme høyttaleren som låt rart (selv om den fikk venstre-signalet).

Har ikke fått testa forslaget som ble gitt her, får sette av litt tid til helga til å klø meg i knotten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der med høyttalere og feilsøking har aldri vært helt lett. Det er jo sånn at fortsatt så er det en stor andel av de høyttalere som selges i butikk selges med feil. Og helt uten at noen hverken oppdager det eller klager på det. Fint at du oppdaget feilen med terminalen. En annen typisk feil er dorlig liming i skjøtene, som også kan gi en slik lyd.
    I sin tid så lærte jeg noen triks for å teste av elementer, som jeg fortsatt bruker. Selve elementet har en pluss og minus side, dette er vanligvis godt merket med + eller -, eller med en rød prikk på pluss. Kabelen til pluss er også vanligvis merket med rødt. For å teste at ikke fabrikken har koplet feil fase på selve elementet så kan du kople til et vanlig lommelykt batteri med + til + og - til -. Da skal elementet gå utover. Går det da innover så er fasen koplet feil. Alle elementene i høyttaler oppsettet skal oppføre seg på samme måte. En annen grei ting er å kople forsterkeren direkte til på element for element, for på den måten å høre at alt er ok med akkurat det elementet. Delefilteret er det litt verre å ta en total sjekk på, og fasefeil kan ligge her også. Det som er mer vanlig i delefilteret er vel heller variasjoner i selve komponentenes måleverdier. De færreste produsenter tar seg tid til sjekke akkurat det bit for bit, og der syndes det mye etter hva jeg kan lese i Absolute Sound o.s.v.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •