6.1 vs 7.1 ... i min stue!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1 vs 7.1 ... i min stue!

Hallaowdi

Sitter her og funderer på å børste støv av surround rear-terminalene igjen.

Jeg lurer litt på,.....tidligere har jeg prøvd med 7.1...som forsåvidt var helt greit. Tror jeg bare har én film som har 7.1-spor (var det Tron Legacy tro?), ellers så har jeg flere med 6.1.

Sånn jeg ser ting for meg, så ville jeg tippet at for å få den beste opplevelsen med 7.1, når kilden støtter det, så bør de bakre høyttalerne stå såppass fra hverandre at de oppleves fra hver sin kant i rommet.

MEN, så tenker jeg at, de aller fleste filmer som har mer enn 5.1, har jo kun 6.1, som jeg forestiller meg (correct me if i´m wrong) er ment som å ha kun en centerkanal helt bakerst? Altså i midten bak? Eller er jeg helt på jordet her.

OM jeg skulle ha rett i den spekulasjonen, så tenker jeg at; da blir det jo "feil" å ha 7.1-høyttalerne så langt til sidene bak, når det uansett bare er mono-signal ut ifra dem, og at man ville fått en bedre opplevelse om de stod mer sentrert under en 6.1 film, eller f.eks, at de ble erstattet med en centerhøyttaler istedet?

Her er et par bilder av stua mi. Om det er to eller færre som ser på film, så drar vi stresslessene fram til ca midt på der hvor den ene står på bildet. Om det er fler enn to stk, så ligger folk som slakt overalt på sofaer og i stoler, så sweetspots´a er litt "mobile" :P

Som dere ser så er det ikke av det breieste med plass bak der mtp spredning av lyd, har ihvertfall jeg inntrykk av

For å oppsummere litt:
    Tror dere jeg ville hatt bedre utbytte av å bruke kun en centerkanal bak i midten (6.1) kontra to surround back-høyttalere (7.1)? Noen som har testa litt?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så ville jeg tro at 7.1 gir en bedre opplevelse men bare en 7.1 film?? De fleste har7.1 nå da, jeg har maaaange med det hvertfall.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en haug filmer med 7.1, men det finnes litt flere med 5.1 og 6.1. Nå i nyere tid blir det nesten utelukkende produsert 7.1
    Jeg har dog testet det du lurer på, og kom frem til at 6.1 filmene låt bedre med 7.1 enn med en "senter" bak. Ble mye vanskeligere å identifisere hvor lyden kom fra. Så selvom reciever koder om til EX på de 2 bakerste kanalene så synes jeg det var bedre uansett.

Om det er trangt om plassen bak, så ville jeg droppet 7.1 og bare kjørt med 5.1 istedet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •