sub tilkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub tilkobling

Hei!

I mangel på forsterker med dedikert sub utgang, prøver jeg å koble sub til analog linjeutgang på dekoder.
    Dette blir ikke bra. Grøtete romling og stemmer.

Er det filteret i suben som er for dårlig?
    Har selvølgelig prøvd å justere på frekvens og alt som er av knapper og skruer.

Eller vil det aldrig bli optimalt fra vanlig linjeutgang uten deling på frekvens?

Suben er forøvrig xtz 10.16.

mvh.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at forsterkeren din har høyttalerutgang. Det er der du skal koble subben hvis du ikke har egen sub-utgang.
    Du kobler fra høyttalerutgangen (høyre og venstre) til høynivåinngangene på subben. Det står vel detaljert forklart i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar,men det er ikke noe alternativ. Ikke sånn som subben er plassert nå ved siden av sofaen.
    Hvis jeg først skal strekke kabel fra forsterker til sub og derfra til fronthøyttaler,blir det for langt strekk til høyttalerne. 12-15m.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runhel
    Takk for svar,men det er ikke noe alternativ. Ikke sånn som subben er plassert nå ved siden av sofaen.
    Hvis jeg først skal strekke kabel fra forsterker til sub og derfra til fronthøyttaler,blir det for langt strekk til høyttalerne. 12-15m.
    Det trenger du ikke - bare ha det sånn du har det,og så kobler du til et par ht-kabler i tillegg fra enten forsterkeren el høyttalerne alt etter hva som blir mest hensiktsmessig !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Det burde stått i manualen. Der står det forklart først til sub og derfra til ht.

Det kan jo bli heftige "signaler" etterhvert som man drar på effekttrinnet.
    Men det er vel laget for å tåle det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du pre-out på forsterkeren din? Om du har det, og de er brukt opp, så kan det jo kanskje være en mulighet for å bruke en y-splitt? hva mener forumfolkene om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke pre-out.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke pre-out.
    Kan du opplyse menigheten om hva slags forsterker(e) du har?

Du sier du har effekttrinn, men ikke preout. Æ bli så ferrvirra sjøh!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han mener effekttrinet i subben, men akkurat hva han mener med "Det kan jo bli heftige "signaler" etterhvert som man drar på effekttrinnet.
    Men det er vel laget for å tåle det." er der vel ikke mange der skjønner noe av.
    Det er HELT NORMALT å spille på dine høyttalere som normalt, og da route et sett billige tynne kabler fra ENTEN forsterkerens, ELLER fra høyttalernes høyttaler terminaler til subbens Hi Level Inn høyttaler terminaler, og du er ferdig med saken. Juster volum, frekvens og fase osv på subben til din smak.
    Du skriver at XTZ ikke har nevnt det å koble subben opp med bare èt sett kabler, se oppkobling til høynivå side 7 ute i høyre felt, hva står der skrevet der?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel misforstått manualen.

"A regular 2 conductor-cable is coupled from the front speaker output on the
    amplifier to High level in on the xtz99 w 10.16. From this very same terminal,a regular cable is coupled to the front speaker."

Tolket det som at man skal koble fra terminalene på suben og videre til ht.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken manual har du dette fra, den engelske? Finder ikke det du skriver, men kobler du fra DE SAMME terminaler på subben videre til høyttalerne er dette jo helt det samme som det jeg skrev.
    Kobler du videre til høyttalerne fra de samme terminaler vi høyttalerne jo fortsatt spille full frekvens, som før, og subben vil supplere under den frekvens du setter frekvensbryteren til. Som vi beskrev, kobler du et sett kabler til høyttalerne, og et sett kabler til subben fra ENTEN høyttalerne ELLER fra forsterkeren vil dette få helt samme resultat som det du skriver.
    Bare for klarhetens skyld, se den svenske manual, der står det jeg skrev ute til høyre på side 7.
    http://www.xtz.se/product-assets/sub...manual_swe.pdf
    Men fint det løste seg da....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kan du opplyse menigheten om hva slags forsterker(e) du har?

Du sier du har effekttrinn, men ikke preout. Æ bli så ferrvirra sjøh!

Føler at jeg må rette opp denne her AV-Fallet.
    Har effekttrinn og det er selvfølgelig preout på forforsterkeren. Ikke meninga å forrvirre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at jeg må rette opp denne her AV-Fallet.
    Har effekttrinn og det er selvfølgelig preout på forforsterkeren. Ikke meninga å forrvirre.
    Da kan du vel og ta en RCA y-splitt fra forforsterkern og sende ene splitten til effekt trinnet og andre til subben respektive L/R RCA inngang?

Skulle vel egentlig være noe særlig forskjell på hvilken måte det gjøres på men bare nevner det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Men er det egentlig noe forskjell å kjøre rca fra forforsterker og rca fra dekoder med hensyn til lyden i subberen?
    Planen var å bruke lydplanke+sub til tv/film og ikke bruke stereoen .

Men siden det funket dårlig å koble subben til dekoderen,så må jeg vurdere å bruke stereoen og høynivåinngangen på subberen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke koble subben til to kilder. Skal du gjøre det må du kjøpe en liten boks fra B-Tech f.eks. med to eller tre rca innganger og en rca utgang. Da kan du koble rca fra dekoder og preout fra forforsterker til denne boksen, utgangen kobler du da til subbens line inn. Da må du velge på denne boksen når du ser tv og når du spiller via stereoen.
    Komplett.no - B-Tech 3-Way Stereo Input Control
    Selv synes jeg jo det er en dårlig ide å koble subben til dekoder, da må du bruke dekoderens fjernkontroll for å styre volum, og problemet med to kilder er at subben bare har èn inngang, og èn volumkontroll, ergo kan du risikere at du må justere volum på subben når du veksler mellom tv og stereo, så alt i alt synes jeg du burde glemme dette.
    Vet ikke hvilken lydplanke du har, noen har mulighet for trådløs subwoofer, men ellers, min anbefaling er at du bare bruker lydplanken som den er, kobler subben til forforsterkerens preout ELLER bruker høynivå inngangene på subben og da bruker anlegget til tv når der er en film el. lign. Til Nyheterne trenger man vel ikke sub likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke suben til musikk.Gjorde det tidligere på ett annet oppsett.

Det jeg prøver å få til er: lydplanke+sub til film.
    Kjøpte en Arvani ergosound(ja den uten trådløs sub).
    Fordi siden jeg hadde xtzen stående og samle støv,så tenkte jeg at jeg kunne bruke den. Derfor forsøket med å koble til dekoder.
    Kanskje like greit å bytte den på tredvedagersen til elkjøp til den med trådløs sub
    og selge xtzen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •