Sette opp 2 stk subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sette opp 2 stk subwoofere

Hei!

Har 2 stk XTZ W12.16, og kjører de på en receiver med kun en sub-utgang. Bruker en Y-splitter.
    Det jeg lurer på er, er det riktig at den ene skal stå på 0 i fase og den andre på 180? Hva er fase?
    Har dette slik foreløpig, siden jeg har hørt det.
    Kan jeg sette den ene sub'en på litt høye frekvenser, så jeg kjenner det i kroppen, og den ene på lav frekvens til film?

Noen som har noen tips til hvordan disse settes opp best? Rommet mitt er 13 kvadrat. Er kanskje greit å legge ved at frontene er Dynavoice Challenger M-65, men kjører de på 180hz.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase innstillingen kommer ann på hvor de står i rommet i forhold til hverandre, hvis begge f.eks står i frontrekka skulle de normalt være greit og ha de begge på 0 i fase.

Om jeg har skjønt rett foskyver man på signalet så om man har samme signalet på to subber hvor ene er 0 i fase og den andre 180 i fase så vil sistnevnte element trekkes inn samtidig som den første subbens element dyttes ut og vice versa.

Om du f.eks har subbene på rekke og receiver kan automatisk sette distanse så vil den stille fase selv (ofte enklest, hvis ikke må du ta det manuelt)

Et lydmeter alá radioshack er du nødt til og ha (mobil telefon apps fungerer ikke), det jeg gjorde med mine 12.16 er og slå av ene subben, gå inn på receivers channel volume, sette sub gain til 0 og stille volum på sub etter db meteret så den spiller like høyt som frontene. Slo så av denne subben og startet den andre og gjorde det samme der, når jeg så starter begge subbene skal 'trykket' i rommet være 6 decibel større enn med en sub, om dette stemmer så er også subbene i fase, hvis ikke juster fase så godt du kan til at dette stemmer.

Da rører jeg minst mulig på volum/fase innstilling og heller bare juster gain på receiver (siden jeg stiller til 0 db så jeg kan jeg øke like mye som dempe)

Hvordan stille på crossover er et annet problem, og bunner uansett ut i hvordan rommet ditt er og eventuelt dine preferanser.

Ps LES DEN LINKA TRÅDEN :-)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Fase innstillingen kommer ann på hvor de står i rommet i forhold til hverandre, hvis begge f.eks står i frontrekka skulle de normalt være greit og ha de begge på 0 i fase.

Om jeg har skjønt rett foskyver man på signalet så om man har samme signalet på to subber hvor ene er 0 i fase og den andre 180 i fase så vil sistnevnte element trekkes inn samtidig som den første subbens element dyttes ut og vice versa.

Om du f.eks har subbene på rekke og receiver kan automatisk sette distanse så vil den stille fase selv (ofte enklest, hvis ikke må du ta det manuelt)

Et lydmeter alá radioshack er du nødt til og ha (mobil telefon apps fungerer ikke), det jeg gjorde med mine 12.16 er og slå av ene subben, gå inn på receivers channel volume, sette sub gain til 0 og stille volum på sub etter db meteret så den spiller like høyt som frontene. Slo så av denne subben og startet den andre og gjorde det samme der, når jeg så starter begge subbene skal 'trykket' i rommet være 6 decibel større enn med en sub, om dette stemmer så er også subbene i fase, hvis ikke juster fase så godt du kan til at dette stemmer.

Da rører jeg minst mulig på volum/fase innstilling og heller bare juster gain på receiver (siden jeg stiller til 0 db så jeg kan jeg øke like mye som dempe)

Hvordan stille på crossover er et annet problem, og bunner uansett ut i hvordan rommet ditt er og eventuelt dine preferanser.

Ps LES DEN LINKA TRÅDEN :-)
    Du må jo først fase inn subbene med fronthøyttalerne.
    Du stiller jo bare inn volumet på subbene slik at de spiller likt.

Du burde også lese den linka tråden 😉

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Du må jo først fase inn subbene med fronthøyttalerne.
    Du stiller jo bare inn volumet på subbene slik at de spiller likt.

Du burde også lese den linka tråden ߘ
    Har det, men er også lat så sørga bare for at subbene spiller like høyt og lot receivern ta seg av resten og det fungerer overaskende bra så da holder det for min del.

Nå skal jeg også pusse opp (soon™) og behandle rommet så tar det grundigere neste gang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man lat vil man aldri få max ut av subbene. Selv har jeg brukt 15-20 timer med kalibrering for å få det til å spille best mulig (synes det er litt gøy og da...).

For min del har jeg heller ikke blitt fornøyd med hvordan receiver stiller inn systemet. Har fulgt både manualen og veiledninger her inne på AVF, uten å oppnå like godt resultate som ved manuell justering. Men som nevnt, det krever litt tid og interesse.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selvsagt gjort mer enn hva jeg beskrevet her. Det er også grenser for lange poster jeg gidder og skrive via mobilen.

Sikkert brukt 2++ uker så langt med og finne best plassering osv osv, og er selvsagt ikke ferdig.

Har også en antimode som strammer opp bassen merkbart.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ok. Det virket nemlig ikke slik ut fra innlegget