Bedre lyd med brokobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Matthias98 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd med brokobling?

Hei. Jeg har et 5.1 Yamaha NS sett med en RX-V571. Front høyttalerene er 100 watt og reciever har 7x105 watt. Jeg lurer på om det blir bedre lyd hvis jeg brokobler fronthøyttalerene? Eller der det ikke bra for høyttalerene med for mye watt? Også når jeg hører på sanger med mye bass, hører jeg at høyttalera vrenger seg på en måte :S Kan det også fikses med brokobling?
    Takk.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er en ekstern Effektforsterker til høytalerne som vil gi mye mere morro og kontroll

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mykje kraft er vel stort sett alltid betre enn for lite kraft. Korleis det vert med brukopling veit eg desverre ikkje. Det er vel noko med at forsterkaren ser motstanden i høgtalarane som halvert og at dempefsktoren i forsterkaten vert halvert ved brukopling...

Nøyaktig kvifor dett er negstivt, har eg desverre ikkje funne noko svar på. Det er det nok andre på forumet som kan mykje betre enn meg.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ute at jeg kjenner hverken forsterkeren eller høyttalerene dine kan man generelt si man ikke bedre lyd ved å brokoble da signal støy forhold ofte blir dårligere.

På den andre siden kan du få bedre lyd på litt volum med brokobling da en strømsvak forsterker klipper når man kjører den for hard/spiller for høyt. Dette kan være svært skadelig for både høyttalere og forsterker. Ved å brokoble forsterkeren drar du effekten ut av to forsterkertrinn og du kan spille høyere uten klipping så sant strømforsyningen klarer å levere. I utgangspunktet er det som regel værre å spille med for lite watt enn for mye men igjen mater du for mye watt i en høyttaler ødelegges den av dette også.

Kan forsterkeren din brokobles er det bare å prøve og vurdere selv om du får bedre lyd eller ikke.

EDIT: Ikke prøv å brokoble forsterkeren din hvis den ikke er designet for dette!!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matthias98
    Hei. Jeg har et 5.1 Yamaha NS sett med en RX-V571. Front høyttalerene er 100 watt og reciever har 7x105 watt. Jeg lurer på om det blir bedre lyd hvis jeg brokobler fronthøyttalerene? Eller der det ikke bra for høyttalerene med for mye watt? Også når jeg hører på sanger med mye bass, hører jeg at høyttalera vrenger seg på en måte :S Kan det også fikses med brokobling?
    Takk.
    Hva mener du med brokobling? Jeg tviler på at receiveren din kan brokobles, og jeg tviler på at du vet hva brokobling er.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva mener du med brokobling? Jeg tviler på at receiveren din kan brokobles, og jeg tviler på at du vet hva brokobling er.
    Mener at den kan brokobles ja.
    Derfor jeg spørr kanskje???

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at de ikke er ordentlig spilt inn? Har hatt høyttalerene i ca 1-2 uker :P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan ikke brokobles, den kan muligens bi-ampes, du kan jo sjekke manualen om du ikke er sikker.
    Ved bi-amping bruker du to sett utgange fra forsterkeren med samme effekt, du demonterer da laskerne imellom de fire terminaler på høyttalerne og kobler som vist i bruksveiledningen. Har du ikke fire terminaler på høyttalerne kan du IKKE bruke bi-amping.
    Ved brokobling blir en stereoforsterker til en mono, altså trenger du fire kanaler for å drive en høyttaler idet de fire blir til to, en til hver høyttaler. Effekten firedobles fra forsterkeren.
    Søk på bi-amping og amplifier bridging på nettet for å lære mer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen av høytalerne er da viktig.
    Feil plassering eller overdrivelse av tonekontrollen ( heving av bass )... vil raskt gi en ullen bass.

Bi-Amping er ikke Brokobling

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Den kan ikke brokobles, den kan muligens bi-ampes, du kan jo sjekke manualen om du ikke er sikker.
    Ved bi-amping bruker du to sett utgange fra forsterkeren med samme effekt, du demonterer da laskerne imellom de fire terminaler på høyttalerne og kobler som vist i bruksveiledningen. Har du ikke fire terminaler på høyttalerne kan du IKKE bruke bi-amping.
    Ved brokobling blir en stereoforsterker til en mono, altså trenger du fire kanaler for å drive en høyttaler idet de fire blir til to, en til hver høyttaler. Effekten firedobles fra forsterkeren.
    Søk på bi-amping og amplifier bridging på nettet for å lære mer.
    Bi-amp ja, ikke brokobling, ops :P Ja, det er det jeg mner, 4 terminaler bakpå front høyttalera og jeg kan fjerne en sånn greie i mellom. Bakpå reciever står det: Surround/Bi-amp.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lønner deg seg da å gjøre sånn bi-amp eller blird et for mye watt? Blir det da 210 watt siden det er 7x105?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundreciver watt må en ta med en stooor klype salt.

7*105 kan en gjerne trekke fra 40% av for og komme frem til en ca troverdig ytelse.

Bi-Amping øker da ikke ytelsen da det er snakk om sansynligvis bare 1 trafo til og gi strøm til alle kanalene i surround forsterkeren.

En liten forbedring kan det bli lydmessig.
    For og benytte Bi-Amping MÅ høytalene minimum være utstyrt med Bi-Wire terminaler.

Det står da i maualen hvilke terminaler som skal brukes til High og Low singalet.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Surroundreciver watt må en ta med en stooor klype salt.

7*105 kan en gjerne trekke fra 40% av for og komme frem til en ca troverdig ytelse.

Bi-Amping øker da ikke ytelsen da det er snakk om sansynligvis bare 1 trafo til og gi strøm til alle kanalene i surround forsterkeren.

En liten forbedring kan det bli lydmessig.
    For og benytte Bi-Amping MÅ høytalene minimum være utstyrt med Bi-Wire terminaler.

Det står da i maualen hvilke terminaler som skal brukes til High og Low singalet.
    Høyttalerene er jo utstyrt med bi-wire terminaler?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matthias98
    Høyttalerene er jo utstyrt med bi-wire terminaler?

Koster ikke og gjøre et forsøk med bi-amp og høre om du merker noen forskjell.

Og for all del... ta av broene på høytalerne så du ikke får en kostbar overaskelse med smell i.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-Amp er vell sånn at du tar 1 kabel (en + og en -) på Front Høyttaler bak på reciever og 1 kabel (en + og en -) på Surround/Bi-Amp og kobler de 2 kablene bak på høyttaleren? Altså 2 - og 2 +?
    Eller er det jeg skrev over Bi-Wire?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev, les manualen, det står forklart der jo....
    Det du skrev er bi-amp, bi-wire er to kabler fra samme terminal.
    Du får IKKE 210 watt, du får fortsatt 105 watt, men fra 4 utgangstransistorer istedet for bare to. 2 utgangstransistorer driver 1 bass og 1 diskant i den ene høyttaler, ergo får du IKKE 210 watt til bassen jo.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer watt jo bedre.. kjører selv med 600watt mens det står "bare" 250watt på høytalerne..

Sålenge man unngår klipping slik at diskanten ryker(skjer om forsterkeren mister kontrollen og ender med at diskantene ryker. Helt typisk for liten forsterker) med stor forsterker kan du spille høyt og unngå klipping, men du skal passe på at du ikke kjører for mye strøm igjennom så delefiltre ligger som en liten klump i bånn på kassa etterpå Man hører godt når det blir for mye av det gode og man ikke bør vri opp lyden noe særlig mer.

Det viktigste er at du faktisk klarer å kjenne begrensningene og ikke overdrive.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg prøvde å Bi-amp/bi-wire, men når jeg kobla det til, tok på bi-amp på reciever, så vart det en rar lav bass og en sterkere diskant.. Det hørtes helt rart ut, så jeg kobla de tilbake.
    Noen som vet noe om det?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må du kjøre "microfontest" og/eller stille opp bassen på receivermeny.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan aldri få for mye watt vil nå jeg si da. Jo mere watt høyttalerne dine får, desto mer "koser" de seg, og de vil bare tåle mer og spille finere. på noen venner av meg på Hi-Fi Klubben testet lektor 2 bokhylle-høyttalere med en Classè 300 watts effektforsterker som koster omtrent 50 000 kr. De sa bare at de aldri hadde hørt en slik høyttaler spille bedre!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •