Proson HFC 366 fra 2001 - Diskant og Bass død

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proson HFC 366 fra 2001 - Diskant og Bass død

Hei, må bare si at jeg er helt clueless når det kommer til høytalere, så ha det i bakhodet hvis dere prøver å hjelpe meg .

Fattern sitt proson surroundannlegg fra 2001 har stått ubrukt i et par år nå. Bestemte meg for å montere de 2 gulvhøytalerne (Proson HFC-366) og forsterkern (ARCAM AVR100) til PCen min idag med minijack optisk kabel.

Alt så ut til å fungere, men syntes at lyden fra den ene høytaleren var mye svakere.

Kjente svak vibrasjon i det nederste elementet, men mye svakere enn på den andre høytaleren. Skrudde ut elementet, og når jeg holdt den i hånden, var den helt død. Regner med vibrasjonen som var kom som følge av de andre elementene inne i kassa. Tror også det øverste diskantelementet er dødt.

Lurer da på hva som er galt? Er de sprengt? Går det ann å bytte ut disse 2 elementene?

Høytalerne var ganske dyre da de ble kjøpt i 2001, og har affeksjonsverdi, så har veldig lyst til å fikse den.

Hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger øret inntil hvert element og ikke hører noe lyd så er det som regel en av to: sprengt eller dårlig/løs kontakt. Men det jeg lurer litt på er tilkoblingene til PC. Du sier du brukte optisk kabel fra forsterkern til pc med en overgang til minijack.Stemmer det? Er innstillingene på pc satt til å spille i stereo? Regner med det,men spør for sikkerhets skyld. Bare greit å få avkreftet at det ikke er noen innstillinger/begrensninger i lydkortet i pc'n. Uansett så er ikke minijack noe ideéll måte å koble forsterker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Hvis du legger øret inntil hvert element og ikke hører noe lyd så er det som regel en av to: sprengt eller dårlig/løs kontakt. Men det jeg lurer litt på er tilkoblingene til PC. Du sier du brukte optisk kabel fra forsterkern til pc med en overgang til minijack.Stemmer det? Er innstillingene på pc satt til å spille i stereo? Regner med det,men spør for sikkerhets skyld. Bare greit å få avkreftet at det ikke er noen innstillinger/begrensninger i lydkortet i pc'n. Uansett så er ikke minijack noe ideéll måte å koble forsterker på.
    Det er en vanlig toslink optisk kabel, med et overgangsstykket til 3,5mm som går inn i pcen. PCen har kombinert optisk og analogt uttak...

Jeg prøvde å bytte om på kablene som går fra forsterkern til høytalerne for å se om problemet "byttet side", men det var ingen forskjell...
    Tok ut begge elementene som ikke spiller, og ledningene var ihvertfall ikke løse. Var heller ingen synelige skader.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kor
    Det er en vanlig toslink optisk kabel, med et overgangsstykket til 3,5mm som går inn i pcen. PCen har kombinert optisk og analogt uttak...

Jeg prøvde å bytte om på kablene som går fra forsterkern til høytalerne for å se om problemet "byttet side", men det var ingen forskjell...
    Tok ut begge elementene som ikke spiller, og ledningene var ihvertfall ikke løse. Var heller ingen synelige skader.
    Men du har lyd i de andre elementene på høyttaleren? Da kan du jo bare teste med et av de som virker å se om det blir lyd. Gjør det det så er det andre elementet gåen og må byttes....
    Det som er litt rart er at det ikke er noe lyd i det hele tatt. Ofte når et element er sprengt så vil man høre litt lyd,men at det blir en slags skrapelyd når man øker volumet litt. Så derfor jeg tenkte at det kunne være noe med pc heller. Hvis i tillegg elementet ser helt fint ut og ikke svingspolen har skader (smeltet) så virker det enda rarere. Kanskje prøve å teste med en cd spiller eller noe. Altså ikke koble receiveren til pc. Men hvis du ikke får lyd da heller så er i hvertfall elementene ødelagt,men du bør jo høre med fattern om alt virket når det ble pakket ned......

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Men du har lyd i de andre elementene på høyttaleren? Da kan du jo bare teste med et av de som virker å se om det blir lyd. Gjør det det så er det andre elementet gåen og må byttes...
    Du mener å ta ut bass elementet som fungerer fra den ene høytaleren og bytte det med det som er dødt? Og ja, det er lyd i de 2 midterste elementene, men ikke i diskant/bass.. den spiller bare mellomtoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kor
    Du mener å ta ut bass elementet som fungerer fra den ene høytaleren og bytte det med det som er dødt? Og ja, det er lyd i de 2 midterste elementene, men ikke i diskant/bass.. den spiller bare mellomtoner.
    Ja tenkte det. Bytt basselementet fra den som virker over til den andre. Hvis det er lyd da så er det andre elementet gåent. Hvis ikke det nye heller virker så tyder det på noe annet i høyttaleren. Kan være noe med delefilteret. Men hvis alt virket når det ble pakket ned så tyder det heller på noe koblingsfeil et sted....men litt vanskelig å løse det fra sofaen her jeg sitter (med brukket bein) he he .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •