Kompakt sub til <25000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kompakt sub til <25000 kr

Hei
    Jeg er på jakt etter en kompakt sub til mindre enn 25000 kr med følgende maks størrelse HxBxD: 42x31x60cm. Jeg har sett litt på velodyne dd10, og sunfire true 10". Noen som har andre tips evt erfaringer med disse?

Jeg har lest at sunfire sine suber har en tendens til å bevege seg ved moderat-høyt volum, noe som ikke er ønskelig samt at velodyne dd10 er best til musikk, så erfaringer tas med takk.

Det er stort sett film det går i her, så jeg ønsker en sub som kan spille dypt, spesielt i området 40-20hz.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitive Technology SuperCube subbene er små og veldig kraftig! Sjekk de ut på Høyttalere
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL Fathom subbene kommer mann ikke unna. Små lekre krutttønner.
    X3MHC - HiFi & Hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på jl f110 men den spiller ikke så dypt som sunfire eller velodyne. Jeg glemte å si at jeg ikke kan ha suber med slave element på siden av suben siden suben skal stå mellom ytterveggen og en sofa. takk for innspill forresten.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shjelmas
    Jeg har sett på jl f110 men den spiller ikke så dypt som sunfire eller velodyne. Jeg glemte å si at jeg ikke kan ha suber med slave element på siden av suben siden suben skal stå mellom ytterveggen og en sofa. takk for innspill forresten.
    I praksis så gjør den det. Ikke la deg lure for mye av spesifikkasjoner.

Knallgode suber!

Geir Arne

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Paradigmenoen små kruttønner? Mener å huske at de hadde det.
    Link: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Paradigm Seismic 110

Den har jeg fått hørt på oslohificenter, og den er helt vill. til 25 lapper så vil du ha mye igjen til å kjøpe musikk. Tror de har en pakkepris med den subben og en dsp romkorreksjons enhet.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den paradigm-suben så god og liten ut. du har vel ikke tilfeldigvis hørt velodyne dd10 også som en sammenligning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en litt eldre sunfire true subwoofer mkII selv, og kan bekrefte at den har en tendens til å flytte på seg når det spilles høyt ja..
    Men lyden er helt rå, syns nå jeg da.. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sub som stort sett brukes til film ville jeg prøvd å se etter en med bassrefleks.
    Hvis du allerede har en XTZ 10" kan du fort bli skuffet etter å ha lagt 25.000 i bordet for en knøttliten sub med flere tusen watts forsterker. For så å tro at de skal yte mye mer.

En sub med passive elementer på siden kan lett stå nærme veggen så det er ikke noe hinder for deg.

Sunfire subben yter faktisk temmelig bra og er en liten kruttønne. Likte den ikke til musikk. Jeg hadde vekter på denne for å hindre at den flyttet på seg.
    Men i ettertid har jeg brukt dobbeltsidig tape på gummiknotter for å nesten lime den til gulvet på andre subber som har flyttet på seg.

Innenfor dine mål skulle vel den minste til Ken Kreisel også passe. Selges hos Lsound.no. 2x8" (aktive) tilsvarer mer membranareal enn noen av de andre alternativene. Lsound, brukere og testere har skrytt Ken Kreisel sine subber opp i skyene og med 45 dagers returrett er det kanskje noe å prøve.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer disse subbene inn under hans krav til størrelse?

31 cm i bredde, da snevrer markedet inn. DD-10+ er jo 33 cm bred, men er det så nøye som målene indikerer?

Den fra Ken Kreisel ser jo meget bra ut på papiret ihvertfall. De to elementene er jo nesten like effektive som en 12".

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shjelmas
    Den paradigm-suben så god og liten ut. du har vel ikke tilfeldigvis hørt velodyne dd10 også som en sammenligning?

Hei. Ikke hørt DD serien til Velodyne desverre. Eller jo jeg har hørt et eller annet gedigent beist hos soundgarden i en av Oslobutikkene, men den var fysisk mye større og den spillte mot JBL Everest på et stort McIntosh sett.

Pen litte paradigme subben med romkorreksjons delen var ivertfall veldig god med mine ører. Hørte den opp imot noen Audio Physics og der hang den veldig godt med.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha skyvet sofaen litt til siden og kjøpt en Ken Kreisel DXD-12012..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg ville ha skyvet sofaen litt til siden og kjøpt en Ken Kreisel DXD-12012..
    Hørtes lurt ut. Skal du først blekke til med så mye som 25 000 på en sub ville jeg ihvertfall fått litt størrelse på elementet. Saker som DD10+ blir for meg mer for "rikfolk" som skal ha sakene små og nusselige. Uansett hvor mye watt og annet man stapper inn så er det fortsatt en 10" i et relativt lite kabinett og de fysiske lovene gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hørtes lurt ut. Skal du først blekke til med så mye som 25 000 på en sub ville jeg ihvertfall fått litt størrelse på elementet. Saker som DD10+ blir for meg mer for "rikfolk" som skal ha sakene små og nusselige. Uansett hvor mye watt og annet man stapper inn så er det fortsatt en 10" i et relativt lite kabinett og de fysiske lovene gjelder.
    Det er jo lett å bli overbevist når man leser om f.eks Definitive Technology subbene. Der regner de at en 11" med 2 passive elementer blir en 18". Og så blir det jo enda råere når de har flere tusen watts forsterker.
    I praksis har den et svært begrenset arbeidsområde fra ca 40-70 hz. Dette er fra målinger jeg har observert fra et magasin som tester allverdens subber. LAAANGT i fra det forbrukeren får oppgitt som data når de leser.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det er jo lett å bli overbevist når man leser om f.eks Definitive Technology subbene. Der regner de at en 11" med 2 passive elementer blir en 18". Og så blir det jo enda råere når de har flere tusen watts forsterker.
    I praksis har den et svært begrenset arbeidsområde fra ca 40-70 hz. Dette er fra målinger jeg har observert fra et magasin som tester allverdens subber. LAAANGT i fra det forbrukeren får oppgitt som data når de leser.
    Ja, det stemmer nok mtp membranareal, men 18"eren har jo hele membranarealet aktivt.

Deftech med 3 x 11: 1139 sq.inch.
    Sub med 18": 1017 sq.inch

Jeg har testet et par Deftech-høyttalere med innebygget subwoofer i bunn og jeg må si at jeg ble ikke voldsomt imponert over byggekvaliteten på produktene, men jeg er nå svært kresen også må sies.

Størrelse på element og kasse må til for dyp bass med autoritet, hvis ikke må det stor slaglengde og myyyye watt til for å veie opp for noe av det. Holder selv på å bli vant med en liten SPL800 Ultra på mitt lille rom og det er en utrolig god sub, men den har ikke sjanse i dypet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit kan slaver/passive radiatorer sammenlignes med bassporter. Fordelen er at kassen kan bygges mindre og samtidig få god output i bunn, samt at man slipper evt portstøy. Bakdelen er jo at prisen går noe opp.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Enkelt og greit kan slaver/passive radiatorer sammenlignes med bassporter. Fordelen er at kassen kan bygges mindre og samtidig få god output i bunn, samt at man slipper evt portstøy. Bakdelen er jo at prisen går noe opp.

Geir Arne
    Jepp. Slik at en 11" pluss passive fremdeles bare er som en 11" i en liten bassreflekskasse. Det blir jo litt slagstriks å kalle det en 18". Eller 24" på den med 14"+2x14" passive.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten 4 stk BEF subber eller en Ken Kreisel DXD 12012 ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange penge at ville ofre, og så ikke kunne vælge den bedste til prisen pga størrelse.....

Jeg ville nok "klemme" en KK DXD12012 ind, hvis målet er at få bedst subwoofer oplevelse for pengene.

Hvis det kun er 40-20hz du bryr dig om, så kan en SVS sikkert klare det - men med det budget - så gå KK.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill. sofaen er plassert så langt til siden som den kan, så breddemålet er absolutt maks. Jeg ser at velodyne ds10(samme som dd10) går for rundt 2000 usd i usa, så hvis jeg går for en velodyne så blir det nok den.

Sven1978, hvordan syns du sunfire suben var sammenlignet med rytmic f12? har de like mye kraft i 20-40hz området?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •