Ny subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Tråd: Ny subwoofer

Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg tenkte at om han overveier en subwoofer fra Billebro på størrelse med et lite kjøleskap, og da samtidig skriver han ikke har plass til VE-15 da er der liten vits i å selge VE-15 egentlig. Han kommer garantert til å savne VE-15 og jeg vil vedde på han kjøper CV igjen om en liten stund.
    2 stk subs er selvfølgelig bedre enn en.

Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, så heller gå opp 1000 kroner for 2stk 12.16 enn 1stk 12.18?
    Bytter forresten ut VE-15F med VE-8F.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    Hm, så heller gå opp 1000 kroner for 2stk 12.16 enn 1stk 12.18?
    Bytter forresten ut VE-15F med VE-8F.
    Ja, 2 er bedre enn 1. Dersom du bare har to subber så kan du plassere en i hvert fronthjørne. Da få du som regel mye jevnere bassrespons i rommet, enn med 1.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det 2 stk. 12.16 på meg for 7000 kroner på surround.no.
    Velger også Dynavoice Challenger M-65 istedenfor CV VE-8F. Er dette et godt valg?
    Som sagt har jeg bare en subwoofer-inngang på receiveren, noen som vil linke meg kabelen jeg trenger for å koble begge subwooferne til receiveren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt har du vel en subwooferutgang. Om du bruker en Y-splitt så kan du dra en subkabel til hver sub.

Med tanke på lyd så ville jeg foretrukket Dynavoice fremfor CV.

Hva slags receiver har du?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Strengt tatt har du vel en subwooferutgang. Om du bruker en Y-splitt så kan du dra en subkabel til hver sub.

Med tanke på lyd så ville jeg foretrukket Dynavoice fremfor CV.

Hva slags receiver har du?
    Ja, får Dynavoice for halv pris på surround.no.
    Har en Harman/Kardon AVR 165. Synes den er noe drit, men gidder ikke bruke penger på receiver og slikt enda.

Den kabelen du linka er vel litt kort, hva annet trenger jeg? Forlenger eller noe?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg virker surmaget nå, men om du prøver å lese hele svaret du får og svarer på [B]alle[/B ] spørsmål du får (jfr. et jeg stilte på forrige side) så skal du se det går kjappere med det meste.

Her er en subkabel på fem m. som du kan bruke, en til hver sub.

Kan hende at receiveren blir litt i spinkleste laget til Dynavoicene du har tenkt på, men det kan gå greit om du setter dem som small og lar subene ta seg av de dypeste tonene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg virker surmaget nå, men om du prøver å lese hele svaret du får og svarer på [B]alle[/B ] spørsmål du får (jfr. et jeg stilte på forrige side) så skal du se det går kjappere med det meste.

Her er en subkabel på fem m. som du kan bruke, en til hver sub.

Kan hende at receiveren blir litt i spinkleste laget til Dynavoicene du har tenkt på, men det kan gå greit om du setter dem som small og lar subene ta seg av de dypeste tonene.
    Hehe, ja, gikk litt fort i svingene.
    Takk!
    Det skal nok funke fint, blir uansett bedre lyd enn VE-15 som jeg driver på den receiveren nå! Hahaha.

Når jeg kobler subene, skal jeg koble inn i hvit eller rød inngang?
    Og på receiveren står det LFE og en annen jeg ikke husker nå. LFE+ et eller annet. Hvilken skal jeg velge?
    Og, er det mulig å sette den ene subwooferen til å spille litt høyere frekvenser, og den andre veldig dypt? Med høye frekvenser tenker jeg 50-100hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker Dali Ikon-subben veldig godt. Knallbra trøkk og masse dypbass. Husker jeg hørte på en med filmen A-Team, helt utrolig hvor det spilte! Nå har jeg lest og fått hørt at den nye XTZ-subben spiller dypt som f***! Og hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg helt klart kjøpt 2 av disse. Nå har jo jo VE-15, så tvilsomt at en mindre sub vil henge på(?) Skader aldri å prøve iallefall Jeg kan helt klart anbefale Ikon-subben

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se manualen side 13....du kjøper en splitter ( èn hann og to hunn ) på Elkjøp, kobler to rca kabler til denne splitter, en til hver sub, splitterens hann setter du i Sub Out på receiveren.
    I andre enden av hver rca kabel til subben kan du sette en omvendt splitter der der har èn hun og to hann, da kan du sette disse i både rød og hvit på subben.
    Så du hadde ikke plass til VE-15 og kjøpte M-65 istedet, jamen de er jo også mye mindre.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Se manualen side 13....du kjøper en splitter ( èn hann og to hunn ) på Elkjøp, kobler to rca kabler til denne splitter, en til hver sub, splitterens hann setter du i Sub Out på receiveren.
    I andre enden av hver rca kabel til subben kan du sette en omvendt splitter der der har èn hun og to hann, da kan du sette disse i både rød og hvit på subben.
    Så du hadde ikke plass til VE-15 og kjøpte M-65 istedet, jamen de er jo også mye mindre.
    Hvis jeg ikke har en omvendt splitter, setter jeg i rød eller hvit? Eller er det absolutt anbefalt med en omvendt splitter?

Tenkte på bredden, VE-15 ser jo ut som noen store kasser. Høyden er ikke noe problem for meg, men bredden var ganske irriterende. Så var det ikke bare størrelsen heller egentlig, det var pga. det må en dyr forsterker til og pga. VE-15 ikke har det lydbildet jeg var ute etter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme om du bruker hvit eller rød når du ikke bruker splitter ved suben.
    Jeg mener at du ikke behøver noen Y-splitt, men det er det litt delte meninger om her på forumet.

Du får en 3dB økning vha splitter, og 6dB vha to suber, men alt dette blir dempet av romkorreksjonen uansett.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme om du bruker hvit eller rød når du ikke bruker splitter ved suben.
    Jeg mener at du ikke behøver noen Y-splitt, men det er det litt delte meninger om her på forumet.

Du får en 3dB økning vha splitter, og 6dB vha to suber, men alt dette blir dempet av romkorreksjonen uansett.
    Ok, takk for svar!

Som jeg spurte om lenger oppe, men ikke fått svar på:
    Åå receiveren står det LFE og en annen jeg ikke husker nå. LFE+ et eller annet. Hvilken skal jeg velge?
    Og, er det mulig å sette den ene subwooferen til å spille litt høyere frekvenser, og den andre veldig dypt? Med høye frekvenser tenker jeg 50-100hz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE/LFE + front el.l. som valg i oppsett? Da bør du velge LFE. Den andre innstillingen får både suber og fronter til å spille bass, men antakelig får du ikke denne muligheten dersom du setter frontene som small.

For å få den ene suben til å spille fra f.eks 50Hz og nedover kan du justere den innstillingen som heter frequency bak på suben til f.eks. 50Hz, mens den andre står på max. Sett så den frekvensen du vil dele den siste på i receiverens innstillinger.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    Hvordan er trøkket i 12.16? Er det skikkelig syk bass, eller er det bare vanlig bass? Vil det riste i et 13 kvadrat rom?

Er det noe poeng å gå opp til 12.18 ICE?
    Ang. Dali ikon sub mk2, så tror jeg den blir litt dyr... men skal ha den i tankene!

Sjekk Focal chorus SW700 suben. kostet ca 6000,- når Hifi Huset hadde agenturet. Det er en Helt pervers sub til prisen og Jeg har hørt folk med suber til 3 og 4 ganger prisen si: Hvorfor har ikke jeg slik bass.. Den går ikke allverdens dypt. Men den spiller høyt og sparker skikkelig i fra. i tillegg tåler den enormt med juling. I min stue på 26 kvm. er det tilnermet vondt og ubehagelig på høye nivåer.

Det er suben i prisklassen du søker som gir mest bang for buck. glem dali eller XTZ. Har selv prøvd XTZ opp mot denne.. XTZ var IKKE bra. Har hørt XTZ hos en kompis.. Det var heller ikke bra. Andre på Hifi huset ga opp XTZ suben. Han er ikke kjent for å gi seg.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Hvis jeg ikke husker feil var det LFE+LFR eller noe slikt, det var ihvertfall LFE+noe med R i seg. Kan sjekke i morgen på receiveren.

Dette alternativet får jeg når jeg går på Speaker Options. Her velger jeg hvilke høyttalere som skal være på. Center=on/off, subwoofer=on/off (her får jeg det valget) osv.

Kan helle rapportere i morgen når jeg har sett på det, så er det litt lettere å forklare.

Har forresten bestilt 2stk XTZ W.12.16, får de i morgen. Takk for alle som har hjulpet uansett! Takk for det siste tipset, men hadde allerede bestilt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •