Mange små eller store få? (Høyttalerelementer)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Mange små eller store få? (Høyttalerelementer)

Jeg har flere ganger lurt på hvorfor noen produsenter lager høyttalere med mange små elementer vs få store elementer. Diskuterer ikke estetikk her.

I mitt hode vil man introdusere flere kilder til feil med å bruke mange små elementer da du er avhengig av at du ikke har noe forsinkelser mellom elementene, matching av elementer, kompliserte delefiltere osv.

Et stort element burde jo også jobbe lettere enn mange små elementer som må jobbe hardt overføre samme mengde energi til luften (les musikk).

Mulig jeg tenker feil men vil gjerne høre noen gode argumenter for eller i mot. Kjøper ikke helt det klassiske argumentet om at små høyttalere er "raskere" enn store.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke diskuterer estetikk så er vel kanskje det ett av argumentene hvertfall, ikke alle som vil ha høyttalere som er brede som en låvedør.

Det er vel også noe med at en smal front på høyttalerne er fordelaktig lydmessig ift lydbilde / stereoperspektiv også, uten at jeg vet hvor mye hold det er i det i praksis.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bedre spredning og mindre oppbrytning oppover? i teorien. når annet er likt

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta to eksempler. Jeg har ikke hørt hverken Swans f2.3b eller JBL Everest D66000 men disse to illustrer litt hva jeg mener. Begge er sådan låvedører

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat noe trivielt spørsmål du stiller her.. mange faktorer som spiller inn! Men kan komme med noe.

- Som det alt er nevnt vil en smal baffel være en fordel for mellomtone og diskant. Dette er på grunn av stående bølger i kabinettet, som vil skape diffraksjoner ved kantene (som igjen skaper fantomkilder). Det er også derfor man gjerne ser avrundede baffler (et rundt kabinett er optimalt).

- En høyttalerdriver har en naturlig avrulling ved KA=2. Før dette vil det også være typisk problematisk med stående bølger og oppbrytninger i membranet.

- Mange elementer som sitter nært hverandre vil dra ned båndbredden.

- Flere elementer kan være med på å stabilisere konstruksjonen.

- Flere elementer kan motvirke lobing ved riktig plassering.. og hvis det tas hensyn ved utvikling av delefilteret.

- Mange elementer vil påvirke polarrespons, samt gi jevnere forsinkelse til lytter (doppler)

Var det jeg kom på i farten..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en fornemmelse av du prater om bassenheter, men kan ikke være sikker.
    Har du søkt litt på nettet?
    Mange små enheter resuterer som regel i at høyttaleren tåler kolossal effekt grunnet at mange små enheter ikke trenger jobbe veldig hardt sammenliknet med en eller to små.
    Desuten har du lydmessige fordeler (?) som en vegg av lyd.
    Forsinkelse imellom enheter og matching av elementer er jo ikke noe problem i det hele tatt.
    McIntosh har sykt dyre høyttalere med masser av små enheter, se litt på de.
    Steinway Lyngdorf - Line Source Speakers
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Adyton Imagic 1.6 TC
    Line array - Wikipedia, the free encyclopedia
    High performance in-wall and on-wall architectural products and subwoofers with Audyssey Room Correction - Wisdom Audio
    Line Arrays explained
    Design of Loudspeakers
    Et gammelt eksempel på mange enheter, så små at der måtte en equalizer til for at de skulle spille bass: Bose 901 Series VI Speakers Mint with Equalizer Chrome Tulip Stands | eBay
    1 fremoverrettet enhet og 8 bakoverrettet enheter utnytter det direkte/reflekterende prinsipp som Amar G. Bose anå som essentielt ved gjengivelse av musikk.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bra argumenter der Sonique, flere nye for meg. Kunne du forklart litt mer hva som ligger i polarrespons?

@ Niels Nielsen, snakker ikke bare om basselementer.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smale kabinetter er vel lettere å avstive. Spesielt frontplaten vil få mindre resonanser når den blir smalere. En annen ting er at 2-veis høyttalere er billigere å produsere og enklere å utvikle enn 3-veis, bl.a. pga. enklere delefilter. Det er vel en av grunnene til at høyttalere med 1 diskant og 2 basselementer er vanligere og billigere enn høyttalere med 1 diskant, 1 mellomtone og 1 eller 2 basselementer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bred kasse, somregel litt dybde på de og. dyrere å produsere, lagre og frakte?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polarrespons gis som en SPL måling 360 grader rundt høyttaleren (2D), og vil dermed gi langt mere informasjon om høyttaleren enn en on axis frekvensmåling. En ekte polarrespons må ses på som 3-dimensjonal rundt høyttaleren.

Typisk måling ser ut som dette http://www.mats-enterprise.co.uk/DM7.../polar_lrg.jpg

Legg merke til at dette spesielt viser problemer ved høye frekvenser som kommer av blant annet diffraksjon (stående bølger).

Et annet mer brukt ord er kanskje direktivitet (selv om jeg mener det ikke nødvendigvis er det samme).

Både kabinett, elementene, antall elementer, plassering av elementene,, plassering av bassport, og delefilter vil påvirke endelig respons.

Mange forbinder kanskje polarrespons med mikrofoner hvor det er vanlig med såkalte karakteristikker (se Nyre, åttetalls osv). Samme type karakteristikker er mulig å oppnå for høyttalere med plassering av elementer og spesielle kabinetter (åpen baffel osv.)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra de artiklene du linket om Line array Niels Nielsen. Kort oppsummert skjønner jeg at man går fra en omnidireksjonal spredning mot en mer sylindrisk spredning av lyden og derfor mye mindre resonanser og reverb i horisontalplanet (for frekvenser over 100Hz). Antar dette vil være veldig fordelaktig i forhold til stereoperspektiv osv.

@ AV-Fallet, av praktiske og prismessige valg skjønner jeg at det er enklere å lage en enkel to/tre veis høyttaler med en bass/mellomtone og en diskant. Man ser allikevel høyttalere som JBL Everest som bruker nettopp dette enkle prinsippet på ultra high end klassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg skal gå litt mot strømmen her og påpeke at HT som f.eks Swans der med ørten diskanter og mellomtoner ikke betyr annet enn at man vil lage noe man kan selge for MANGE penger. Det er ikke behov for det i det hele tatt,i hvertfall ikke i en vanlig stue og jeg tviler sterkt på at noen vil ha den i en PA....
    Underbygge det? Vel har ikke noe annet argument enn at det er det JEG mener Men for å si litt mere da,så vil flere elementer,i hvertfall opp til en viss grad gi større lydtrykk,forutsatt at du har en forsterker som kan drive de,men da snakker vi mest om mellomtoner og ikke minst BASSER. Ellers går det nok mye på design også,for det dreier seg tross alt om at man skal selge dette her å når noe skal inn i ei vanlig stue så vil flesteparten at HT ikke dominerer for mye (bortsett fra hos oss som er hi-fi nerder da) :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •