anb til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: anb til sub

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

anb til sub

Hei. Har en sub SVS PB12-NSD DSP men ønsker meg en til. Denne er eg SUPER fornøyd med. MEN ønsker meg kansje en sub som slår (hvordan skal eg forklare hmmm...:P ) bra når en har "normal" lyd på. Er VELDIG mye lyd når det er eksplosjon og div skyting osv men ikke på "vanlig" lyder er det ikke så veldig lyd av den.. Så lurer om det finnes en slik en magisk sub som er god for det om en har "normal" lyd på at det kommer noe "lyd" av den.. Vist dere forstår hva eg er ute etter Litt vanskelig og forklare

Pris klasse.. tja... omkring en maks 10k klassen sånn ca

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du er på jakt etter er en subwoofler som er god i området fra 50-150hz.
    Jeg vil anbefale DIY, da det er mange hjemmekinosubber som er mer gode i dypet enn oppover. Vet det ligger noe JBL subber ute, de kan være verd en titt.

Du kan sjekke ut Klipsch sine 15" subwoofere. De virker som har grei respons i det frekvensområdet. Men har ikke hørt så mye på de, så aner ikke hvordan de låter.

Ville sett på 15" eller større. Da får du flyttet mer luft, og lettere oppnår brystkassetrøkket.
    - Midtbassmodul kan du søke etter også. Er en del forskjellig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres ut som du trenger en surroundforsterker med Audyssey og slå på Dynamic EQ.
    --
    Thorbjørn

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HSU middbass modul.

PA sub

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det du er på jakt etter er en subwoofler som er god i området fra 50-150hz.
    Jeg vil anbefale DIY, da det er mange hjemmekinosubber som er mer gode i dypet enn oppover. Vet det ligger noe JBL subber ute, de kan være verd en titt.

Du kan sjekke ut Klipsch sine 15" subwoofere. De virker som har grei respons i det frekvensområdet. Men har ikke hørt så mye på de, så aner ikke hvordan de låter.

Ville sett på 15" eller større. Da får du flyttet mer luft, og lettere oppnår brystkassetrøkket.
    - Midtbassmodul kan du søke etter også. Er en del forskjellig.
    Må sjekke en del, men over 12-13" går eg nokk ikke. Liker ikke 15" og oppover subber til kino oppsett tenker litt på xtz sub men vet ikke helt. Stort utvalg og vanskelig og velge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg synes det høres ut som du trenger en surroundforsterker med Audyssey og slå på Dynamic EQ.
    Ja det kan du godt si... Mye en skulle hatt i livet Blir kansje en heftig Onkyo 3010 eller lignende om en god stunn når de "heftige/dyre" kommer på salg en gang

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haugstaen89
    Ja det kan du godt si... Mye en skulle hatt i livet Blir kansje en heftig Onkyo 3010 eller lignende om en god stunn når de "heftige/dyre" kommer på salg en gang
    Du snakker om å kjøpe sub til 10k, det finnes mange forsterkere med audyssey som er langt rimeligere enn det.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haugstaen89
    Må sjekke en del, men over 12-13" går eg nokk ikke. Liker ikke 15" og oppover subber til kino oppsett tenker litt på xtz sub men vet ikke helt. Stort utvalg og vanskelig og velge
    Ja, det blir jo ikke lettere å velge når du ikke vil høre på et godt råd som ostemannen har gitt heller. Det du etterspør i første posten er jo akkurat det du fikk anbefalt, men du "liker" ikke store basser og vil derfor ikke vurdere det engang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvorfor dette vil hjelpe han? Ikke for være kjip eller noe sånt. Er bare nysgjerrig siden jeg har en demon avr-2809 med audyssey og dynamic eq og savner litt brystkassetrøkk. Har en xtz 10" aktiv sub. Den blir vel kanskje litt liten mtp på å flytte luft.

Sorry hvis jeg stjeler tråden nå.....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Kan du forklare hvorfor dette vil hjelpe han? Ikke for være kjip eller noe sånt. Er bare nysgjerrig siden jeg har en demon avr-2809 med audyssey og dynamic eq og savner litt brystkassetrøkk. Har en xtz 10" aktiv sub. Den blir vel kanskje litt liten mtp på å flytte luft.

Sorry hvis jeg stjeler tråden nå.....
    Jeg vil starte med et forbehold om at jeg kanskje misforstår hva han er ute etter (aldri lett å vite nøyaktig hva folk egentlig savner basert på tekstbaserte beskrivelser).

Men basert på hans første post så har han i utgangspunktet nok trøkk i anlegget sitt, for basert på hans egen beskrivelse så har han nok av lyd når det er eksplosjoner og skyting, men han savner trøkk og fylde resten av tiden, og kanskje også når han spiller lavere(min antagelse).

Dette vil jo dynamic EQ bistå med iom at det løfter bassnivået dynamisk iht volumet som spilles, og på alt bassmateriale (forutsatt at han har frontene sine satt til small). Så da vil man ikke bare få basstrøkk når det er fullt øs i LFE-kanalen, men også generelt.

Når det gjelder din XTZ 10" så har jeg hatt den selv, og det er en fin sub, men den er ikke så fryktelig kraftig. Skal du ha brystkassetrøkk fra subben din må du ha en som er relativt mye større og/eller en sub med mer effekt.

Jeg hadde inntil nylig 2 stk Epik Legend (to stk 12" i hver) i kinorommet (ca 10kvm), da begynte vi å snakke brystkassetrøkk, men det er fortsatt et godt stykke unna PA-opplevelsen man har på en konsert med skikkelig anlegg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Ja, det blir jo ikke lettere å velge når du ikke vil høre på et godt råd som ostemannen har gitt heller. Det du etterspør i første posten er jo akkurat det du fikk anbefalt, men du "liker" ikke store basser og vil derfor ikke vurdere det engang?
    Er ikkje noge stor fan av "store" subber. Og det han anbefaler er å flytta luft/brystkassetrøkk å det er ikke det eg er dirkete på jakt etter heller sååååeee...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil starte med et forbehold om at jeg kanskje misforstår hva han er ute etter (aldri lett å vite nøyaktig hva folk egentlig savner basert på tekstbaserte beskrivelser).

Men basert på hans første post så har han i utgangspunktet nok trøkk i anlegget sitt, for basert på hans egen beskrivelse så har han nok av lyd når det er eksplosjoner og skyting, men han savner trøkk og fylde resten av tiden, og kanskje også når han spiller lavere(min antagelse).

Dette vil jo dynamic EQ bistå med iom at det løfter bassnivået dynamisk iht volumet som spilles, og på alt bassmateriale (forutsatt at han har frontene sine satt til small). Så da vil man ikke bare få basstrøkk når det er fullt øs i LFE-kanalen, men også generelt.

Når det gjelder din XTZ 10" så har jeg hatt den selv, og det er en fin sub, men den er ikke så fryktelig kraftig. Skal du ha brystkassetrøkk fra subben din må du ha en som er relativt mye større og/eller en sub med mer effekt.

Jeg hadde inntil nylig 2 stk Epik Legend (to stk 12" i hver) i kinorommet (ca 10kvm), da begynte vi å snakke brystkassetrøkk, men det er fortsatt et godt stykke unna PA-opplevelsen man har på en konsert med skikkelig anlegg.
    Det er korrekt. God tanke leser

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod det slik at du ønsket et sub som "slår". Siden du nevnte det i første innlegget. Og siden du hadde frekvensområdet fra 40-50hz og ned, så ønsker du noe oppover i frekvens.

Hver av mine 4 single 15"ere har like stort utvendig volum som SVS PB12-NSD DSP (125 L ). Så de trenger ikke være store i størrelse.

Der virker jo mer som du egentlig er på jakt etter en EQ.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Dali Ikon sub MK2 på Lørdag (igår) driver å spiller den inn nå, har prøvd å dra på litt, og syntes den spiller helt vanvittig rått, utrolig mye trøkk til å være en 12" denne anbefales sterkt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nesten støtte Hybris her. Dynamic EQ vil gi deg mer bassfylde og holde "subben mer våken" på alle volum.
    Ser man film og spiller musikk på moderat volum (f.eks tar noen øl med gutta og vil ha ekstra bass til praten), så er Dynamic EQ helt genialt.
    Så du vil få mye mer bass til film og likevel kunne spille lavt for å slippe å spille så j.... høyt for å få mye, god bass.

Til deg med XTZ 10". Du vil nesten få mindre brystkassetrykk av Dynamic EQ. Dette er fordi Dynamic EQ booster opp dypbassen din. Du vil da få en følelse av at brystkassebassen forsvinner litt.

Det er store forskjeller i hvor du velger din sitteposisjon. Flytter du f.eks sofaen 50 cm lenger frem eller bak kan du oppnå at brystkassebassen øker drastisk. Hos meg skiller det 13 db på div frekvenser ved 50 cm forskjell. Fra 1 sub til 2 subber i et oppsett skiller det 6 db, så du kan selv tenke deg hvor viktig plasseringa er.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •