Nettopp kjøpt Hegel H100. Now comes the hard part!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettopp kjøpt Hegel H100. Now comes the hard part!

Byttet ut Music Angelen min med noe mindre sprakete, knotete og ikke minst varmedannende. Vet at Hegel er kontant og rett frem som passer helt utmerket til mine preferanser innen musikk (rock, metall, elektronisk). Men selv om jeg skjønner forsterkeren låter bedre enn Music Angel allerede før innspillingen er ferdig er det åpenbart at mine gamle Infinity 61i ikke yter den rettferdighet. Så da må jeg ha noe nytt etterhvert og tyr til AVForums eminte kollektive viten for tips!

Her er kriteriene jeg er ute etter:

1) I utgangspunktet ser jeg etter gulvhøyttalere. Har ikke stor stue (området er 3,7mx3m circa, dog er det ikke vegg på ene siden). Men det er skråtak nedover fra der høyttalerene skal være mot der jeg sitter (1m ut fra veggen) så gjenklang er ikke noe problem.

2) Må finnes i hvit eller rødbrun (type rød kirsebær/mahogny).

3) Må være gode på rock/metal, høyoppløst og matche Hegel H100 (2x120W 8ohm)

4) Pris: Tja, kan godt være som forsterkeren, betalte 10 for noe som egentlig koster 16. Januar er en fin-fin måned å handle på Men er fleksibel her.

Har sett på XTZ 99.36 mkII, men er ikke sikker på om de egner seg SÅ bra til rock/metal... Vet at mkI ikke var helt komfortable med de musikkstilene? Testene lover imidlertid godt og romkorreksjon kan fort være kjekt. Legger ved en lenke til stua også, just in case it matters:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...88005073_o.jpg

So, what say ye?

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kanon forsterker:-D Jeg vil uten tvil anbefale deg B&W DM683! Bedre høyttalere til prisen skal du leite leeeenge etter!! Legger ved en link: B&W DM683 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Bare å ta forsterkeren under armen og stikke innom din nærmeste Hifi klubben sjappe og lytte!

Lykke til:-D
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor i nærheten av en Soundgarden butikk kan du ta en tur å få en demo
    På System Audio Mantra60 som nå selges for under 10000,-
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mantra 60 som er nevnt over er gode høyttalere det også! Min erfaring er at mantra60 ikke er like vill på høyt volum som DM683 er!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Mantra i rødbrun er dessverre ikke er på tilbud, bare sort og mørkebrun. Har sjekket den ut på papiret nemlig (var på Soundgarden jeg kjøpte forsterkeren).

B&W sin kirsebær er egentlig ikke særlig rød i fargen og vil dermed se ut som fisk på land her :S Savner den herlige dype rødbrune fargen noen av de gamle B&W hadde...

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde sjekke ut monitor audio rx8, de er ekstremt bra på rock og metal og er ikke like avhengig av effekt som b&w..
    RX8 - Hi-Fi Huset AS
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse hadde jeg i noen år, knallbra høytalere som jeg savner litt. Feet i hele registeret, og bygget som en tanks. Bygget i tyskland med Vifa elementer.

Høytalere Phonar P40 II - FINN Torget

Jeg solgte mine for noen år siden som sagt, fikk rundt 7-8000 for de da, så dette bær være en meget god pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvelytting: MA RX6, RX8, KEF R500, PSB Imagine, B&W CM8, SA Mantra 50, Dali Mentor

Research og deres innspill fikk meg til slutt til å skrive ned denne listen over høyttalere som finnes i hvitt og som kunne funke:

PSB Imagine T
    B&W CM8 (skal være bedre enn 683 og finnes altså i hvitt)
    Dali Mentor 5
    System Audio Mantra 60
    Monitor Audio RX6 og RX8
    XTZ 99.36

Har nå hatt en lytterunde og i tilfelle folk googler etter informasjon om disse høyttalerene kan jeg jo nå komme med noen vurderinger:

PSB Imagine T: Dritt. Låt innestengt og ikke i nærheten så høyoppløst som all testskryten påstår. Ingen dynamikk, ingen guffe i mellomtonen, rett og slett totalt fail.

B&W: Ikke så høyoppløst diskant som jeg hadde ønsket. Mye herlig punch i mellomtonen. Bassen gikk overraskende dypt, og kunne faktisk bli litt dominerende på visse låter (bassgitaren på "Trains" av Porcupine Tree var plutselig EKSTREMT tydelig, så mye at det forstyrret) så da stusser jeg på hvor monstrøs bassen er på CM9.

System Audio Mantra 50 (de hadde ikke 60 lenger): Ganske fin oppløsning i diskanten og jevnt frekvensområde, men savnet punchen jeg trenger. Mantra 70 har sikkert dette, men de var ikke mulige å teste.

Dali Mentor 5: Testet også Mentor 6 selv om den ikke finnes i hvitt. Mentor 6 hadde punchen Mentor 5 manglet og var ganske høyoppløst og fin, men vokalen lå liksom "over" alt det andre (tenk høyde, ikke volum). Dette kan kanskje endres av rom/forsterkerendring, men uansett så finnes ikke Mentor 6 i utseender jeg kan leve med, og Mentor 5 nådde ikke lydmessig opp til storebror. Hadde Mentor 6 eksistert i en hvit variant slik lillebror gjør hadde jeg seriøst vurdert den - selv om Dali ikke vinner noen estetiske designpriser akkurat, uansett farge.

Monitor Audio RX6: Låt flatt og litt innestengt i butikken. Selger mente rommet og resten av utstyret var veldig ugunstig for min type musikk og ba meg ta hjem et par RX8 for å høre på med mitt utstyr i egen stue. Godt tilbud, slo til!

Monitor Audio RX8: Allerede ut av boksen, før innspilling, låt disse ganske så bra. Savner bittelitt oppløsning og bassen er litt romlete, men plasseringsendring og plugg i basslufteporten på høyttaleren som står i hjørnet ordnet endel på det. Foreløpig er det veldig lite å trekke her, men cymballyder låter til tider ganske kunstige og bass/mellomtone låter ikke helt "åpent" selv om det er nok volum. Ikke langt nok "fremme i lydbildet" om det gir mening. Men gleder meg til mer lytting. Innspilling kan helt klart hjelpe på disse to tingene.

KEF R500: Denne sto ikke på lista, men var innom Oslo Hifi Center og så dem utstilt. UTROLIG lekre høyttalere og i størrelsesorden ganske perfekte. Låt veldig bra, men vokalen lå langt "bak" i lydbildet (igjen tenk lengderetning, ikke volum). En selger mente jeg burde teste med egen forsterker og jeg svarte med å spørre om jeg kunne få teste dem hjemme - noe som sannsynligvis skal kunne ordnes. Så da blir det RX8 vs R500 i stua en gang i nærmeste fremtid. Samtidig som jeg håper KEFene skal være enda bedre enn Monitor Audioene så er de 4-5000 dyrere, så jeg håper litt at de IKKE skal være det også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Energy Veritas V-6.3 ble testet i Watt 01/12, der Håvard Holmedal mente de var blandt de 3-4 beste høyttalerne i prisklassen. De kostet på det tidspunktet 20 000,-. Senere ble ordinær pris skrudd ned til 15 000,- hos Lsound, hvor de nå skal selge de ut for 10 000,-.

Aldri hørt dem selv, men vil anta det er mye lyd for pengene. De er dog kun i høyglans svart, som kanskje gjør dem uaktuelle... Energy V-6.3 Piano Gloss Black - OUTLET!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke lydsignatur og egenskaper er det du ønsker i en høyttaler ? Kanskje du kunne utdypet dette litt så er det litt lettere å komme med tips.

Når du var på soundgarden og handlet H100, du sjekket ikke ut JBL 580 eller Dynaudio Focus 160 ? Noe å få meg seg i jakten hvertfall.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hvilke lydsignatur og egenskaper er det du ønsker i en høyttaler ? Kanskje du kunne utdypet dette litt så er det litt lettere å komme med tips.
    Jeg ser etter høyoppløst og klokkeklar diskant, tyngde og engasjement i mellomtone til metall, og ikke altfor dominerende bass siden jeg har litt liten stue og det dermed fort blir for mye. Jeg håpet at inntrykkene av høyttalerene nevnt over i testingen kanskje forklarte litt om hva jeg så etter. Det er jo ikke så lett å si Jeg kan si at RX8 låter helt perfekt på endel sanger, men har for mye bass på f.eks. Adele's "Set Fire to the Rain" og Duffy's "Mercy" - noe som jeg tror kanskje har kommet med innspillingen, merket ikke noe slikt i starten. (Mulig RX6 er svaret?) Den er også bittebittelitt mindre oppløst og klar enn ønsket på starten av Tool's "The Pot", og bittebittelitt mindre guffe i resten av låta. "The Pot" er testlåt nr 1. Om jeg finner en som spiller den helt perfekt tror jeg at jeg har en vinner. Det nærmeste jeg har kommet hittil er Dali's Mentor 6, faktisk. Men den er uaktuell å ha i stua. :P

Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Når du var på soundgarden og handlet H100, du sjekket ikke ut JBL 580 eller Dynaudio Focus 160 ? Noe å få meg seg i jakten hvertfall.
    JBL finnes bare i sort og 160 har de ikke tilsynelatende? Og 260 er nok utenfor budsjettet.

Håper på at KEFen ordner opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krestiball
    Energy Veritas V-6.3 ble testet i Watt 01/12, der Håvard Holmedal mente de var blandt de 3-4 beste høyttalerne i prisklassen. De kostet på det tidspunktet 20 000,-. Senere ble ordinær pris skrudd ned til 15 000,- hos Lsound, hvor de nå skal selge de ut for 10 000,-.

Aldri hørt dem selv, men vil anta det er mye lyd for pengene. De er dog kun i høyglans svart, som kanskje gjør dem uaktuelle... Energy V-6.3 Piano Gloss Black - OUTLET!
    Hadde lett sjekket dem ut om de fantes i andre farger ja! Hvitt er nesten non-negotiable, er bare skikkelig pen rødbrun som kan vurderes i tillegg. Den estetiske smaken stopper ikke bare ved "lyd"

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ccvii
    JBL finnes bare i sort og 160 har de ikke tilsynelatende? Og 260 er nok utenfor budsjettet.
    JBL 580 får du også i cherry. Rart de ikke skulle ha 160 inne da dette er en modell de nok selger en del av.

KEF er bra saker og flere som er fornøyd med disse. For min del snuste jeg litt på R100 men den ble kanskje litt laidback etter min smak.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden mentor var så nære.... hva da med Dali IKON6mk2, eventuelt IKON7mk2.
    Finnes i hvit .

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    usikker på hva du mener med høyoppløst diskant. er det en spesifikk høyttaler som referanse du går utifra? for noen kan det kanskje bety en tilbakelent avrundet diskant som ikke stikker seg ut, for andre kan det vær et horn som sper på med alt av detaljer uten hemninger.
    litt risky om man under demo har en forutinntatt teori om hvordan et par låter ideelt sett bør låte med så mange andre usikre faktorer involvert..som kanskje slår ut dårlig for annen musikk, særlig i en prisklasse med et fabrikkbudsjett hvor produsentenes egen voicing kanskje utgjør mer enn objektiv kvalitet på delene.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et rom på 11 kvadrat og ser på store gulvstående. Good luck.

Utifra musikksmaken og hvordan du opplevde endel høyttalere over så ville jeg sagt noe ala Klipsch for deg. RF-52 eksempelvis kan fungerer på et så lite areale.

Når du har et så lite rom er det nesten umulig å dra fra butikk til butikk på demoer og tro det vil låte noe slikt hjemme hos deg. Test i rommet er det eneste som fungerer.

Det er også vanskelig å ha en sang som anlegget skal "nagle", man må teste mer allround etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det cybervision_ sier om litt allround egenskaper i en høyttaler. For man hører jo på forskjellig type musikk, og gjerne ser en film på anlegget også for de som kjører kombinert.

Tror ellers det kan være litt farlig å låse seg helt fast på dette med farger. Har selv kompromisset med både farge og design til fordel for lyd. Er man helt bastant der tror jeg man kan ende opp med å gå glipp av mye bra. Tenker man på videresalg er det nok lettere å få solgt en svart høyttaler enn noe annet regner jeg med. Men har du bestemt deg så har du bestemt deg.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11kvm er ikke lite har klipsch rf62 i 9-10kvm og det funker fjell, så kjør på! føler du de ikke tar plass så funker det helt topp!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    11kvm er ikke lite har klipsch rf62 i 9-10kvm og det funker fjell, så kjør på! føler du de ikke tar plass så funker det helt topp!
    Det kommer vel an på hva man er ute etter lydmessig. Jeg har selv 9 kvm og har prøvd RF-52 og og det er vanskelig å få bassen til å sitte skikkelig. Rommet til trådstarter har i tillegg vanskelige dimensjoner med tilnærmet kvadratisk form. Det kan være Kef R500 er et greit kompromiss.

Men lykke til på ferden uansett, blir sikkert fint når alt er i hus.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •